یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۴:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - رشید عسگری: ده سال پیش بود که دو فارغ التحصیل دانشگاه استانفورد در رستورانی در کالیفرنیا در حال خوردن صبحانه از موفقیت‌هایی که ایده‌شان کسب کرده بود حرف می‌زدند.

 لری پیج و سرگئی برین (Sergey Brin-Larry Page) برای همدیگر جشن کوچکی گرفته بودند. جشنی به بهانه اینکه ایده آنها برای تبدیل تکنیک جستجو به یک کسب و کار اینترنتی، اولین سرمایه‌گذاری به ارزش 100هزار دلار را دریافت کرده بود.

آن‌ها این مبلغ را طی یک چک دریافت کردند. این چک در وجه شرکت گوگل، شرکتی که آن‌ها به طور رسمی کار خود را در 7 سپتامبر 1998 تحت آن آغاز کردند.

لری و سرگی این روزها اگر بخواهند همدیگر را میهمان کنند احتمالاً باز هم به همان رستوران فست فود می‌روند.

همان ایده ابتدایی آن‌ها اکنون به درآمدزایی چند میلیارد دلاری تبدیل شده است به طوری که سه چهارم جستجو‌های اینترنت در انگلستان از طریق گوگل انجام می‌شود. 100میلیون جستجو در روز! تنها بین ماه های آوریل و ژوئن سال جاری گوگل گزارش کرد که درآمدی بالغ بر 5.7 میلیارد دلار داشته است که سود خالص آن به 1.25 میلیارد دلار بالغ می شود.

گوگل تنها به یک دلیل گوگل شد. به خاطر اینکه بهتر از دیگران می‌داند شما دنبال چه چیزی می‌گردید.

گوگل در منشور شرکت خود مدعی است: "هدف این شرکت سازماندهی کردن اطلاعات جهان و فراهم کردن امکان دسترسی به این اطلاعات در سرتاسر جهان است."

پیج و برین دو ایده بی مانند داشتند. یکی اینکه یک سایت چند بار از لینک‌های مختلف بازدید شده و استفاده از آن به عنوان شاخصی مناسب برای مرتب کردن جستجوها و دیگری اتوماتیک کردن این پروسه برای رسیدن به سرعت رشد سایت‌های اینترنت.

پس از آن هم باید به دو ابزار نرم افزاری این شرکت که منبع درآمد اصلی آن محسوب می‌شوند اشاره کرد: AdWords که در هنگام جستجو توسط سایت این شرکت، آگهی‌های تبلیغاتی را مقابل اطلاعات یافته شده به نمایش می گذارند، و AdSense که امکان انتشار آگهی های هوشمند گوگل را در سایت‌های دیگران فراهم می کند.

به این ترتیب اگر باغبان و گلکاری به گوگل پول دهد و تبلیغات خود را توسط گوگل در اینترنت قرار دهد، اگر کسی برای مثال از شعاع 50 مایلی منزل یا محل کار او در گوگل کلماتی مثل «خدمات باغبانی» یا « Garden Design» را جستجو کند؛ در میان نتایج جستجو به سایت او هم اشاره‌ای می‌شود.

موفقیت‌های گوگل به اینجا ختم نمی‌شود. در ساختمان مرکزی گوگل در کالیفرنیا، بهترین‌ها کار می‌کنند. بهترین غذاها را می‌خورند و یک روز در هفته را به مرخصی می‌روند! اگر کسی در کار پشت میز خود خسته شود، لپ تاپی را بر می‌دارد و می‌رود روی مبل راحتی سالن استراحت کار می‌کند.

در طی سال‌ها گوگل مجموعه‌ای از ابزارهای نرم افزاری اینترنتی را ارائه کرده است: Gmail برای ارسال پست الکترونیک، Google Docs برای واژه پردازی و تولید صفحات گسترده، Picasa برای ویرایش تصویر، Google Earth و Google Maps برای جستجوی امکان و نقشه ها، Blogger و Youtube تنها بخشی از سرویس های ارائه شده توسط گوگل هستند.

شاید چندی قبل این فهرست بیشتر به شاخص یک رشد اتفاقی شباهت داشت، اما اکنون مشخص است که با هر جستجویی که ما انجام می‌دهیم و هر ابزاری که استفاده می‌کنیم، به گوگل کمک می‌کنیم اطلاعات بیشتری جمع آوری کند و مصنوعات جامعه اطلاعاتی ما را سازماندهی کند.

کد خبر 62734

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز