شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۴
۰ نفر

گروه ورزشی: تیم‌های اروپایی از امشب رقابت فشرده‌ای را برای کسب 14 سهمیه این قاره در جام‌جهانی 2010 آغاز می‌کنند.

 اسپانیا پس از قهرمانی یورو 2008 و در اولین بازی رسمی‌اش به مربیگری دل‌بوسکه میزبان بوسنی است. آراگونس هرچند توانست اسپانیا را پس از 44 سال به یک عنوان قهرمانی بین‌المللی برساند، ولی شکست‌های مرحله مقدماتی او را تا آستانه برکناری پیش برد و این تجربه‌ای شد تا بازیکنان این تیم شروع بهتری داشته باشند.

سنا، هافبک اسپانیا می‌گوید:‌ «مسابقات مقدماتی قبلی تجربه خوبی برای مسابقات‌آتی ماست. این‌بار شروع متفاوتی خواهیم داشت. می‌خواهیم نهایت تلاش‌مان را انجام دهیم و یورو 2008 را با همه لحظات بزرگش فراموش کنیم، چراکه به گذشته تعلق دارد.»دل بوسکه از بدو شروع کارش تأکید کرد که به فکر ادامه برنامه‌های آراگونس است و این را در پیروزی 3 بر صفر ماه گذشته در بازی دوستانه مقابل دانمارک نشان داد. بدین‌ترتیب او با سیستم 1-4-1-4 بازی می‌کند و تنها بازیکن جدید، داوید کاپل هافبک چپ سویا است که در ترکیب اصلی جای سیلوای مصدوم را می‌گیرد. بویان هم با وجود دعوت شدن به تیم در ترکیب اصلی قرار ندارد و داوید ویا تک مهاجم تیم خواهد بود.

فرصتی برای جوانان فرانسه

فرانسه هم پس از ناکامی بزرگ یورو 2008، با چهره‌ای جوان در وین به مصاف اتریش می‌رود. مانداندا، دروازه‌بان 23 ساله مارسی درون دروازه می‌ایستد. مکسز، باکاری سانیا و پاتریس اورا، سه چهره جدید خط دفاعی در کنار گالاس خواهند بود. مرکز خط میانی هم در غیاب ماکه‌له‌له و ویرای مصدوم، متشکل از زوج تولالان و دیارا خواهد بود. بازی‌های خوب سمیر نصری در آرسنال هم دومنک را متقاعد کرده که از او به عنوان هافبک چپ به جای مالودا استفاده کند.

در خط حمله هم کریم بن‌زما در کنار تیری آنری، کاپیتان جدید تیم بازی خواهد کرد. مکسز، مدافع رم که پیش از این مورد توجه دومنک قرار نداشت، امیدوار است که از این فرصت برای پیدا کردن جای ثابتی در قلب دفاع استفاده کند و اعتراف می‌کند که در گذشته مرتکب اشتباهاتی شده است: «پس از صحبت با مربی روی گذشته خودم عمیق شدم. بدون اینکه بخواهم، پیش مربی چهره‌ای منفی پیدا کردم.

من اشتباهاتی داشته‌ام. نه از نظر رفتار چراکه رفتار من خوب بوده، بلکه به خاطر احساسی که منتقل می‌کردم. من در تیم‌ملی احساس در خانه بودن نداشتم. در بازی با سوئد (پیروزی 3 بر 2 فرانسه) خیلی خوشحال بودم، ولی فشار زیادی احساس می‌کردم. این اولین بار بود که چنین نقش مهمی در تیم داشتم.»دومنک هم این را یک بازی ساده نمی‌داند: «همه در یورو دیدیم که اتریش چه تیم قدرتمندی است و علاقه دارد حریفانش را تحت فشار قراردهد. این مسابقه‌ای برای جنگجوهاست.»

بازگشت لیپی و کاناوارو

لیپی در بازگشت به نیمکت تیم‌ملی ایتالیا، در اولین بازی رسمی به قبرس سفر کرده و می‌تواند روی تجربه کاناوارو که در آستانه یورو 2008 مصدوم شد، حساب کند. مدافع رئال می‌گوید: «شرایط خوبی دارم. برای اولین بازی لالیگا هم آماده بودم، ولی مربی کسانی را انتخاب کرد که تمرینات آماده‌سازی بیشتری انجام داده بودند.» لوکا تونی هم که در تساوی 2 بر 2 مقابل اتریش در بازی دوستانه ماه اخیر غایب بود، به ترکیب اصلی بازمی‌گردد. مهاجم بایرن که هنوز نتوانسته انتقادات یورو 2008 را فراموش کند، می‌گوید: «در جام ملت‌های اروپا بدشانس بودم، ولی دونادونی به خاطر من اخراج نشده است. گل‌نزدن در این مسابقات بزرگترین حسرت دوران ورزشی من است، ولی همه اینها تمام شده و حالا آماده‌ام تا برای تیم‌ملی و باشگاهم گل بزنم.»

انتظار بالا  از انگلیس

برای تیم‌ملی انگلیس، ارائه نمایش زیبا به اندازه 3 امتیاز بازی مقابل آندورا مهم است. در اولین بازی رسمی مردان کاپلو، انتظاری جز پیروزی مقابل یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های اروپا وجود ندارد، ولی همه منتظر دیدن نمایش این تیم پیش از بازی دشوار چهارشنبه در زاگرب مقابل کرواسی هستند. کاپلو که پس از ناکامی مک‌لارن در صعود به یورو 2008 جانشین او شد، در 5 بازی دوستانه به 3 پیروزی، یک تساوی و یک شکست رسیده است. با این حال نمایش این تیم تفاوت چندانی با تیم مک‌لارن نداشته و انگلیس در آخرین بازی دوستانه‌اش تنها با گل دیرهنگام جوکول توانست مقابل جمهوری چک در ومبلی به تساوی 2 بر 2 برسد. کاپلو برای این دو بازی، جرارد را به دلیل جراحی در اختیار ندارد و مایکل اوون را هم به دلیل ناآمادگی دعوت نکرده است.

بازی سخت ترکیه در ایروان

ترکیه در مسابقه پرتنشی که دیپلماسی فوتبال نام گرفته در ارمنستان به میدان می رود. عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه به دعوت سرژ سرکیسیان، همتای ارمنستانی‌اش برای دیدن بازی به ایروان سفر می‌کند و این فرصتی برای دو کشور همسایه است که روابط دیپلماتیک‌شان را از سر بگیرند. پس از اینکه مقامات ارمنستان از تشریفات عادی صدور روادید چشم‌پوشی کردند، پیش‌بینی می‌شود حدود 5000 هوادار ترک هم به این کشور سفر کنند.

عبدالله گل به دلیل حساسیت ماجرا تنها چهارشنبه شب بود که به طور رسمی سفر به ایروان را تأیید کرد. در بیانیه رسمی دفتر او آمده است: «این فراتر از تنها یک اتفاق ورزشی است. این ملاقات که در حاشیه یک مسابقه انجام می‌شود، به خلق جوی دوستانه در منطقه کمک می‌کند.» سرکیسیان هم این مسابقه را با توجه به دیپلماسی پینگ‌پنگ، دیپلماسی فوتبال نامیده است و می‌گوید: «همانطور که ملت چین و آمریکا، هیجان‌شان برای پینگ‌پنگ را تقسیم کردند، ملت ارمنستان و ترکیه هم عشق مشترکی به فوتبال دارند.

با وجود همه تفاوت‌ها، ملت‌های دو کشور پشت مرزهای بسته، پیوندهای فرهنگی، انسانی و ورزشی مشترکی دارند.» فاتح تریم، سرمربی ترکیه اما نگاهی صرفاً ورزشی به این بازی دارد: «تیم ترکیه نمی‌خواهد وزن تاریخ را روی شانه‌هایش حمل کند. برای ما این تنها یک مسابقه فوتبال است، نه جنگ.» ماه گذشته مسابقه جوانان دو کشور در ایروان که ماکت کوچکی از این بازی بود با پیروزی 2 بر یک ارمنستان به پایان رسید.

کد خبر 62558

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز