بررسی جدید شرکت‌های آمریکایی فایزر و آلمانی بیونتک نشان می‌دهد که واکسن کرونای ساخت آنها برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله بی‌خطر و موثر است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یواس‌ تودی کودکان با احتمال کمتری نسبت به بزرگسالان ممکن است دچار بیماری شدید کووید-۱۹ شوند، اما می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند. البته کودکان هم گاهی پس از عفونت کرونا دچار بیماری وخیم و پیامدهای درازمدت می‌شوند.

پیش از آنکه واکسن فایز/بیونتک امکان استفاده در کودکان ۵ تا ۱۱ سال را پیدا کند، سازمان غذا و داروی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا باید داده‌های به دست آمده از این بررسی را بازبینی کنند.

اما مقامات آمریکایی وعده داده‌اند که بازبینی این داده‌ها به سرعت در طول چند هفته آینده انجام شود.

واکسن فایزر/بیونتک که با نام تجاری Comiranty به فروش می‌رسد، در حال حاضر برای افراد ۱۶ سال به بالا تاییدیه کامل و برای کودکان ۱۲ تا ۱۵ سال مجوز مصرف اضطرای دارد.

میزان دوز واکسن فایزر/بیونتک برای بزرگسالان در هز تزریق ۳۰ میکروگرم است، اما این شرکت‌ها برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله دوز ۱۰ میکروگرمی واکسن را توصیه می‌کنند. این واکسن در کودکان نیز مانند بزرگسالان در دوز به فاصله دست کم سه هفته تزریق می‌شود.

پژوهش فایزر و بیونتک نشان می‌دهد که واکسن در این دوز پایین‌تر برای کودکان در این رده سنی بی‌خطر است و عوارض جانبی ناشی آن جزئی و مشابه عوارض جانبی مشاهده شده در نوجوانان و بزرگسالان است.

در این بررسی در ۲۲۶۸ داوطلب ۵ تا ۱۱ ساله واکسن باعث ایجاد همان نوع پاسخ ایمنی قوی شد که در نوجوانان و بزرگسالان مشاهده شده بود. از آنجایی قبلا اثربخشی این واکسن در گروه‌های سنی بالاتر ثابت شده است، این شرکت‌ها فقط باید نشان دهند که واکسن باعث ایجاد پاسخ ایمنی مشابه در کودکان می‌شود و نیاز به ثابت کردن اثربخشی در پیشگیری از عفونت کووید-۱۹ نیست- به همین علت این بررسی روی شمار بسیار کمتری از کودکان نسبت به کارآزمایی ۴۴۰۰۰ نفری در بزرگسالان انجام شد.

این شرکت‌ها در حال بررسی واکسنشان در کودکان ۲ تا ۵ ساله و ۶ ماهه و ۲ ساله هم هستند، اما این کارآزمایی‌ها هنوز کامل نشده‌اند. در این کودکان کم‌سن‌تر با دوز ۳ میکروگرمی واکسن آزمایش می‌شود.

به گفته این شرکت‌ها، افرد شرکت‌کننده دراین هر سه این کارآزمایی‌ها کودکانی در بیش از  ۹۰ نقطه متفاوت در ایالات متحده، فنلاند، لهستان و اسپانیا بودند. برخی از این کودکان قبلا دچار عفونت کووید-۱۹ شده بودند و برخی دیگر نه.

دو شرکت دیگر که واکسن‌های کرونایشان برای استفاده در بزرگسالان در آمریکا تایید شده است، یعنی جانسون‌اندجانسون و مدرنا نیز در حال بررسی واکسن‌هایشان در کودکان هستند، اما پژوهشهایشان هنوز کامل نشده است.

کارشناسان می‌گویند تا زمانی که واکسن‌های کرونا برای کودکان مجوز بگیرند، بهترین کاری که والدین برای محافظت از آنها می‌توانند انجام دهند، این است که خودشان واکسن بزنند. بزرگسالانی که در اطراف کودکان هستند، باید واکسینه شده باشند و کودکان باید در فضاهای دربسته عمومی ماسک بزنند.

کد خبر 627967

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha