دوشنبه ۱ مهر ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

جان مک‌کین انتخاب رؤیایی او نبود. تنها یک سال پیش، هنگامی که انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه در حال آغاز شدن بود، سارا پالین، فرماندار آلاسکا به نیوزویک گفت که هیچ‌یک از نامزدهای حزب را تایید نمی‌کند.

در ‌آن زمان نظرسنجی‌ها، میزان موفقیت مک‌کین را 7 درصد نشان می‌داد. مایک هاکبی برای جلب توجه رای دهندگان، به گیتار خود متوسل شده بود. آن زمان سارا پالین در حالی که همراه گزارشگر نیوزویک در خودروی  پاترول  خود در بزرگراه‌های آلاسکا می‌راند، به او گفت که می‌تواند درک کند چرا ایالات متحده تا این حد مجذوب رقابت بین باراک اوباما و هیلاری کلینتون شده است.

تابستان سال گذشته، پالین مشغولیات ذهنی بسیاری داشت. از یک سو باید به وضعیت تحصیلی فرزندانش رسیدگی می‌کرد و از سوی دیگر باید به‌عنوان فرماندار آلاسکا به امور داخلی ایالت می‌رسید و بر این باور بود که وقت چندانی برای پرداختن به رقابت‌های انتخاباتی ندارد.

هنگامی که حزب جمهوریخواه جلسه سران خود را در روز 5 فوریه در آلاسکا برگزار کرد، پالین با وجود جذابیت‌هایی که هاکبی و میت رامنی برایش داشتند، به‌خود زحمت حمایت یا تایید هیچ‌یک از نامزدها را نداد. او با جان مک‌کین هم روبه‌رو نشد، هر چند با خشم و ناراحتی به مخالفت مک‌کین با حفاری‌های نفتی در «پناهگاه ملی حیات وحش قطب» واکنش نشان داد. پالین سرانجام فرصتی یافت تا با جان مک‌کین در نشست اواسط فوریه فرمانداران جمهوریخواه در واشنگتن دیدار کند.

چند هفته پس از آن نشست و با وجود آنکه رقبای مک‌کین از دور خارج شده بودند، پالین هنوز او را مورد تایید قرار نداده بود. روز سوم مارس، فرصتی فراهم آمد تا پالین در « گردهمایی رهبری زنان » که توسط هفته نامه نیوزویک در لس‌آنجلس برگزار می‌شد، از جنت ناپولیتانو، فرماندار آریزونا درباره سناتور سرشناس این ایالت یعنی جان مک‌کین سؤالاتی را بپرسد. پالین به فرماندار آریزونا گفت که پیش از آنکه بتواند از مک‌کین حمایت کند، پرسش‌های بسیاری درباره او دارد که باید به آنها پاسخ داده شود.

پالین احتمالا پاسخ کامل سؤالات خود را در دیدار مستقیم خود با جان مک‌کین در مزرعه شخصی وی در سدونا در آریزونا دریافت کرد؛ هنگامی که مک‌کین به وی پیشنهاد داد تا به‌عنوان شریک انتخاباتی او، پا به صحنه بگذارد و به پالین اطمینان داد که پاسخ تمام پرسش‌هایش را خواهد داد. مک‌کین پیش از آن دیدار، آگاه شده بود که دختر 17 ساله سارا پالین 5 ماه است که حامله شده و اینکه همسر سارا در سن 22‌سالگی به خاطر رانندگی حین مستی دستگیر شده بود.

اشتیاق رسانه‌های گروهی به کسب اطلاعاتی هر چند ناچیز درباره سارا پالین، نشان دهنده اشتیاق آمریکایی‌ها به شناختن فرماندار 44‌ساله‌ای است که به شکل عجیب و دور از انتظاری به تنور رقابت انتخاباتی پر هیاهو و جنجالی این دوره برای رسیدن به کاخ سفید، دمیده است. دو هفته پیش و در کنوانسیون ملی جمهوریخواهان، جامعه آمریکا با سارا پالین و خانواده‌اش آشنا شد.

سارا پالین از آن دسته زنان درون‌گرا و روشنفکری نیست که کوچک‌ترین زوایای یک مسئله را نیز می‌کاوند. از این لحاظ او نقطه مقابل باراک اوباما است. در حالی که اوباما زندگی خود را در هاوایی، اندونزی، لس آنجلس، نیویورک، شیکاگو، کمبریج، ماساچوست و واشنگتن سپری کرده و همواره در جست‌وجوی هویت خود بوده است، سارا هیث پالین، در یک کلام، زنی اهل واسیلا در آلاسکا است. ساکنان آلاسکا خود را مردمی متفاوت با دیگر شهروندان ایالات متحده می‌دانند، آنان خشن‌تر، مستقل‌تر و آزادتر از بقیه آمریکایی‌ها هستند. این احساس متفاوت بودن در سارا پالین نیز مشهود است، هرچند افسانه زندگی آلاسکایی
در نتیجه واقعیات ناخوشایند، خدشه‌دار شده است.

تنها یک درصد خاک این ایالت را اراضی شخصی تشکیل می‌دهد و اقتصاد آن به نفت و منابع طبیعی دیگر که تحت کنترل دولت فدرال قرار دارد، وابسته است. در نتیجه، با وجود گذشت حدود 50‌سال از تبدیل شدن آلاسکا به یکی از 50 ایالت آمریکا، این ایالت همچنان به کمک و بودجه دولت فدرال وابسته است. ناهنجاری‌های اجتماعی – از جمله استعمال مواد‌مخدر، الکلیسم، خشونت خانگی و بدرفتاری با کودکان – در این ایالت بالاتر از سطح متوسط کشور آمریکاست و در این زمینه آلاسکا، بالاترین آمار را در بین 50‌ ایالت آمریکا دارد.

فلسفه حکومت‌داری و مدیریت کلان سارا پالین تا حد زیادی توسط ولی هیکل، فرماندار سابق آلاسکا و معلم و مشاور او در امور حکومتی شکل گرفته است. هیکل 89 ساله عضو حزب استقلال آلاسکاست که از ایده خودمختاری و حتی استقلال آن از ایالات متحده حمایت می‌کند. هیکل مبلغ «اقتصاد عمومی» است، به این معنا که منابع عظیم انرژی و معادن غنی آلاسکا باید در اختیار دولت ایالتی و شهروندان این ایالت قرار گیرد. با الهام از همین باورها بود که پالین در سال‌جاری دستور تخصیص 1200 دلار سرانه درآمد انرژی را برای هر شهروند آلاسکایی صادر کرد؛ درآمدی که از محل محاسبه مجدد مالیات بر درآمد تولید‌کنندگان نفت حاصل می‌شود.

فرماندار جوان آلاسکا در پی تناقض‌ها و پیچیدگی‌های ایالت تحت فرمان خود، دچار تناقض در رفتار و حتی زندگی شخصی‌اش شده است. به‌عنوان یک مادر، پالین در راه رسیدن به
 کاخ سفید، مجبور است خانواده خود را در معرض اثرات مخرب قرار گرفتن در کانون توجهات، آن هم در سطح بین‌المللی قرار دهد. به‌عنوان یک اصلاح‌طلب، او با اتهامات و ادعاهایی مانند بهره‌گیری نادرست از نفوذ خود به‌عنوان شهردار سابق واسیلا و فرماندار فعلی آلاسکا، روبه‌روست و به‌عنوان یک جمهوریخواه ثابت قدم و یک سیاستمدار جاه‌طلب، پالین برای راهیابی به نهاد‌های مستحکم حکومت ایالات متحده، بی‌رحمانه تحت فشار قرار دارد.

احساس شخصی سارا پالین درباره اینکه همیشه ماموریت و تکلیفی بر عهده او گذاشته شده است، ریشه در باور‌ها و تربیت مذهبی‌اش دارد.

پالین به‌عنوان یک مسیحی، دوران کودکی و نوجوانی خود را سپری کرد. وی از سن 4‌سالگی تا 38 سالگی، عضو ثابت‌قدم یک کلیسا در آلاسکا بود.

خانواده پدری سارا اهل سیاست و بحث‌های سیاسی نبود و با دولتمردان و چهره‌های متنفذ نیز ارتباطی نداشت. اما سارا به عرصه حکومت و عالم سیاست دلبستگی داشت و در سال 1982 به‌عنوان یک جمهوریخواه در حزب ثبت نام کرد.

سارا پالین در اولین انتخاباتی که در مقام یک نامزد در آن شرکت کرد، با کسب 616 رای به‌عنوان شهردار واسیلا برگزیده شد؛ انتخاباتی که طی آن وی از حمایت مالی و کمک گروه‌های محافظه‌کار برخوردار بود. بعضی از مواضع اجتماعی سارا پالین مشخص است. او مخالف آزادی سقط جنین است و با این کار جز در مواقعی که جان مادر در معرض خطر قرار دارد، مخالفت می‌کند. شهرت سارا پالین عمدتا به خاطر ایستادگی او در برابر فساد است، هرچند منتقدان فرماندار جمهوریخواه آلاسکا، وی را فردی کینه‌توز و تنگ نظر توصیف می‌کنند و بر این باورند که پالین منافع شخصی خود را با زندگی سیاسی‌اش درهم آمیخته است و از این رو، وی را به ریاکاری و دورویی متهم می‌کنند.

سرسختی سارا پالین یا به گفته منتقدانش بی‌رحمی او، از همان ابتدای فعالیت‌های سیاسی وی آشکار بود. او به محض پیروزی در انتخابات شهرداری واسیلا، بسیاری از مقامات شهر را از کار برکنار کرد. روزنامه‌ها از این سخن می‌گفتند که سارا احتمالا نمی‌تواند با کسانی که از رقیب او در انتخابات حمایت کرده‌اند و با وی در زمینه بسیاری از مسائل، هم رای و موافق نیستند، کار کند. او پس از پیروزی در انتخابات، با تغییر قوانین، فعالیت سیاسی کارکنان دولت محلی را ممنوع کرد و پرسنل شهرداری را اکیدا از مصاحبه با مطبوعات بازداشت. حتی گفته می‌شود که او برای جمع‌آوری برخی کتاب‌ها  از قفسه کتابخانه عمومی شهر، که به باور وی مضر بودند، با کتابدار آن بحث کرده بود، هرچند این موضوع هیچ گاه شکل جدی به‌خود نگرفت.

موضوع جنجالی دیگر، ادعای سوءاستفاده پالین از قدرت است و ماجرایی که منتقدان درباره این ادعای خود، به آن استناد می‌کنند. گفته می‌شود سارا هنگامی که شهردار واسیلا بود، توصیه‌نامه‌ای را برای استخدام مایک ووتن در اداره پلیس شهر نوشت و در آن، وی را فردی آرام، مهربان با کودکان و الگویی مناسب از پلیس برای مردم معرفی کرد. ووتن با استفاده از این توصیه‌نامه و نیز سفارش برخی چهره‌های معتبر شهر، در اداره پلیس واسیلا استخدام شد و جالب آنکه یک سال بعد با خواهر سارا ازدواج کرد.

هرچند جدایی این زوج از یکدیگر در سال 2005 و درگیری حقوقی آنها در پی این جدایی، به جنجال کشیده شد. سارا پیش از آنکه به مقام فرمانداری آلاسکا برگزیده شود، باز هم به نامه‌نگاری متوسل شد و در نامه‌الکترونیکی (ای‌میل) خود به رئیس پلیس ایالت، ووتن را به افراط در نوشیدن الکل، رانندگی حین مستی، ضرب و شتم همسر و فرزند خوانده‌اش، تهدید پدر سارا به مرگ و شکار غیرقانونی متهم کرد.

برخی اتهامات پالین علیه همسر سابق خواهرش احراز شد، البته نه به شدتی که پالین توصیف کرده بود و دادگاه، ووتن را از سایر اتهامات تبرئه و در نهایت او را تنها به 10 روز انفصال از خدمت محکوم کرد. ووتن هفته پیش در مصاحبه‌ای با نیوزویک اظهار داشت که اذعان می‌کند مرتکب اشتباه شده و البته به شکل درستی مجازات شده است. وی انتخاب سارا پالین را به‌عنوان شریک انتخاباتی جان مک کین، برای ایالت آلاسکا شگفت‌آور توصیف کرد.

پالین همچنین پس از تصدی مقام فرمانداری آلاسکا، بسیاری از پست‌های ایالتی را به دوستان و حامیان مالی ستاد انتخاباتی خود واگذار کرد. فهرست بلند بالای اتهامات منتقدان علیه سارا پالین، همچنان ادامه دارد.

پالین پس از انتخاب شدن به‌عنوان فرماندار آلاسکا توجهی به امور فرا‌ایالتی و جهانی نداشته است. طرفه آنکه نخستین سفر او به خارج از کشور، به منطقه‌ای دور از آمریکای‌شمالی صورت گرفت. وی تابستان سال گذشته برای دیدار با سربازان گردان سوم پیاده از گارد ملی ارتش آلاسکا، راهی بیابان‌های کویت شد.

عملکرد پالین موجب شده است تا وی طی دو سال اخیر به محبوب‌ترین فرماندار در ایالات متحده تبدیل شود. وی اقدامات عامه پسند خود  در دوره شهرداری واسیلا را در دوره فرمانداری آلاسکا نیز ادامه داده است. اقدامات پالین بیشتر رضایت شهروندان عادی را دنبال می‌کند و وی تلاش دارد تا در برابر گربه‌های چاق عرصه سیاست بایستد. پالین ادعاهای بزرگ ندارد و خود را دانا‌تر از آنچه هست، نشان نمی‌دهد.

پایبندی به ارزش‌های خانوادگی از نقاط قوت یک نامزد انتخاباتی در جامعه ایالات متحده است. طی دو سال اخیر و به‌خصوص در روزهای اخیر، درباره جایگاه ارزش‌های خانوادگی در خانواده سارا پالین و درباره اینکه چگونه پالین با داشتن 4 فرزند به امور ایالت تحت فرمان خود می‌رسد، پرسش‌هایی مطرح شده است. در واقع فرماندار محافظه‌کار آلاسکا برای مراقبت از فرزندان خود در این سال‌ها به خانواده‌اش متکی بوده است. همسر او، تاد، یک هفته در میان به محل کار خود در نقطه‌ای دور می‌رود و هنگامی که در خانه است، اداره امور خانه را برعهده دارد و در غیاب او، والدین سارا و خواهر وی، از فرزندانش مراقبت می‌کنند. در این حال خانم فرماندار، عمدتا برای بردن پسر 7‌ساله‌اش به خانه، پیاده به مدرسه او در نزدیکی ساختمان فرمانداری می‌رود.

سارا خانه مجللی را که پیش از این محل اقامت فرماندار ایالت بوده، رها و خانواده‌اش را در سوئیت ساده‌ای واقع در ساختمان فرمانداری، مستقر کرده است. او هواپیمای فرمانداری را در یک سایت اینترنتی به حراج گذاشت و هنگامی که این کار نتیجه نداد، آن را به یک پولدار آلاسکایی فروخت. پالین همچنین آشپز ویژه فرماندار را مرخص کرد. اقداماتی از این دست، محبوبیت او را در میان مردم به شکل قابل توجهی افزایش داده است، هرچند منتقدان، او را به در پیش گرفتن اقدامات عوام فریبانه (پوپولیستی) متهم می‌کنند.

در هفته‌های آینده درباره تجربه و تخصص سارا پالین به‌عنوان شریک انتخاباتی جان مک‌کین پرسش‌هایی جدی مطرح خواهد شد. رسانه‌های گروهی و رای‌دهندگان می‌خواهند بدانند که او چه باور‌هایی دارد، در چه حیطه‌هایی صاحب تخصص و تجربه است و اینکه آیا او – با توجه به کهولت سن مک‌کین و وضعیت جسمی بی‌ثبات وی - آمادگی احراز قدرتمند‌ترین مقام حال حاضر جهان را دارد یا خیر.

عملکرد او در کنوانسیون ملی جمهوریخواهان جالب توجه بود و این گزارشگر سابق مسابقات ورزشی نشان داد که از پس سخنرانی در اجتماعات بزرگ و با حضور رسانه‌های بین‌المللی بر می‌آید. پالین باید درباره موضوع عراق پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به پرسش‌های رسانه‌ها و از آنها مهم‌تر رای دهندگان بدهد و نشان دهد که از تفاوت بین سنی‌ها و شیعیان آگاه است ( بر خلاف جان مک‌کین که گاهی آنها را با هم اشتباه می‌گیرد) و باید بتواند در انظار عمومی بین حزب‌الله و القاعده تفاوت و تمایز قائل شود. از او درباره برنامه هسته‌ای ایران، قدرت فزاینده چین، دیون ملی و بحران مسکن در آمریکا، فقدان توازن در تجارت بین‌المللی کشور و موضوع برابری دلار در مقابل ارزهای خارجی سؤال‌هایی جدی خواهد شد.

ستاد جان مک‌کین در رقابت سنگین پیش رو با باراک اوباما و جو بایدن، بر مسئولیت‌های اجرایی، قدرت تشخیص، استعداد و شم‌سیاسی، اصلاح طلبی و روحیه شکست ناپذیر سارا پالین تاکید خواهد کرد. مشاوران ستاد ممکن است او را ترغیب کنند که در مسائل مربوط به انرژی ابتکار عمل را در دست بگیرد؛ حیطه‌ای که او با شرایط و جزئیات آن آشناست.

آنها همچنین ممکن است بر این نکته که پالین در یک شهر کوچک بزرگ شده است، تاکید و از این لحاظ او را با هری ترومن (جانشین  فرانکلین روزولت و رئیس‌جمهور آمریکا پس از او ) مقایسه کنند. پالین خود دو بار در سخنانش به ترومن اشاره کرده است. او در سخنرانی خود در کنوانسیون گفت: سال‌ها پیش یک فروشنده سابق لوازم خیاطی با عبور از موانع بسیار دشوار، راه خود را به سوی جانشینی رئیس‌جمهور هموار کرد هرچند شباهت و مقایسه سارا پالین با هری ترومن، قیاس مع‌الفارغ است. هری ترومن پیش از آنکه به‌عنوان جانشین پرزیدنت روزولت به کاخ سفید راه یابد، 10‌سال نماینده کنگره بود. اگرچه پالین نیز فردی شجاع است و از شهری کوچک می‌آید و متأسفانه یا خوشبختانه ارزش‌های آن شهر کوچک را – درصورت پیروزی در انتخابات – به واشنگتن خواهد آورد.

نیوزویک 6 سپتامبر 2008

کد خبر 63929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز