همشهری‌آنلاین: شهردار تهران در گفتگو با خبرنگار روزنامه بین المللی تایم ضمن تاکید بر حقوق مسلم ایران در موضوع هسته‌ای، در پاسخ به سوالی در مورد مذاکره با آمریکا و شرایط موفقیت آن گفت:

 پذیرش مشروعیت و حقانیت انقلاب اسلامی ایران از سوی آمریکا یک ضرورت است و گفتگو در چنین وضعی و همچنین در شرایط برابر می‌تواند نتیجه بخش باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، تایم در گزارشی ضمن انعکاس دیدگاههای برخی شهروندان و همچنین تحلیل خبرنگار خود از فضای سیاسی ایران به بررسی عملکرد شهردار تهران و انعکاس بخشی از دیدگاه‌های وی پرداخت.

نشریه تایم با اشاره به حضور قالیباف در انتخابات نهم ریاست جمهوری وکسب رتبه چهارم در مجموع آرا و نیز احتمال حضور وی در انتخابات دهم، به ارائه تحلیلی از صف بندی چهره‌های سیاسی کشور از دیدگاه خود پرداخته و در عین حال می‌نویسد: این مرد 46 ساله ایرانی، مدیر اصولگرایی است که بیشتر به پر کردن حفره‌های خیابان‌ها تا سردادن شعارهای تو خالی علاقه مند است.

تایم به نقل از قالیباف قیمت بالای نفت را "یک فرصت طلایی" جهت اصلاح اقتصاد شدیداً دولتی ایران خواند که به عنوان معضلی از گذشته باقی مانده است. شهردار تهران ضمن رد اینکه برنامه هسته‌ای ایران اهداف نظامی دارد، از حقوق این کشور در این زمینه دفاع کرده اما در عین حال به این هم تاکید می‌کند که ایران علاقمند است که با حفظ حقوق ملت خود گفتگوهای ثمربخشی با سایر کشورهای جهان داشته باشد.

قالیباف در پاسخ به سوالی از سوی خبرنگار تایم می‌گوید: مردم ایران از تندروی و شعارهای تند سیاسی جناحهای چپ و راست خسته شده‌اند . دنیا به صورت مداوم در حال تحول است ومعنی ندارد که ما از تجربه‌های خوب دیگر اقصی نقاط جهان برای مدیریت خوب استفاده نکنیم.

تایم افزوده است: البته همه این نظر را نسبت به قالیباف ندارند. محمد علی ابطحی، معاون خاتمی، رئیس جمهور اصلاح طلب ایران در سالهای 1997 تا 2005، ایده ائتلاف واقعی اصلاح طلبان با طیف معتدلی از اصولگرایان که قالیباف از آن جمله است را مضحک می‌خواند.

ابطحی با اشاره به آنچه "نقش کلیدی قالیباف در به چالش کشیدن اعتراضات مدنی در دوران خاتمی" خواند ، می‌گوید: این ایده در واقع این یک سیاست طراحی شده برای معرفی اشخاص اصول‌گرایی چون قالیباف بعنوان یک اصلاح طلب است.

قالیباف در پاسخ به این سوال تایم که با توجه به مذاکرات ایران و آمریکا در مورد عراق، آیا روش اصولگرایانه می‌تواند به بهبود رابطه ایران با غرب کمک کند یا خیر، گفت: ایران از دولت منتخب ملت عراق حمایت می‌کند و ما در مورد مسائل مشخصی مانند امنیت مردم عراق با آمریکا بر سر یک میز نشستیم و گفتگو کردیم. این نشان می‌دهد که می‌توانیم بر سر مسائل دیگری نیز مذاکره کنیم. اما قبول مشروعیت و حقانیت انقلاب اسلامی ایران یک امر ضروری است که باید از سوی آمریکا پذیرفته شود.

قالیباف در پاسخ به این سئوال که آیا این گفت و گو به تحول جدی تر در رابطه ایران و آمریکا می انجامد یا خیر پاسخ داد: با شرایط برابر امکان دارد.

تایم همچنین در بخش دیگری از گزارش خود با تاکید بر اینکه قالیباف بیشتر دوست دارد تا "مرد عمل" باشد، به نقل از خبرنگار خود نوشت: قالیباف توانسته مشکل تاخیرهای سنتی ناشی از بوروکراسی در صدور جواز ساخت در پایتخت ایران را مدیریت کند و سیستم مالی تعهدی را فعال نماید امری که بسیاری از ساکنان تهران، وی را به خاطر آن تحسین می‌کنند. از جمله محسن رجایی، کارمند یک شرکت می‌گوید : " ما زمستان گذشته سخت ترین بارش برف را داشتیم ولی شهرداری در ظرف یک روز آن را مدیریت کرد. ما به اینگونه خدمات از سوی شهرداری نیاز داریم."

کد خبر 60814

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز