شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

علی رضایی‌زاده: اجرای اصل انقلابی و مهم 44 قانون اساسی و فرآیند و چگونگی واگذاری شرکت‌های دولتی در بورس و خارج از بورس هرچند با انتقاداتی از سوی مسئولان و کارشناسان همراه بوده ...

اما با بررسی وضعیت بازدهی سهام شرکت‌های اصل 44 حاضر در بورس مشخص می‌شود که این شرکت‌های تازه وارد ضمن اثرگذاری در ابعاد مختلف اقتصاد، با بازدهی مطلوبی که داشته‌اند در کسب اعتماد سرمایه‌گذاران خرد و کلان نقش بسزایی ایفا کرده‌اند.

با پذیرش وعرضه سهام شرکت مشمول صدر اصل 44 در بورس، بسیاری از سهامداران حقیقی و حقوقی ضمن روبه‌رو شدن با گزینه‌های جدید خرید و فروش از محل سرمایه‌گذاری میان مدت و بلندمدت،  سود قابل توجهی را شناسایی و به دست آورده‌اند و از سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت‌های بزرگ رضایت خاطر داشته‌اند.

سازمان خصوصی‌سازی با همکاری سازمان و شرکت بورس از بهمن 85 تاکنون به‌ترتیب 7 شرکت بزرگ و دولتی ملی مس، فولاد مبارکه، ایرالکو، فولاد خوزستان، پتروشیمی فناوران، پالایشگاه اصفهان و مخابرات ایران را  وارد بورس کرده است.

با واگذاری سهام این دسته از شرکت‌ها که موسوم به 7 برادران اصل 44 هستند زمینه توسعه بازار سهام ایران و جذب بخشی از نقدینگی جامعه به بورس فراهم آمده و از سوی دیگر جان تازه‌ای در کالبد کوچک بورس ایران دمیده شده است.

این جریان در حالی با واگذاری دیگر شرکت‌های مشمول اصل44 مانند ذوب آهن، ملی حفاری شمال، پالایشگاه نفت تبریز، بانک‌ها و بیمه و... ادامه خواهد داشت که بررسی‌ها از بازدهی سهام شرکت‌های صدر اصل 44 و حاضر در بورس حکایت از کارنامه قابل‌قبول این شرکت‌ها در کسب بازدهی و اقبال بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاران جدید و قدیم به سهام این نوع شرکت‌ها دارند و با گذشت 19 ماه از عرضه سهام اولین شرکت مشمول اصل 44؛  یعنی ملی مس مشخص می‌شود که این شرکت‌ها سودآوری خیره‌کننده‌ای را برای بورس و سرمایه‌گذاران به همراه داشته‌اند.

بازدهی سهم شرکت‌های بورسی در ایران و دنیا درحالی از تجمیع سه متغیر تفاوت قیمت (capital gain) سود سالانه سهام (DPS )‌ یا افزایش سرمایه ( سهام حق تقدم و یا سهام جایزه) در هر محدوده تاریخی محاسبه می‌شود که درمیان 7 شرکت بزرگ دولتی‌ حاضر در تابلوهای معاملاتی بورس کشور، سهام فولاد خوزستان با بازدهی قابل توجه و 183 درصدی بسیاری از نگاه‌ها را به‌خود جذب کرده است.

بازدهی سهام این شرکت که به‌عنوان چهارمین شرکت مشمول اصل 44 وارد بورس شده در حالی در 30 تیرماه به‌دلیل رشد روزانه نرخ سهام (به‌دلیل افزایش نرخ‌های جهانی و داخلی محصولات فولادی) از مرز 318 درصد نیز گذشته بود که سود 183 درصدی فولاد خوزستان درمحدوده تاریخی 16 مرداد 86 ( زمان اولین عرضه سهام) تا سه‌شنبه گذشته محاسبه شده و از محل تقسیم سود سالانه 65 تومانی به ازای هر سهم و رشد قیمت از 335 تومان زمان عرضه به 883 تومان محاسبه شده است.

سهام این شرکت در طول 232 روز کاری که در تابلوی معاملاتی حاضر بود با رتبه نقد شوندگی مطلوبی هواخواهان متعددی را به‌خود جذب کرد.برپایه این گزارش، فولاد مبارکه که تا پیش از حضور مخابرات ایران با سرمایه هزار و 580 میلیارد تومانی و ارزش روز سرمایه بیش از 2/9 هزار میلیارد تومانی در طول 19 ماه گذشته عنوان بزرگترین شرکت بورس را به‌خود اختصاص داده بود با بازدهی 158 درصدی سهام مالکان حقوقی و حقیقی خود را به نحو قابل توجهی ثروتمند کرده است.

فولاد مبارکه در طول 320 روز کاری خود در بورس (از 21 اسفند 85 تا سه‌شنبه گذشته ) همواره یکی از گزینه‌های اصلی سهامداران برای معامله بوده چرا که قیمت هر سهم آن از 193 تومان روز عرضه اولیه بعد از نزول اندک و مقطعی با توجه به رشد نرخ جهانی محصولات فولادی در مسیر صعودی قرار گرفت و به بالاترین حد خود یعنی 613 تومان در 17 تیر ماه سال‌جاری رسید.این شرکت تاکنون دو مجمع سالانه برگزار کرده و درمجموع 80 تومان سود به هر سهم داده که باتوجه به سیر نزولی هفته‌های اخیر سهام فولاد مبارکه، بازدهی دومین شرکت مشمول اصل 44 حاضر در بورس 158 درصد محاسبه شده است که با در نظر گرفتن سود 5/15 درصدی اوراق مشارکت و حداکثر 17 درصدی سپرده گذاری بانکی این درصد از بازدهی برای بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی حیرت انگیز است.

براساس این گزارش، ملی صنایع مس ایران نیز در حالی در تاریخ 15 اسفند 85 به‌عنوان اولین و بزرگترین شرکت مشمول اصل 44 وارد بورس شده که سهام این شرکت 587 میلیارد تومانی در طول 313 روز حضور کاری با بازدهی 139 درصدی مواجه شده و بزرگترین شرکت تولیده‌کننده مس در خاورمیانه با این کارنامه کام سهامداران بزرگ و کوچک خود را شیرین کرده است.این درصد از بازدهی از محل تقسیم سود 215 تومانی در دو مجمع سالانه و تفاوت قیمت از 370 تومان زمان عرضه به 672 تومان سه‌شنبه گذشته محاسبه شده است.

بالاترین بازدهی سهام ملی مس نیز در 18 مهر 86 با 175 درصد به ثبت رسیده است.
بعد از این سه شرکت بزرگ سودده که با کارنامه خوشایندی تاکنون روبه‌رو بوده‌اند نوبت به چهارمین شرکت سودده در میان 7 برادران شرکت‌های سهامی اصل 44‌می‌رسد که مربوط به بازدهی 43‌درصدی پتروشیمی فناوران است.

این شرکت 95 میلیارد تومانی که در14 بهمن 86 به‌عنوان اولین شرکت از مجموعه وزارت نفت بعد از چهار شرکت ملی مس، فولاد مبارکه، ایرالکو و فولاد خوزستان قدم به تالار شیشه‌ای گذاشته در طول 117 روز کاری بعد از فراز و نشیب در مجموع با بازدهی 43‌درصدی مواجه شده است.این درصد از بازدهی از تقسیم سود سالانه 140 تومانی در مجمع سالانه 87 و تفاوت قیمت از 675 تومان روز عرضه اولیه به 825 تومان سه‌شنبه گذشته محاسبه شده که بیشترین قیمت سهام این شرکت 1018 تومان بود که در 18 تیر 87 درج شده است.

این گزارش از وضعیت بازدهی سهام آلومینیوم ایران که در 22 خرداد 86 در قالب سومین شرکت مشمول اصل 44 به ویترین اقتصادی کشور راه‌یافته، آورده است: باتوجه به تقسیم سود 375 تومان در دو مجمع سالانه و همچنین تفاوت قیمت 136 تومانی هر سهم آلومینیوم ایران ( از 1224 تومان به 1336 تومان سه‌شنبه گذشته) بازدهی سهام آن 44 درصد محاسبه شده که این میزان بازدهی بالاترین رقم در طول 188 روز حضور این شرکت در بورس است.

بررسی‌ها از وضعیت بازدهی سهام پالایش نفت اصفهان نیز حکایت از آن دارد که این شرکت 416 میلیارد تومانی به‌عنوان ششمین شرکت مشمول اصل 44 از 9 تیر 87 وارد بورس شده است.نماد معاملاتی این شرکت در حالی از 6 مردادماه به‌دلیل برگزاری مجمع سالانه متوقف است که بازدهی سهام پالایش نفت اصفهان در طول 15 روز حضور در بورس 7/28 درصد بوده که از محل تقسیم سود سالانه 73 تومانی و تفاوت قیمت 93 تومانی (از 580 به 673 تومان) به دست آمده است.

این 6 شرکت در شرایطی با اقبال عمومی سهامداران قدیمی و تازه وارد به بورس مواجه شده‌اند که شرکت مخابرات ایران به‌عنوان برادر بزرگتر این 6 شرکت در طول 18 روز کاری با بازدهی 20 درصدی مشتریان انبوهی داشته است.

این شرکت با سرمایه 4هزار و 587 میلیارد تومانی و ارزش روز سرمایه بیش از 8/7 هزار میلیارد تومانی در صدر419 شرکت بورس ایستاده و از روز شنبه 19مرداد وارد بورس شده، ضمن شکستن رکوردهای مربوط به حجم عرضه اولیه و جذب نقدینگی، با رشد روزانه قیمت سهام موفق به ارائه سود 20 درصدی برای سهامداران کوتاه مدت نگر یا بلندمدت نگر شده است،  به‌طوری که قیمت 150 تومانی هر سهم مخابرات در روز عرضه اولیه با سیر صعودی مواجه شده و در روز سه‌شنبه گذشته به 180 تومان بالغ شده است.باتوجه به درصدهای بازدهی شرکت مشمول اصل 44 حاضر در بورس می‌توان گفت که این شرکت‌ها با ارائه کارنامه‌ای قابل‌قبول از لحاظ ارائه بازدهی سهام می‌توانند زمینه‌ساز بسیار مهم و اثرگذاری در اجرای اصل 44 و واگذاری دیگر شرکت‌های دولتی باشند.

از سوی دیگر در یک نگاه کلی به بازدهی سهام شرکت‌های مشمول اصل 44 حاضر در بورس مشخص می‌شود که بازدهی هریک از 7 شرکت یاد شده تا کنون به گونه‌ای بوده که درمقایسه با سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت و یا سپرده در بانک‌های دولتی و خصوصی موفق شده‌اند در کمترین زمان بازدهی 5/15 و 17 درصدی این دو محل سرمایه‌گذاری را محقق کنند اما با توجه به ماهیت سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام دنیا حضور سرمایه‌گذاران در این بازار مدرن، پیچیده و بی‌رحم اما مطلوب، باید با پذیرش ریسک همراه باشد.

کد خبر 62602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز