دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

گروه ورزشی: مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2010 در قاره اروپا، با شکست سنگین 3 بر یک فرانسه در وین آغاز شد.

در میان بزرگان اروپا، این بدترین نتیجه به شمار می‌رفت و دومنک که پس از ناکامی یورو 2008 با وجود منتقدان فراوانش در پست خود ماندنی شد، هیچ جای دفاعی باقی نگذاشت.

اتریش در دقایق 9 و 42 بر روی دو ضربه ایستگاهی مشابه که به روی دروازه ارسال کرد به گل رسید، همان ضعف بزرگی که از فینال جام‌جهانی 2006 برطرف نشده است. در این دو گل تعلل مدافعین به ویژه مکسز کاملاً آشکار بود. در ابتدای نیمه دوم فرانسه توانست با گل گوو اختلاف را به حداقل برساند، ولی خطای مکسز بر روی یانکو، مهاجم بلندقامت اتریش روی یک ضربه کرنر منجر به یک ضربه پنالتی شد تا ایوانچیچ کاپیتان میزبان کار را تمام کند.

« بی دفاع» تیتر روزنامه اکیپ، بهترین توصیف از وضعیت فرانسه در این بازی است. دومنک پس از شکست، چهارشنبه‌شب چاره‌ای جز پیروزی مقابل صربستان در پاریس ندارد. تیری آنری، کاپیتان جدید فرانسه که در این بازی به همراه نصری پایین‌تر از حد انتظار بودند، می‌گوید: «هنوز برای صعود زمان داریم، ولی اگر مقابل ضربات ایستگاهی مثل امروز دفاع کنیم، به مشکل می‌خوریم.

ما در خارج از خانه بازی می‌کردیم و با این وجود آنها فقط همین ضربات ایستگاهی را داشتند و ببینید چه اتفاقی افتاد.» مکسز، مدافع رم هم که انگشت اتهام بیش از همه به سوی اوست، گفت: «این جزیی از حرفه است و برخی روزها هیچ چیز به نفع شما نیست. می‌دانم که اشتباهات آشکاری داشته‌ام ولی تسلیم نمی‌شوم.» رومانی دیگر مدعی این گروه هم در خانه با نتیجه عجیب 3 بر صفر مغلوب لیتوانی شد.

ایتالیا یعنی بوفون

اگر بوفون نبود،‌ ایتالیا با یک شکست سنگین از لارناکا به خانه برمی‌گشت. دروازه‌بان یووه بارها مهاجمین قبرس را در موقعیت تک‌به‌تک ناکام گذاشت تا دومین گل دی‌ناتاله در دقایق تلف‌شده به پیروزی غیرمنتظره 2 بر یک منجر شود. لیپی که تیمش را با ترکیبی تهاجمی
 به زمین فرستاده بود، پس از بازی اعتراف کرد که تیمش خوش‌شانس بوده است: «شکی نیست که به چیزی بیش از لیاقت‌مان رسیدیم. شروع بسیار بدی داشتیم، چراکه می‌خواستیم ریسک کنیم و همین امر باعث شد قبرس فضای زیادی داشته باشد.

مصدومیت دو بازیکن در 15 دقیقه نخست هم انجام تغییرات را غیرممکن کرد.» جان کارلو آبه‌ته، رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا هم از نمایش ضعیف تیمش انتقاد کرد: «تنها می‌توانیم به نتیجه تکیه کنیم، چراکه نمایش تیم واقعاً چیزی نبود که ما می‌خواستیم. ایتالیا نمی‌تواند مقابل تیمی مانند قبرس اینگونه ضعیف باشد و باید به سرعت پیشرفت کنیم.» بوفون هم پس از بازی درباره مهارهایش گفت: «شروع خیلی بدی بود و آنها فرصت‌های زیادی داشتند. واقعاً چنین چیزی را به یاد ندارم ولی این وظیفه دروازه‌بان است.»

پیروزی کاپلو در بازی آسان

پس از نمایش انتقادآمیز انگلیس در تساوی 2 بر 2 مقابل چک، تیم کاپلو توانست در اولین بازی رسمی‌اش در زمین آندورا به پیروزی برسد. پس از اینکه نیمه اول با تساوی بدون گل به پایان رسید، جوکول و امیل هسکی به ترتیب به جای استوارت داونینگ و جرمن دفو به زمین فرستاده شدند.

تأثیر حضور همین دو بازیکن بود که به مقاومت آندورا پایان داد، به طوری که هر دو گل توسط جوکول به ثمر رسید. کاپلو پس از این بازی گفت: «در 15 دقیقه نخست سه شانس خوب داشتیم ولی از آنها استفاده نکردیم. ولی پیدا کردن فضا مقابل تیمی که با 9، 10 یا 11 بازیکن در محوطه جریمه بازی می‌کند،‌ برای هر تیمی دشوار است.»او درباره تعویض‌هایش اضافه کرد: «جوکول این روزها خوب گل می‌زند و این لحظه خوبی برای او بود.

امیل هسکی هم به این دلیل به زمین رفت که جثه بزرگی دارد و به او نیاز داشتیم.»در این بازی تئو والکات با شماره 7 از ابتدا به عنوان هافبک راست به زمین رفت و نمایش خوبی داشت. این درحالی است که بکام روی نیمکت بود و در دقیقه 79 به جای لمپارد به زمین رفت. کاپلو همچنین گفت که تیمش چهارشنبه در زاگرب برای پیروزی به زمین می‌رود: «خوشحال می‌شوم که کرواسی هم مثل آندورا بازی کند. ولی کرواسی در خانه بازی می‌کند و برای زدن گل به جلو می‌آید. بازی متفاوتی خواهد بود ولی ما باید همیشه برای پیروزی بازی کنیم.»در این گروه، کرواسی هم در یک بازی آسان در خانه، قزاقستان را با 3 گل شکست داد.

پیروزی خفیف اسپانیا

اسپانیا در اولین بازی رسمی به مربیگری دل‌بوسکه توانست در خانه‌، بوسنی را با یک گل شکست دهد. داوید ویا که در نیمه اول یک پنالتی را هدر داد، در دقیقه 58 روی پاس فابرگاس تک گل بازی را به ثمر رساند. بوسنی به مربیگری بلاژویچ در دقایق پایانی کمی اسپانیا را به دردسر انداخت،‌ ولی پیشروی این تیم فرصت‌های خوبی را برای مهاجمین میزبان به وجود آورد. دل‌بوسکه با وجود پیروزی گفت که تیمش باید بهتر از این بازی کند: «باید در ضربات نهایی دقت بیشتری می‌کردیم تا گل‌های بیشتری می‌زدیم. نیمه اول برای ما بسیار سخت بود، ولی در نیمه دوم فضای بیشتری پیدا کردیم و توانستیم از سرعت‌مان استفاده کنیم.»

6 گل برای آلمان

آلمان هم در خانه لیختن‌اشتاین شروع آسانی داشت و با 6‌گل به پیروزی رسید. پودولسکی که در بایرن نیمکت‌نشین است، با زدن دو گل نخست در این بازی پاسخ انتقادات اولی هوینس و کلینزمن را داد. پودولسکی که تعداد گل‌هایش در 56 بازی ملی را به 30 رساند، می‌گوید:‌ «از بازی در تیم‌ملی لذت می‌برم و نهایت تلاشم را برای گلزنی انجام می‌دهم. مربی هم به من اعتماد دارد. حالا باید این کار را در فنلاند تکرار کنیم.» رولفس، شواین اشتایگر، هیستلز پرگر و وسترمان زننده سایر گل‌های آلمان بودند.

کد خبر 62767

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز