محمدباقر قالیباف* ماه رمضان فرصت مناسبی برای خود‌سازی‌، نگریستن به درون و توجه به معیارهای دینی و ارزشی است

معیارهایی که باید بر مبنای آن کارآمدی دین در عرصه اداره جامعه را به اثبات برسانیم. در این مسیر شاید نخستین گام توجه به خود‌سازی‌ و تزکیه نفس است.

زیرا در هر اقدامی اگر اصلاح نفس نداشته باشیم، حق را فدای مصلحت می‌کنیم و اگر مصلحت‌سنج شویم و حق فراموش، طبیعی است که از دایره عدالت خارج شده‌ایم.

جامعه امروز ما در لوای قرآن و اسلام حرکت می‌کند و تفاوت آن با سایر نظام‌های دنیا در این است که ما بنا داریم مبتنی بر سنت‌های الهی گام برداریم و برای این منظور باید نگاهی دقیق و عمیق به سنت الهی و سیره اهل‌بیت(ع) داشته باشیم و از سطحی نگری و ظاهر بینی نسبت به دین و قرآن پرهیز نماییم.

یعنی باید تلاش کنیم علاوه بر فهم مفاهیم قرآن، آنها را به‌صورت عملی اجرا نماییم و این شهامت را داشته باشیم که اگر کاستی در این زمینه وجود دارد، آن‌را ناشی از عملکرد خود بدانیم؛

از این‌رو هر جا که در عرصه مدیریتی کشور دچار مشکل هستیم باید قبول کنیم که خلاف سنت‌های الهی حرکت کرده‌ایم. شاید یکی از اشکالات ما این است که متأسفانه وعده‌های خدا را بیان می‌کنیم و بر زبان می‌آوریم، اما آنها را باور نداریم.

همان‌طور که از معصوم روایت شده: رابطه مان را با خدا درست کنیم، خدا رابطه ما را با خلق درست می‌کند، اما متأسفانه باید اقرار داشت که بعضا در عملکردها آنچه دیده می‌شود حکایت از آن دارد که این نکته را باور نمی‌کنیم و سعی داریم روابط‌مان را با خلق خدا بهتر کنیم، در صورتی که اگر ارتباط‌مان با مرکز هستی درست شود، خدا بقیه کارها را درست می‌کند.

ما باید باور کنیم که قرآن کریم یک سند جامع برای زندگی فردی و جمعی ماست و خداوندی که انسان را خلق کرده، این سند را در اختیارش گذاشته است؛ به همین جهت موفقیت و عاقبت به خیری نیز در عمل به آن است و از همین روست که کلام آن ساده بیان شده تا همه بندگان آن را بفهمند و زندگی خود را منطبق بر سنت‌های الهی قرار دهند.

تفاوت اسلام با سایر فرهنگ‌ها در این است که اسلام فقط به‌دنبال توسعه نیست، بلکه در کنار توسعه به‌دنبال تعالی، رشد و کمال انسان است.

در اسلام اعتقاد بر این است که حتی اگر لازمه رسیدن به سعادت تامین نیازهای مادی باشد باید با رفع مشکلات مادی، بستر را برای رسیدن به سعادت فراهم کرد.

شاید بهترین روش برای بهره‌مندی بیشتر از ماه مبارک رمضان این باشد که سعی کنیم این ماه را آخرین ماه رمضان زندگی خود بدانیم تا شاید هر چه بهتر از فرصت‌های معنوی آن استفاده کنیم.

خداوندا ما را به توفیق قرب خودت در این ضیافت بندگی نزدیک فرما.

* وبلاگ شهردار تهران

کد خبر 62538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز