شرایط سخت کرونا در کشور و خطراتی که این بیماری با خود به همراه دارد، دست به دست هم داده تا برنامه واکسیناسیون علیه کووید-۱۹، وارد حاشیه شود.

تزريق واكسن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، ترس از کرونا و عوارضی که این بیماری با خود به همراه دارد، باعث شده عده‌ای از موقعیت‌هایی که دارند، نهایت سوءاستفاده را کرده و سهمیه واکسن دیگران را برای خود بزنند. این در حالی است که هنوز، خیلی از افراد و گروه‌های در اولویت، به دلیل محدودیت‌هایی که در تأمین واکسن کووید ۱۹ وجود دارد، نتوانسته‌اند این واکسن را بزنند.

بعد از اینکه واکسن زدن برخی افراد به جای پاکبانان در استان خوزستان حاشیه‌ساز شد و به دنبال آن خبرهایی رسید مبنی بر اینکه در نقطه‌ای دیگر از کشور، عده‌ای سهمیه واکسن خانه سالمندان را برای خانواده خود استفاده کرده اند، حالا شنیده می‌شود که برخی منشی‌های مطب‌ها هم این واکسن را زده‌اند.

مشکلات و موانعی که در مسیر واردات واکسن کرونا به کشور وجود دارد، وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا را مجاب ساخت تا این واکسن بر اساس گروه‌های در اولویت، توزیع و تزریق شود. بر همین اساس، برنامه واکسیناسیون با کادر درمان شروع و در بین کادر درمان هم، اولویت به نیروهای شاغل در بخش‌های مراقبت‌های ویِژه و آی سی یو، داده شد.

آغاز برنامه واکسیناسیون کادر درمان علیه بیماری کووید ۱۹، به خوبی استارت خورد. هرچند که کمبود واکسن، باعث شد این روند با کندی پیش برود. اما، برنامه واکسیناسیون وقتی حاشیه‌ساز و جنجال‌آفرین شد که اخباری به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه عده‌ای توانسته‌اند این واکسن را تزریق کنند که اصلاً در اولویت نبوده‌اند.

شنیدن این قبیل خبرها برای مدافعان سلامت که درگیر این بیماری هستند، ناراحت کننده بود. از همین رو، وزیر بهداشت و رئیس جمهور، در صحبت‌های خود، بر این موضوع تاکید کرده‌اند که نباید کسی خارج از اولویت، این واکسن را بزند.

اما، حالا خبرهایی در فضای مجازی منتشر می‌شود مبنی بر اینکه برخی منشی مطب‌ها هم توانسته اند این واکسن را بزنند.

مدیرکل روابط سازمان نظام پزشکی ایران، در واکنش به این موضوع و اینکه آیا منشی‌های مطب‌ها هم در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار دارند یا خیر، گفت: منشی‌ها هم باید این واکسن را بزنند، اما هنوز در فهرست دریافت نیستند.

حسین کرمانپور در پاسخ به این سوال که اگر چنین اقدامی صورت گرفته باشد، تخلف است یا خیر، افزود: قاعدتاً تخلف است چون در اولویت نیستند، مگر اینکه در بیمارستان باشند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو، با اشاره به آمار تجمیعی واکسیناسیون کرونا در ایران از ابتدا تا سوم اردیبهشت ۱۴۰۰، اظهار  کرد: تاکنون در نوبت اول ۲۷۰ هزار و ۵۶۷ دوز و در نوبت دوم ۱۴۳ هزار و ۵۵۰ دوز واکسن اسپوتنیک تزریق شده است.

کیانوش جهانپور افزود: واکسن سینوفارم چین تا کنون در نوبت اول به ۸۱ هزار و ۹۱۴ نفر و در نوبت دوم ۷ هزار و ۵۰۶ نفر و واکسن کوواکسین بهارات در نوبت اول به ۵۶ هزار و ۶۷ نفر و در نوبت دوم به ۳۶۴۴ نفر تزریق شده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، با اشاره به تزریق ۱۵۵ هزار و ۲۶۲ دوز واکسن آسترازنکا در نوبت اول، گفت: تا امروز در مجموع ۵۶۳ هزار و ۸۱۰ دوز در نوبت اول و ۱۵۴ هزار و ۷۰۰ دوز در نوبت دوم و در مجموع ۷۱۸ هزار و ۵۱۰ دوز از انواع واکسن در سراسر کشور تزریق شده است.

آن طور که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان داشته است، تزریق واکسن کرونا بر اساس برنامه ملی واکسیناسیون پیش خواهد رفت و در مرحله دوم واکسیناسیون که از نیمه اردیبهشت آغاز خواهد شد، سالمندان بر اساس اولویت سنی و بیماران خاص از ۱۸ تا ۶۴ سال، این واکسن را دریافت خواهند کرد.

کد خبر 596970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha