شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

ری تکی - تحلیلگر شورای روابط خارجی آمریکا: قرار است ماه آینده دولت بوش در حاشیه برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل تلاش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در شورای امنیت را از سر بگیرد،

اما با بالا گرفتن تنش‌ها میان واشنگتن و مسکو در بحران قفقاز، نگرانی مقام‌های آمریکایی نسبت به همکاری نکردن روسیه در برخورد با موضوع هسته‌ای ایران افزایش یافته است، هرچند به‌نظر نمی‌رسد که پس از بحران گرجستان، تغییر قابل توجهی در سیاست‌های مسکو در قبال تهران ایجاد شود.

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه با وجود تشدید تنش‌ها میان کشورش و آمریکا اعلام کرده است که روسیه به حمایت خود از تلاش‌ها علیه ایران ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر، اینگونه به‌نظر می‌رسد که روسیه از سیاست کنونی آمریکا و اتحادیه اروپا در اعمال تحریم‌های سمبلیک علیه ایران راضی است، چراکه مسکو احساس می‌کند تا زمانی که روند دیپلماتیک ادامه دارد‌، آمریکا در موضع اقدام نظامی که نتیجه آن بی‌ثباتی بیشتر خاورمیانه است، قرار ندارد و ایران نیز به‌تدریج خود را با تحریم‌ها تطبیق داده و البته افزایش بهای نفت نیز تا حدودی سیاست اعمال تحریم‌ها را خنثی کرده است.

حقیقت این است که روسیه از منازعه ایران و واشنگتن خوشحال است، چراکه نه تنها بازارهای نفتی جهانی را بی‌ثبات می‌کند، بلکه با توجه به ممنوعیت‌های پیش روی اتحادیه اروپا برای استفاده از منابع عظیم گازی ایران، وابستگی این قاره به مسکو نیز ‌بیشتر می‌شود.

تقویت روابط اقتصادی ایران با قدرت‌های مهم آسیا نیز این کشور را در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری هر‌چه بیشتر به روسیه و چین وابسته می‌کند و روسیه از جهت‌گیری دوباره ایران به سمت شرق سود می‌برد.

بوستون گلوب -  6 سپتامبر

کد خبر 62661

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز