طرح ملی واکسیناسیون یکی از مهم‌ترین اتفاقات این روزها در نقاط مختلف شهر از جمله منطقه ۱۹ است.

واکسن

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:   با راه‌اندازی بزرگ‌ترین پایگاه تجمیعی واکسیناسیون کرونای خودرویی کشور، پایگاه تجمیعی سوله بحران بوستان ولایت و دادوش و همچنین مرکز امام صادق(ع) تاکنون در منطقه ۱۹ روز دوشنبه این هفته بیش از ۱۹۲ هزار و ۳۵۴ نفر واکسن نوبت اول و ۷۳ هزار و ۲۷۴ نفر هر دودوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند. در این گزارش ضمن گفت‌وگو با «فرشته حق‌شناس» کارشناس مسئول آمار مرکز بهداشت جنوب تهران، به بررسی روند واکسیناسیون در منطقه ۱۹ می‌پردازیم.  

 چند پایگاه واکسیناسیون در منطقه ۱۹ ایجاد شده و ساعات فعالیت آنها به چه شکل است؟
واکسیناسیون سریع همه شهروندان با واکسن معتبر اولویت امروز وزارت بهداشت است، به همین دلیل پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون کرونا هم راه‌اندازی شده که ۴ مورد آنها در منطقه ۱۹ هستند. بزرگ‌ترین پایگاه تجمیعی واکسیناسیون کرونای خودرویی کشور، در بوستان ولایت منطقه ۱۹ تهران از خرداد سال ۱۴۰۰، به تزریق واکسن کرونا به‌صورت دو شیفت با ۹ تیم در هر شیفت، از ساعت ۸ تا ۱۷ می‌پردازد. علاوه بر آن در پایگاه تجمیعی سوله بحران ولایت هم دو شیفت با ۷ تیم از ساعت ۸ تا ۱۷ تزریق انجام می‌شود و پایگاه تجمیعی دادوش و مرکز امام صادق(ع) هم با حضور ۵ تیم از ساعت ۸ تا ۱۳ فعالند.


 در حال حاضر شهروندان برای بهره‌مندی از روند صحیح واکسیناسیون باید چه کنند؟
 متولدین سال ۱۳۶۰ به قبل باید به سامانه salamat.gov.ir مراجعه و نسبت به ثبت‌نام برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنند. علاوه بر این، دانشجویان و طلاب، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، فرهنگیان، افراد دارای بیماری دیابت که انسولین قلمی استفاده می‌کنند، رانندگان تاکسی، هنرمندان، کارمندان بانک و بیمه و... و. هم می‌توانند در سایت مذکور ثبت‌نام و پس از تعیین نوبت و دریافت پیامک، در زمان مقرر به پایگاه تجمیعی واکسیناسیونی که در پیامک مشخص شده است، برای تزریق واکسن کرونا مراجعه کنند.


 با توجه به خبر تزریق بدون محدودیت سنی که این روزها در فضای مجازی منتشر شده است، در منطقه ۱۹ همچنین مرکزی وجود دارد؟
براساس تأکید دانشگاه علوم پزشکی تهران، واکسیناسیون در منطقه ۱۹ خارج از نوبت گروه سنی و ابلاغیه‌ها انجام نمی‌شود. روزانه از سایت وزارتخانه وسامانه salamat.gov.ir اسامی افراد ثبت‌نام شده پرینت گرفته و تا قبل از حضور شهروندان به پایگاه‌ها رسانده می‌شود. علاوه بر بررسی پیامک مراجعه‌کنندگان اسم افراد باید در لیست مربوط به ارسالی‌های روزانه تأیید شده وزارت بهداشت باشد.

واکسیناسیون روزانه  ۶ هزار و ۲۵۰ نفر در منطقه ۱۹
فرشته حق‌شناس / کارشناس مسئول آمار مرکز بهداشت جنوب تهران


 به دلیل محدودیت‌های بانوان باردار برای حضور در محدوده‌های شلوغ، مرکزی برای واکسیناسیون اختصاصی آنها در نظر گرفته شده است؟
واکسیناسیون گروه‌های سنی علیه ویروس کرونا در منطقه ۱۹، در ۲ پایگاه تجمیعی و مرکز دادوش در حال انجام است و واکسیناسیون مادران باردار ساکن منطقه ۱۹، در مرکز امام‌صادق(ع) پس از تشکیل پرونده الکترونیک بارداری انجام می‌شود.


 در ۴ پایگاه واکسیناسیون منطقه ۱۹ روزانه چند نفر واکسینه می‌شوند؟
تزریق واکسن روزانه برای حدود ۶ هزارو ۲۵۰ نفر در پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون منطقه ۱۹ انجام می‌شود.


 چند نفر از آنها جزو ساکنان منطقه ۱۹ هستند؟
 براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ و ضریب تصحیح سال ۱۳۹۹، جمعیت تحت پوشش منطقه ۱۹، ۲۷۴ هزار و ۹۰۴ نفر می‌باشد، که ۲۷ هزار و ۴۶۰ نفر از آنها زیر ۱۸ سال سن دارند. از این‌رو گروه هدف واکسن در منطقه ۱۹، ۲۴۷ هزار و ۴۴۴ نفر هستند و تا دو روز پیش ۱۹۲ هزار و ۳۵۴ نفر واکسن نوبت اول و ۷۳ هزار و ۲۷۴ نفر هر دودوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

واکسیناسیون روزانه  ۶ هزار و ۲۵۰ نفر در منطقه ۱۹


 برنامه‌ای برای افزایش تعداد مراکز تزریق واکسن در منطقه ۱۹ وجود ندارد؟
خبر خوب اینکه اکنون واکسیناسیون در کل مراکز خدمات بهداشتی درمانی منطقه از جمله مراکز آیت، امام حسن‌مجتبی(ع)، نعمت‌آباد، اسماعیل‌آباد و... انجام می‌شود و این در حالی است که در ورزشگاه شهید کافی محله عبدل‌آباد هم سایت واکسیناسیون راه‌اندازی شده است.

کد خبر 629331

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha