«سیده فاطمه رهنما» همسایه کارآفرین ما در محله رودکی و پازل دهم پایتخت است.

طراحي سايت

همشهری آنلاین_بهاره خسروی:  این دختر خلاق و خوش‌ایده دهه هفتادی با وجود اینکه دوره راهنمایی و دبیرستان را در مدارس تیزهوشان و در رشته ریاضی و فیزیک درس خواند و در دانشگاه هم رشته برق را ادامه داد، علاقه زیادی به کار در دنیای رایانه، برنامه‌نویسی و رشته آی. تی دارد و به دنبال همین علاقه، برای ورود به بازار کار، بعد از کلی مطالعه و تحقیق و آموزش، سراغ رشته طراحی سایت و زیرشاخه‌های آن رفت و امروز به‌عنوان یک کارآفرین و مدرس موفق در این رشته با مجموعه (استارت‌آپی ذوق) همکاری می‌کند و به واسطه آن موفق به راه‌اندازی یک شرکت و ساختن اپلیکیشن‌های ویژه طراحی سایت در کوتاه‌ترین زمان ممکن شده است. به همین بهانه، با او درباره مسیر موفقیتش و فوت و فن کسب و کار در دنیای دیجیتال گفت‌وگو کرده‌ایم.  

مجموعه استارت‌آپی ذوق از شرکت‌های دانش‌بنیانی است که چند سال است زیر نظر شهرداری منطقه ۱۰ فعالیت می‌کند و «سیده فاطمه رهنما» تقریباً از سال ۱۳۹۸ همکاری‌اش را با این مجموعه، با حضور در دوره‌های آموزش، آغاز می‌کند.  
فاطمه با گریزی به روزهای تحصیل و ماجرای انتخاب رشته دانشگاهی‌اش سر صحبت را باز می‌کند: «از همان دوران کودکی و تحصیل علاقه زیادی به برنامه‌نویسی رایانه‌ای داشتم. با توجه به نمراتم و اینکه در مدارس تیزهوشان درس خوانده بودم، در زمان انتخاب رشته دانشگاهی به‌راحتی می‌توانستم رشته آی. تی را انتخاب کنم. اما اطرافیان و مشاوران من را از این انتخاب منع می‌کردند و معتقد بودند بازار کار این رشته اشباع شده است. به همین علت، رشته برق را انتخاب کردم و تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم. اما گمشده و علاقه من در زندگی رشته برق نبود. همیشه دنیای رایانه‌ها برایم جذاب بود.»
فاطمه بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه برای ورود به بازار کار کفش و کلاه می‌کند تا در جایی متناسب با رشته تحصیلی برق مشغول کار شود. درلابه‌لای این گشت‌وگذارهادر سایت‌ها و آگهی‌های فراخوان، دوره‌های آموزشی مجموعه استارت‌آپی ذوق نظرش را جلب می‌کند و ماجرای دنبال کردن رشته مورد علاقه‌اش شکل می‌گیرد.  

  •  از آموزش تا ثبت شرکت 

در کمتر از ۲۴ ساعت سایت طراحی کن!

فاطمه تقریباً یک ماه و نیم در دوره‌های آموزشی مجموعه ذوق شرکت می‌کند تا اینکه به پیشنهاد «محمدمهدی ذوالفقاری»، از مدیران این مجموعه استارت‌آپی، رشته آی. تی را دنبال می‌کند. این تغییر رشته، پنجره جدیدی به روی همسایه ما گشود. او در این‌باره می‌گوید: «در دوره کارآموزی بیشتر در حوزه آی. تی و طراحی سایت فعالیت می‌کردم. در زمینه طراحی سایت موفق بودم و این علاقه و توجه حسابی مورد توجه اعضای مجموعه قرار گرفت.

در واقع، در این مدت بیشتر در زمینه برنامه‌نویسی و ‌آی. تی بیشتر از حوزه برق فعال بودم. به مرور مطالعاتم را در حوزه مورد علاقه‌ام بالا بردم و جز طراحی سایت، پا در عرصه خدمات طراحی سایت، کارهای گرافیکی و آموزش آنلاین طراحی سایت گذاشتم و در پایان دوره‌های کارآموزی توانستم استارت‌آپ‌های خودم را در زمینه طراحی سایت و وب گسترش دهم و با موفقیت این دوره‌های کارآموزی را به پایان برسانم به نحوی که موفق به راه‌اندازی یک شرکت در حوزه طراحی سایت شدم.»

  • آشنایی مبتدیان با برنامه‌نویسی 

مهم‌ترین هدف رهنما از راه‌اندازی شرکت «درنیکا ذوق» علاوه بر کارآفرینی میان همسالان، آشنایی افراد مبتدی با دنیای برنامه‌نویسی رایانه است. او در این‌باره می‌گوید: «بعد از مدتی کار در حوزه طراحی سایت به این فکر کردم که با ارائه آموزش حتی در میان افرادی که با طراحی سایت و برنامه‌نویسی هیچ آشنایی ندارند، انگیزه‌ای ایجاد شود و از دل آنها می‌توان استعدادهای پنهان را کشف کرد.

اما باید روشی برای ایجاد علاقه و جذابیت میان این دست افراد پیدا می‌کردم. به ابداع روش‌های ساده آموزشی فکر کردم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، در کمتر از ۲۴ ساعت، بتوانند سایت طراحی کنند و با زیرشاخه این رشته آشنا شوند. حتی برای آشنایی بیشتر و راحت‌تر شدن کار، آموزش‌های آکادمیک طراحی سایت و خدماتی را از هم جدا کردم تا دوره‌های آموزشی قابل‌ فهم‌تر باشد و خروجی قابل‌قبولی هم میان شرکت‌کنندگان داشته باشیم.»

به گفته همسایه کارآفرین ما، این دوره‌های آموزشی شامل طراحی سایت بدون کدنویسی، طراحی سایت با کدنویسی، طراحی گرافیکی، آموزش سئو و... و. برای علاقه‌مندان است که در مجموعه استارت‌آپی ذوق و شرکت «درنیکا ذوق» اجرا می‌شود.  

  • استعدادهای خوب در میان اهالی 

رهنما در میان صحبت‌هایش از برگزاری دوره‌های یادگیری کسب و کار آنلاین، به استقبال خوب اهالی تکه دهم پایتخت اشاره می‌کند و می‌گوید: «خوشبختانه جوانان و نوجوانان منطقه ۱۰ استعداد خوبی در زمینه فعالیت‌ها و کارهای رایانه و برنامه‌نویسی دارند. هرچه فضا و امکانات بیشتری به آنها اختصاص داده شود، شاهد موفقیت‌های بزرگ و کشف استعدادهای خوبی در حوزه آی. تی خواهیم بود.»
رهنما همچنین به جوانان و نوجوانی که در شرف انتخاب رشته تحصیلی‌شان هستند توصیه می‌کند که حتماً دنبال رشته مورد علاقه‌شان بروند، حتی اگر آن رشته در بازار کار اشباع شده باشد، چراکه وقتی رشته مورد علاقه‌تان را دنبال کنید، از قوه ابتکار و خلاقیت برای ارتقای شغلی استفاده خواهید کرد.  
 

کد خبر 624551

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha