شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۱۰
۰ نفر

اگر با کشف روش‌های تصویربرداری، بشر قادر شده است بدون باز کردن بدن درون آن را ببیند حالا ظاهرا فناوری‌ها به ما این امکان را داده‌اند که بدون باز کردن بدن یا با کوچکترین شکاف‌ها توانایی انجام اعمال جراحی را نیز پیدا کنیم.

 جراحان مغز و اعصاب فرانسوی در یک نوآوری بی‌سابقه موفق شده‌اند با ایجاد یک سوراخ سه میلی‌متری در جمجمه و به کمک اشعه لیزر تومورهای مغزی هشت بیمار را به خوبی درمان کنند. در این طرح آزمایشی که از دسامبر سال 2006 اجرا در حال است بیماران منتخب کسانی بودند که به‌دلیل پخش تومور نواحی دیگر بدن به مغز،  پزشکان احتمال می‌دادند فقط سه ماه زنده بمانند.

در این جراحی‌ها بعد از ایجاد سوراخ سه میلی‌متری در جمجمه یک لیزر فیبر نوری که با آب خنک می‌شد تحت هدایت روش تصویربرداری MRI به سمت محل تومورهای مغزی فرستاده شد. هر سه ثانیه یک رایانه درجه حرارت ناحیه‌ای که لیزر می‌سوزاند را اندازه‌گیری می‌کرد تا خطری از بابت افزایش بی‌رویه گرما وجود نداشته باشد و این اطمینان حاصل شود که تنها تومور هدف تهاجم است و بافت سالم مغز آسیبی نمی‌بیند.

بیماران هم فقط یک بی‌حسی موضعی گرفته بودند و طی عمل می‌توانستند با گروه جراحی حرف بزنند و احتمالا خاطره تعریف کنند. دکتر «کارپنتیه» می‌گوید: «این بیماران 14 ساعت بعد از عمل می‌توانند بیمارستان را ترک کنند. تا به امروز هیچ عارضه جانبی نظیر تشنج که در چنین جراحی‌هایی محتمل است گزارش نشده است.»

کد خبر 62583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز