بدن هر انسانی منحصر به فرد است و بنابراین رژیم غذایی خاص خودش را هم باید داشته باشد.

رژیم غذایی - چاقی - لاغری - dite - Weight Loss - تغذیه - Nutrition

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خراسان، آنچه باعث اشتباه مردم می‌شود این است که موضوعی با عنوان «رژیم غذایی کامل» را بسیار باور دارند، در حالی که بدن هیچ فردی با فرد دیگر یکسان نیست و ممکن است بهترین رژیم برای یک فرد برای دیگری مناسب نباشد. با وجود این بسته به سن شما، برخی مواد غذایی وجود دارد که باید از آن‌ها پرهیز کنید و برخی مواد هستند که باید در رژیم غذایی روزانه خود آن ها را بگنجانید.  ادامه مطلب را برای آشنایی بیشتر با این موضوع مطالعه کنید:

نوجوانی

در این مرحله بدن شما در حال رشد است و به همین دلیل به مواد مغذی زیادی احتیاج دارد. اگر در این گروه سنی هستید، باید هر روز صبحانه میل کنید. لازم نیست که از میان‌وعده‌های مورد علاقه خود دست بکشید، مقدار آن را کاهش دهید. غذاهای حاوی کلسیم، پروتئین و غنی از آهن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

چرا در دوران بلوغ حتما باید صبحانه بخوریم؟

صبحانه مهمترین وعده غذایی روزانه است. مصرف صبحانه مقوی می‌تواند تمرکز و حافظه را در مدرسه بهبود ببخشد و انرژی لازم برای مطالعه و معاشرت با دوستان و همسالان را برای نوجوان فراهم کند. کسانی که صبحانه می‌خورند نسبت به کسانی که وعده صبحانه را برای خواب بیشتر حذف می‌کنند وزن مناسب‌تری دارند. همچنین سر کلاس می‌توانند بهتر تمرکز کنند.

نکات طلایی رژیم غذایی به تفکیک گروه سنی ؛ از ۱۵ تا ۶۰ سال

 در دهه ۲۰ سالگی

وقتی در ۲۰ سالگی هستید، زمان آن رسیده است که غذاهای مضر را سالم کنید! چیپس سیب زمینی را با پاپ کورن یا سیب‌زمینی شیرین، شیر کاکائو را با شکلات تلخ، بستنی را با ماست جایگزین و مرغ پخته شده را با سبزیجات مصرف کنید. غذاهای سرشار از چربی های امگا ۳ و اسید فولیک را به رژیم‌های غذایی خود اضافه کنید. سبزیجات برگدار، نان، ماکارونی، گردو، ماهی قزل‌آلا و دانه‌های چیا را به رژیم غذایی خود وارد کنید.

در دهه ۳۰ سالگی

برای تقویت بدن از تغییراتی که در این سن اتفاق می‌افتد، غذاهایی را که باعث ایجاد ماهیچه می‌شود و استخوان‌های شما را قوی‌تر می‌کند به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مواد غذایی غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، دانه، آجیل، محصولات سویا، سینه مرغ و کینوآ مصرف کنید. شیر و ماست برای تقویت استخوان‌ها ضروری است اما در صورت لزوم، مصرف مکمل‌های کلسیم و پروتئین را هم در نظر بگیرید.

در دهه ۴۰ سالگی

برای تنظیم سطح قند خون و تقویت سوخت و ساز بدن، در این مرحله مطمئن شوید که فیبر را در رژیم غذایی خود گنجانده‌اید. موادی مانند کلم بروکلی، غلات کامل و سیب زمینی با پوست به راحتی آن را برای شما فراهم می‌کند. از مصرف غذاهای مضر خودداری کنید، می‌توانید همبرگر سبزیجات داشته باشید. آن‌ها سالم و سرشار از فیبر مورد نیاز بدن هستند. به جای سفارش، سعی کنید برگرهای سالم را در خانه درست کنید. از جمله دیگر مواد غذایی که می‌توانید مصرف کنید، ساندویچ خانگی سالم، لبنیات بدون چربی و انواع میوه و سبزیجات هستند. در هر وعده غذایی حتماً پروتئین مصرف کنید.

در دهه ۵۰ سالگی

با افزایش سن میزان متابولیسم کاهش می‌یابد، به همین دلیل توصیه می‌شود مواد غذایی را مصرف کنید که در بدن به‌راحتی هضم شود. هنگامی که در دهه ۵۰ هستید، باید شیر را با شیر بادام و غلات معمولی خود با انواع مختلف عاری از طعم‌دهنده و شکر جایگزین کنید. به جای آن می‌توانید عسل به آن اضافه کنید. برای  کاهش علایم پیری کلم بروکلی، زغال اخته، آجیل و اسفناج مصرف کنید. خوردن سیب می‌تواند به شما در کاهش کلسترول و مبارزه با دیابت کمک کند.

در دهه ۶۰ سالگی

هنگامی که شما در این مرحله هستید، مطمئن شوید که هر روز پنج قسمت سبزیجات و دو قسمت میوه را در رژیم غذایی خود گنجانده‌اید. موادی سرشار از آهن مانند اسفناج، عدس و لوبیا مصرف کنید.
 دانه‌های سویا و سبزیجات برگدار به شما کمک می‌کند که تناسب‌اندام خود را حفظ کنید. علاوه بر این موارد، مصرف نمک خود را هم کاهش دهید. قبل از خرید مواد غذایی، نمک اضافه شده به آنها را بررسی کنید. آب بیشتری بنوشید و از مصرف غذای شیرین تا حد امکان پرهیز کنید.

کد خبر 627430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha