اگر می‌خواهید در خانه با مواد غذایی مرغوب و کاملا بهداشتی، فلافلی هم‌مزه با فلافل مغازه‌ها درست کنید، این مطلب را بخوانید. در ادامه ما مرحله به مرحله با شما هستیم تا فوت و فن و رازهای خوشمزه‌تر شدن فلافل را آموزش دهیم.

Falafel - فلافل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اکالا، چطوری مثل بیرون فلافل درست کنیم؟ کمتر کسی پیدا می‌شود که تا به حال طعم فلافل را نچشیده باشد. ولی طعم این غذا بستگی زیادی به نوع پخت آن دارد. یکی از خوشمزه‌ترین انواع فلافل، فلافل‌هایی است که از مغازه‌ها می‌خریم و طعمی واقعا متفاوت با فلافل‌های خونگی دارند. یکی از اشکالاتی که تهیه فلافل از مغازه‌ها دارد، معمولاً عدم رعایت درست بهداشت توسط آن‌هاست. اگر می‌خواهید در خانه با مواد غذایی مرغوب و کاملا بهداشتی، فلافلی هم‌مزه با فلافل مغازه‌ها درست کنید، این مطلب را بخوانید. در ادامه ما مرحله به مرحله با شما هستیم تا فوت و فن و رازهای خوشمزه‌تر شدن فلافل را آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه فلافل مثل فلافلی‌ها

نخود ۲ لیوان
سیب زمینی یک عدد متوسط
پودر زیره سبز یا سیاه یک قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد بزرگ
سیر ۲ حبه درشت
لیموی تازه، نمک، فلفل قرمز و زردچوبه به میزان لازم

مهمترین راز برای درست کردن فلافل مثل بیرون

اجازه بدید راز فلافل‌های خوشمزه بیرون را اول بگویم، سیب زمینی! بله سیب زمینی راز خوشمزه شدن فلافل‌های بیرون است. فلافلی‌ها از سیب زمینی برای خوش طعم شدن فلافل استفاده می‌کنند، سیب زمینی باعث ترد شدن فلافل می‌شود و فلافلی که با سیب زمینی درست شود، دقیقا مثل فلافلی‌ها می‌شود.

طرز تهیه فلافل مثل بیرون | راز دوم پخت فلافل بازاری

راز بعدی آن نحوه چرخ کردن مواد با چرخ گوشت است؛ موقع چرخ کردن مواد فلافل، از سری دهنه گشاد چرخ گوشت برای چرخ کردن استفاده کنید تا نخودها خوب چرخ شوند! (سری دهنه تنگ باعث گِل شدن نخود در چرخ گوشت می‌شود و ممکن است باعث سوختن چرخ گوشت نیز شود.) در همین حین باید توجه داشت که وقتی در حال چرخ کردن نخودها هستیم، در کنار آن سیب زمینی را نیز همراه با نخود به چرخ گوشت اضافه و چرخ کنیم و در آخر پیاز خرد شده و سیر را هم به آن اضافه می‌کنیم.

مخلوط به دست آمده را یک بار دیگر با یک دهانه تنگ‌تر چرخ می‌کنیم تا مخلوطی چسبناک و کرم رنگ آماده شود.

نکته: اگر مخلوط تهیه شده زیادتر از وعده غذایی شما باشد، جای نگرانی نیست و می‌توان آن را بسته‌بندی کرد و در فریزر نگهداری کرد تا در دفعات بعدی پخت فلافل از آن استفاده کرد.

بعد از آن، لیموی تازه به آن اضافه می‌کنیم. اضافه کردن لیمو در این مرحله نقش کلیدی در طعم فلافل دارد. درصورتی که لیموی تازه در اختیار ندارید، می‌توانید از آبلیمو هم استفاده کنید. سپس نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مقدار کافی به آن اضافه کنید.

مواد به دست آمده تا این مرحله را کامل با دست ورز می‌دهیم؛ بهتر است ورز دادن را تا حداقل حدود ۳ دقیقه ادامه دهید.

سپس بار دیگر مواد را چرخ می‌کنیم. در این مرحله می‌توانید از هر کدام از دهانه‌های چرخ گوشت جهت چرخ کردن نهایی مواد استفاده کنید ولی بهتر است از دهانه تنگ آن استفاده کنید. در مرحله بعدی، ماهیتابه را آماده سرخ کردن می‌کنیم. (اجازه می‌دهیم روی شعله کمی داغ شود و سپس روغن را اضافه می‌کنیم.)

با کمک دستگاه مخصوص قالب زنی فلافل که در شکل زیر مشخص است، مواد فلافل را قالب می‌زنیم و پس از پرشدن قالب، آن را با قاشق فشار می‌دهیم تا هنگام وارونه کردن آن برای قرار دادن در ماهیتابه وا نرود. سپس فلافل‌ها را در شکل‌های منظم در داخل ماهیتابه قرار می‌دهیم.

در این مرحله دقت کنید که فلافل‌ها را آرام درون روغن هل دهید. زیرا در صورت پرت کردن فلافل‌ها در روغن، روغن روی دست شما می‌پاشد و باعث سوزش می‌شود. حتی اگر از دستکش استفاده می‎کنید، این کار خطرناک است زیرا امکان پرش روغن در چشم وجود دارد.

پس از آن‌که طرف اول فلافل سرخ شد، آن را وارونه کنید تا طرف دوم نیز سرخ شود. مدت زمان سرخ شدن هر دو طرف فلافل بسته به روغن موجود در ماهیتابه متفاوت است ولی حدودا ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. پس از سرخ شدن هر دو طرف آن، آن‌ها را در ظرف بچینید و همراه با سس‌های مورد علاقه خود میل کنید.

طرز تهیه فلافل | نکات طلایی برای جلوگیری از وا رفتن فلافل

نکات مهم در درست کردن فلافل

۱- دقت کنید همه مواد را همزمان با هم مخلوط نکنید و طبق دستور گفته شده در هر مرحله یک یا دو مورد جدید را اضافه کنید و باهم مخلوط کنید. در غیر این صورت مواد خوب با هم ترکیب نمی‌شوند.

۲- اجازه دهید ماهیتابه کمی داغ شود و سپس درون آن روغن اضافه کنید و مایع آماده شده فلافل را با دست به شکل گردو دربیاورید و یا از قالب مخصوص شکل‌دهی فلافل استفاده کنید. بعد از سرخ شدن یک طرف فلافل‌ها آن‌ها را وارونه کنید تا طرف دوم هم سرخ شود.

۳- بهتر است پس از خارج کردن فلافل‌ها از ماهیتابه، آن‌ها را روی دستمال‌های مخصوص گرفتن روغن بگذارید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

4- ممکن است نام فلافل با قارچ و پنیر هم به گوش شما خورده باشد. برای تهیه آن نیازی به استفاده از قارچ در ترکیبات اصلی فلافل نیست و فقط کافی است قارچ را با پنیر پیتزا مخلوط کنید و هنگام ساندویچ گرفتن فلافل، کمی از این مخلوط را در ساندویچ خود قرار دهید. کسانی که علاقه زیادی به پنیر پیتزا دارند، عاشق این نوع فلافل خواهند شد! این غذای خوشمزه را حتما برای ناهار درست کنید.

طرز تهیه فلافل | نکات طلایی برای جلوگیری از وا رفتن فلافل

دلایل وا رفتن فلافل و روش‌های جلوگیری از آن

  • اولین نکته‌ای که برای جلوگیری از وا رفتن فلافل باید به آن توجه کنید، میزان انسجام مواد بعد از چرخ کردن است. بهتر است مواد خیلی شل نباشند و اندازه‌ نخودهای چرخ‌کرده قدری بزرگتر از دانه‌های شکر باشد. مایه فلافل ماهیتی سفت دارد، بنابراین هنگام آماده‌سازی این مورد را در نظر بگیرید.
  • می‌توانید در صورت تمایل برای جلوگیری از شکسته شدن و وا رفتن، به مواد یک عدد تخم مرغ اضافه کنید.
  • می‌توانید مقداری آرد لپه یا سوخاری به مایه‌ فلافل اضافه کنید. در صورت استفاده از آرد، دیگر لازم نیست تخم مرغ اضافه کنید. به طور کلی آرد لپه به جای تخم مرغ برای انسجام فلافل و انواع کتلت استفاده می‌شود.
  • می‌توانید به جای تخم مرغ یا آرد، مقداری سیب زمینی به همراه مواد اولیه چرخ کنید.
  • سعی کنید آب پیاز رنده‌شده را بگیرید و سپس آن را به مواد اضافه کنید.
  • در اکثر فست فودی‌ها مقداری جوش شیرین داخل مایه‌ فلافل می‌ریزند. این کار به انسجام و پف کردن فلافل کمک می‌کند. اما این نکته را نیز مد نظر قرار بدهید که جوش شیرین ضرر دارد و توصیه نمی‌شود از آن استفاده کنید.
  • مواد فلافل بعد از چرخ شدن باید حداقل یک ساعت در یخچال بماند تا اصطلاحا خود را بگیرد.
  • هنگام سرخ کردن فلافل، روغن باید به میزانی باشد که روی قرص‌ها را نپوشاند و فقط تا نیمه‌ آن‌ها بالا بیاید. می‌توانید با قاشق روی فلافل‌ها ضربه بزنید تا از وا رفتن جلوگیری کنید.

علت خشک‌شدن فلافل

متناسب نبودن مواد اولیه یکی از علل خشک شدن فلافل است. اگر قبل از سرخ کردن و هنگام ورز دادن مواد احساس کردید که مایه خشک شده، به آن مقدار کمی آب سرد اضافه کنید.

کد خبر 627086

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha