شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

نیلوفر قدیری: 88 سال از روزی که زنان در انتخابات آمریکا حق رای به دست آوردند، می‌گذرد و اکنون در انتخابات امسال ریاست‌‌جمهوری آمریکا، این بخش از جامعه آمریکا به یکی از عوامل تعیین‌کننده تبدیل شده‌است.

 24 سال پیش، والتر موندال نامزد دمکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای اولین بار  یک زن به‌نام جرالدین فرارو را به‌عنوان معاون پیشنهادی درصورت پیروزی در انتخابات معرفی کرد. این انتخاب در آن زمان اقدامی ساختارشکن بود و اگر چه بازده لازم را به همراه نداشت، اما به حرارت انتخابات افزود.

اکنون و در انتخابات امسال ریاست‌جمهوری آمریکا، این محافظه‌کاران هستند که از این گزینه برای پیروز شدن در انتخابات  استفاده می‌کنند که بیش از هر زمان دیگری برای آنها دشوار است.

جان مک کین سارا پالین، فرماندار ایالت آلاسکا را که مادر 5 کودک است، به‌عنوان معاون خود معرفی کرد. این انتخاب فقط انتخابی برای جذب همه آرای جمهوریخواهان نیست بلکه تلاشی است برای جلب نظر رای‌دهندگان دمکراتی که هنوز هم هیلاری را به اوباما ترجیح می‌دهند و معتقدند آرای نامزد دلخواهشان سرقت شده‌است.

هفته گذشته پیش از اینکه جان مک کین نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سارا پالین را به‌عنوان معاون خود معرفی کند، کارلی فیورینا یکی از دستیاران ارشد مک کین در اقدامی مقابل دوربین تلویزیونی، یکی از راهبردهای انتخاباتی مک کین را به رخ کشید. او با دو تن از طرفداران هیلاری کلینتون در حاشیه گردهمایی حزبی دمکرات‌ها در دنور مصاحبه کرد که بیشتر شبیه دو اسیر جنگی بودند تا دو فعال حزبی. این دو زن از حامیان سابق هیلاری بودند ولی حالا از مک کین حمایت می‌کنند.

آنها در مقابل دوربین تلویزیون دلیل این تغییر عقیده خود را سوءاستفاده باراک اوباما از آرای زنان عنوان کردند. این دو با حرارت بسیار از مک کین حمایت می‌کردند و می‌گفتند: حزب دمکرات به راحتی اجازه داد که آرای 51 درصد از مردم آمریکا نادیده گرفته شود. این دو که از فعالان حزبی دمکرات هستند، رهبری جنبشی را درون این حزب به‌عهده گرفته‌اند که هدف آن جذب رای به نفع مک‌کین است. البته به گفته آنها، هنوز موفقیت زیادی در این زمینه به دست نیامده اما آنها همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند. این موضوعی است که از مدت‌ها پیش باعث نگرانی دمکرات‌ها شده و آنها را به فکر راه حل انداخته‌است. در گذشته و تاریخ انتخابات آمریکا، هیچ‌گاه زنان تا این حد در کانون توجه برای جذب آرا و یارکشی حزبی نبوده‌اند.

حضور کلینتون در مقابل اوباما در رقابت برای به دست آوردن عنوان نامزدی حزب دمکرات، این تحول جدید را در عرصه سیاست آمریکا کلید زد و آرای زنان را در کانون توجه قرار داد. کلینتون توانست چهره سیاستمدار انتخاباتی‌ای را از خود به نمایش بگذارد که برای شنیده شدن صدای زنان تلاش می‌کند. اکنون اوباما تلاش می‌کند تا این آرای به دست آمده توسط کلینتون را درون حزب دمکرات حفظ کند. انتخاب مادر 5 کودک و فرماندار آلاسکا به‌عنوان معاون پیشنهادی مک کین، این انتخابات را در 2 ماه باقی‌مانده از مبارزات انتخاباتی به نبردی واقعی برای جذب آرای زنان تبدیل کرد.

سارا پالین بعد از معرفی‌اش توسط مک کین در دیتون اوهایو، به صراحت درباره نقش و هدفش در مبارزه انتخاباتی 2 ماه پیش رو سخن گفت. طرفداران حزب جمهوریخواه در گذشته هیچ‌گاه به یاد ندارند که نامزد انتخاباتی‌شان از یک چهره انتخاباتی حزب رقیب تقدیر و تحسین کند. مک کین و پالین در سخنان خود، عزم و شکوه هیلاری را در مقابل اوباما ستودند. با شنیدن این سخنان، جماعت حاضر از شدت تعجب سکوت کرد، اما پالین باز هم ادامه داد.  پالین  در بخش دیگری از سخنانش گفت که کار نیمه‌تمام هیلاری و جرالدین فرارو، نامزد معاونت ریاست‌جمهوری از حزب دمکرات در سال 1984 را در دفاع از حقوق زنان به انجام می‌رساند.

راهبرد حزب جمهوریخواه در وارد کردن موضوع زنان در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری، امتیاز مثبتی برای این حزب است اما به این معنا نیست که این کار آسان خواهد بود. زنان در آمریکا به‌طور سنتی نسبت به دمکرات‌ها گرایش داشته‌اند. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2004، رای زنان آمریکا با اختلاف اندک 51 به 48، به جان کری تعلق گرفت. نظرسنجی‌های اخیر هم نشان می‌دهد که از هر 10 زن در آمریکا، 6 نفر یا دمکرات هستند یا به دمکرات‌ها گرایش دارند.

در نظرسنجی‌ای که اخیرا واشنگتن پست و شبکه خبری ای‌بی‌سی انجام داده، اوباما 55 درصد از حمایت زنان و مک کین تنها 37درصد آرای آنان را به دست آورده ‌است. انتخاب سارا پالین انتقاداتی را درون حزب جمهوریخواه به همراه داشت. منتقدان این انتخاب می‌گویند که اگر مک کین می‌خواست با برگه انتخاب یک زن به رقابت خود ادامه دهد، گزینه‌هایی بهتر از پالین هم وجود داشت. آنها سیاست‌ها و نظرات تند پالین را مانعی در راه جذب آرای هیلاری به نفع مک کین می‌دانند.

اما پالین تنها تیر ترکش جمهوریخواهان نیست. چهره‌هایی مانند فیورینا که از بازرگانان برجسته آمریکاست هم در هفته‌های اخیر زیاد دیده می‌شوند. سیندی‌مک کین همسر جان مک کین هم در میان جمهوریخواهان سنتی محبوبیت زیادی دارد. چهره بلوند و آمریکایی او در مقابل رقیبش یعنی میشله اوباما که یک وکیل سیاه‌پوست از طبقه کارگر جامعه آمریکاست، تقابل قابل تاملی را در عرصه انتخابات آمریکا به رخ می‌کشد. سیندی مک کین یک ویژگی دیگر هم دارد و آن چهره زن یک سرباز قدیمی است که برای انجام کارهای خیریه پزشکی سال‌هاست که به کشورهای مختلف و نقاط جنگ زده دنیا سفر می‌کند.

هفته گذشته در جریان جنگ روسیه و گرجستان و درحالی‌که جان مک کین مواضع تند و آتشین در این باره علیه مسکو اتخاذ می‌کرد، سیندی در کمپ‌های آوارگان جنگ در گرجستان حاضر شد. چنین تحرکاتی برای ستاد تبلیغاتی اوباما دردسرساز است. دستیاران تبلیغاتی اوباما می‌دانند که وقتی نوبت به رقابت برای جذب آرای زنان برسد، اوباما توان رقابت چندانی ندارد. با این حال عمده اقدامات دو هفته گذشته ستاد تبلیغاتی اوباما بر جذب آرای زنان و به ویژه 18 میلیون زنی معطوف بود که به کلینتون رای داده‌ بودند.

در این تلاش کلینتون مشارکت جدی داشت. او ابتدا در گردهمایی حزبی دمکرات‌ها در دنور سخنرانی کرد و ضمن حمله و انتقاد به مک کین، از اوباما به شدت حمایت کرد. بیل کلینتون هم انتخاب اوباما به‌عنوان نامزد حزب دمکرات را ستود. بعد از معرفی سارا پالین، هیلاری ضمن تبریک این انتخاب به خانم پالین و مک کین، گفت: با وجودی که می‌دانم سیاست‌های ایشان آمریکا را به مسیری اشتباه می‌اندازد، اما این انتخاب بر حرارت فضای انتخاباتی خواهد افزود.

ستاد تبلیغاتی اوباما تلاش می‌کند با تکیه بر سیاست‌های محافظه‌کارانه تندروی پالین، از روند گرایش آرای طرفداران هیلاری به سوی مک کین جلوگیری کند. پالین از مخالفان سرسخت سقط جنین و یک مسیحی دوآتشه است. او همچنین از حق داشتن سلاح دفاع می‌کند. تصویر سارا پالین در حالی‌که اسلحه به دست دارد بدون شک همه مادران حزب دمکرات را از او بیزار می‌کند.

کد خبر 62587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز