مهر که بیاید، سی و چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با شعار «سینما؛ سرزمین خیال» آغاز می‌شود. جشنواره‌ای که امسال هم مانند سال گذشته، به شکل آفلاین و آنلاین برگزار می‌شود.

سفر به سرزمين خيال

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، از ۴۳۸ فیلم متقاضی حضور در بخش ملی این جشنواره، ۲۴۸ فیلم در بخش «فیلم کوتاه داستانی»، ۱۱۹ فیلم در بخش «پویانمایی کوتاه»، ۳۰ فیلم در بخش «فیلم بلند داستانی»، ۱۴ فیلم در بخش «فیلم سینمایی»، ۱۲ عنوان در بخش «وب‌سری» و ۱۵ عنوان در بخش «کرونا-روایت» به دبیرخانه‌ی جشنواره رسیده است.
هم‌چنین در بخش بین‌الملل جشنواره،  ۴۴ فیلم سینمایی شامل ۲۰ انیمیشن و ۲۴ فیلم بلند سینمایی از ۳۰ کشور و ۴۲ فیلم کوتاه شامل ۱۴ انیمیشن و ۲۸ فیلم کوتاه داستانی از ۲۱ کشور تاکنون به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال شده.
«علی غیاثی‌ندوشن»، مدیرکل هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره‌ی برنامه‌های جنبی جشنواره می‌گوید: «برگزاری «کارگاه داوری»، برای آشنایی کودکان و نوجوانان با داوری فیلم‌های کودک و نوجوان در برخی از استان‌ها، برگزاری جشنواره به صورت آنلاین در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور، اکران فیلم‌های سینمایی پذیرفته شده در جشنواره، پس از اعلام رضایت صاحبان آثار برای اکران آنلاین در پلتفرم‌های میزبان جشنواره، پخش فیلم‌های خاطره‌انگیز دهه‌های شصت و هفتاد برای بزرگ‌سالان به‌منظور حضور آن‌ها در کنار کودکان و نوجوانان، برگزاری مسابقه درباره‌ی فیلم‌ها و اهدای کتاب و فیلم کودک و نوجوان به برندگان، برگزاری نشست و نقد بررسی آثار جشنواره توسط منتقدان نوجوان با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اکران فیلم برای کودکان و نوجوانان ساکن در مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار، از برنامه‌هایی است که قرار است هم‌زمان با برگزاری جشنواره در اصفهان و در سایر استان‌های کشور برگزار شود.»
به گفته‌ی او، برگزاری مسابقه‌ی عکس و پوستر جشنواره، تشکیل کارگاه‌های آموزشی، ویژه‌ی آشنایی کودکان و نوجوانان با چگونگی تولید یک اثر سینمایی در استان‌های گوناگون، مرور فیلم‌های تولیدشده در سال‌های گذشته به‌عنوان بخش جنبی جشنواره، تخصیص کدهای تخفیف یا رایگان پلتفرم‌ها به مدارس و گروه مخاطبان در استان‌ها، برگزاری کارگاه آموزشی «شعر» با حضور یکی از شاعران برجسته‌ی ادبیات کودک و نوجوان در فضای مجازی، برگزاری کارگاه «داستان‌نویسی» توسط نویسندگان مطرح کودک و نوجوان در فضای مجازی، برگزاری مسابقات ادبی و هوش به‌منظور افزایش مهارت‌های ذهنی و خلاقیت در حوزه‌ی کودکان و نوجوانان، فعالیت در حوزه‌ی مسئولیت اجتماعی در مناطق محروم با برند و شعار جشنواره‌ی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، استفاده از ظرفیت‌های صدا و سیما در مراکز استان‌ها به‌منظور اطلاع‌رسانی جشنواره و برنامه‌سازی و ایجاد شبکه‌ای از فعالان سینمایی کودک و نوجوان، روان‌شناسان و اساتید ارتباطات و رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی درخصوص برپایی جشنواره به‌صورت مجازی، از دیگر برنامه‌های جنبی این جشنواره است.
«علیرضا تابش»، دبیر جشنواره‌ی سی و چهارم می‌گوید: «دنیا و به‌ویژه ایران، از بحران کرونا آسیب دیده است؛ ما با دنیا و کشوری سوگوار روبه‌روییم. کودکانِ این سال‌ها، خاطراتی اندوهناک برایشان باقی خواهد ماند، مملو از اعداد و ارقام و از دست دادن‏‌ها و دل‌نگرانی‏‌ها. معرفی سرزمین تخیل به کودکان و نوجوانان باید در اولویت آثار هنری و سینمایی باشد و سینمای کودک و نوجوان، در سرزمینی که سرچشمه‌ی پیشرفت و خاستگاه امید است، یکی از این ظرفیت‌هاست.
امید، جدی‏‌ترین ابزاری است که می‌تواند دست کودکان و نوجوانان این نسل را بگیرد و آن‌ها را از این بحران به سلامت بگذراند و این سینماست که می‌تواند با نشان‌دادن وسعت سرزمین پهناور تخیل، شعله‌ی امید را در ذهن آن‌ها روشن نگاه دارد.
نظر به اهمیت این چشم‌انداز، جشنواره سی و چهارم با شعار «سینما؛ سرزمین خیال» برپا خواهد شد.»
سی و چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، از ۱۶ تا ۲۱ مهر ۱۴۰۰ (۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱) در دو بخش اصلی مسابقه‌ی سینمای ایران و مسابقه‌ی سینمای بین‌الملل، برگزار خواهد شد.

کد خبر 626759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha