سوئد و دانمارک روز چهارشنبه اعلام کردند که تزریق واکسن کرونای مدرنا را در گروه‌های سنی جوانتر پس از گزارش‌های موارد عارضه جانبی نادر متوقف می‌کنند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز وزارت بهداشت سوئد اعلام کرد استفاده از واکسن کرونای شرکت مدرنا را در افراد متولدشده در سال ۱۹۹۱ و بعد از آن را با توجه به داده‌های نشان‌دهنده افزایش احتمال التهاب قلب (میوکاردیت) و پرده اطراف قلب (پریکاردیت) در جوانان دریافت‌کننده این واکسن متوقف می‌کند.

وزارت بهداشت سوئد گفت:  «این رابطه به خصوص در مورد واکسن مدرنا به نام Spikevax و به خصوص پس از دوز دوم آن واضح است». البته به گفته این وزارت، خطر دچار شدن افراد به این عارضه بسیار اندک است.

دانمارک نیز که از واکسن فایزر/بیونتک به عنوان گزینه اصلی واکسیناسیون در افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله استفاده کرده است، اعلام کرد که تصمیم گرفته است دادن واکسن مدرنا را به افراد زیر ۱۸ سال به عنوان یک «اقدام احتیاطی» متوقف کند.

سازمان بهداشت دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «داده‌های مقدماتی نشان‌دهنده احتمال افزایش خطر احتمال التهاب قلب هنگام استفاده از واکسن مدرنا است.»

این سازمان در توجیه تصمیمش به داده‌های یک بررسی هنوز منتشرنشده در کشورهای نوردیک (شمال اروپا) اشاره کرده است که اکنون برای ارزیابی بیشتر به «آژانس دارویی اروپا» (EMA) فرستاده شده ست. به گفته این سازمان انتظار می‌رود داده‌های نهایی در این باره در طول یک ماه آینده در دسترس قرار گیرد.

سوئد و دانمارک اکنون برای این گروه سنی به جای واکسن مدرنا استفاده از واکسن فایزر/بیونتک با نام تجاری Comirnaty را توصیه می‌کنند.

سازمان بهداشت دانمارک گفت این تصمیم را با وجود آن گرفته است که «التهاب قلب یک عارضه بسیار نادر این واکسن است و اغلب سیر خفیفی دارد و خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند.»

کمیته ایمنی EMA در ماه ژوئیه (تیر) به این نتیجه رسید که عوارض التهابی قلب در موارد بسیار نادری به دنبال واکسیناسیون با واکسن‌های فایزر یا مدرنا، عمدتا در مردان جوانتر پس از دوز دوم رخ می‌دهد.

مقامات بهداشتی در آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان جهانی بهداشت گفته‌اند که سودمندی‌های این واکسن‌های بر اساس فناوری mRNA در پیشگیری از کووید-۱۹ همچنان بسیار بیشتر از خطرات آنها است.

مقامات بهداشتی کانادا هفته پیش اعلام کردند داده‌ها نشان می‌دهند که موارد گزارش‌شده نادر التهاب قلب در واکسن مدرنا نسبت به موارد مشابه در واکسن فایزر/بیونتک نسبتا بیشتر است.

نروژ نیز که واکسن فایزر/بیونتک را برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه می‌کند، روز چهارشنبه اعلام کرد در حال بررسی دوباره این موضوع است. یک مقام بهداشتی فنلاند نیز گفت این کشور تصمیمش در این باره روز پنجشنبه اعلام خواهد کرد.

آژانس دارویی اروپا در ماه مه (اردیبهشت) استفاده از واکسن فایزر/بیونتک را تایید کرد و واکسن مدرنا هم در ماه ژوئیه (تیر) برای استفاده در کودکان بالای ۱۲ ساله در اروپا مجوز گرفت.

کد خبر 630731

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha