در این روزها که فصل امتحانات است، تصور کنید امتحان نهایی درس زبان انگلیسی را پیش رو دارید و چندان هم علاقه‌ای به این درس ندارید، اما در عوض یک خواهر شاگردزرنگ همه‌چی‌بلد دارید که زبانش عالی است و دست بر قضا سر امتحان شانه‌به‌شانه شما نشسته است.

آموزش زبان

همشهری آنلاین_بهاره خسروی:  اینکه شما چه توقعی از این خواهر می‌توانید داشته باشید تا خاطرات شیرین خواهرانه‌ای رقم بزند، بماند!؟ اما این اتفاق در دوران تحصیل برای «الهام حیدری‌راد»، همسایه ما در خیابان رودکی و معلم زبان انگلیسی مدرسه رایگان استارت‌آپی ذوق(زیر نظر شهرداری) افتاد و باعث شد ایده آموزش زبان انگلیسی در کوتاه‌ترین زمان و یادگیری نکات مورد نیاز این زبان بین‌المللی برای رفع و رجوع امور روزمره به‌صورت کپسولی و با روشی ساده در ذهنش شکل بگیرد و در ادامه این دلمشغولی اپلیکیشنی را هم برای یادگیری ساده زبان انگلیسی طراحی کند. اگر علاقه‌مندید بقیه ماجرا را دنبال کنید تا پایان گزارش همراه ما باشید.  

در یک روز دل‌انگیز بهاری راهی مدرسه استارت‌آپی ذوق در خیابان شهید پهلوانی، محل کار «الهام حیدری‌راد» شدیم. البته با توجه به شرایط روزهای کرونایی بیشتر فعالیت‌های آموزشی الهام به‌صورت آنلاین یا با تعداد کمی دانش‌آموز برگزار می‌شود.  
حیدری‌راد با یادی از روزهای درس و مدرسه و انتخاب رشته تحصیلی‌اش سر صحبت را باز می‌کند: «به درس و مدرسه علاقه زیادی داشتم. به همین دلیل، همیشه بالاترین نمره‌های درسی را می‌گرفتم. هنگام ورود به دبیرستان به‌راحتی رشته ریاضی فیزیک را انتخاب کردم. البته در کنار درس‌های مدرسه، جسته‌گریخته زبان هم می‌خواندم.  
خاطرم است، یکبار در ادامه همین کلاس زبان رفتن‌هایم در دوره‌های آموزش زبان یکی از مراکز فرهنگی نزدیک خانه‌مان شرکت کردم. به نظرم رسید اطلاعاتم از استاد بیشتر است. از شیوه تدریس و آموزش زبان او خوشم نیامد و حتی از استاد انتقاد هم کردم و حضور در کلاس را ادامه ندادم. در دوره پیش‌دانشگاهی علاقه‌ام به درس زبان بیشتر شد.»
الهام تصمیم می‌گیرد برای ورود به دانشگاه به جای دنبال کردن فرمول‌های پیچیده ریاضیات و رشته‌های خانواده مهندسی در کنکور زبان شرکت کند. او توضیح می‌دهد: «به تدریس و آموزش علاقه داشتم. به همین دلیل، رشته آموزش زبان انگلیسی را انتخاب کردم و مهم‌ترین هدفم، علاوه بر دنبال کردن رشته مورد علاقه‌ام، ابداع روش‌های تازه و جدید برای آموزش زبان بود و در حال حاضر تا مقطع کارشناسی ارشد در این رشته درس خوانده‌ام.»

  • تقلبی که به خواهرم نرساندم 

کپسول‌هایی برای آموزش زبان 

اتفاقانی که باعث شد تا الهام حیدری‌راد به فکر آموزش زبان انگلیسی با زبان ساده و قابل فهم برای همه باشد به دوران تحصیل او بر می‌گردد.  
موضوعی که الهام با یادی از آن یکی از نخستین جرقه‌های ایده طراحی اپلیکیشن زبان‌آموز ساده زبان انگلیسی را در سر پروراند، همشاگردی شدن با خواهرش بود.
 او تعریف می‌کند: «خواهر بزرگترم یک سال از درس و مدرسه عقب ماند و به همین دلیل هر دو با هم در یک مقطع درس خواندیم و موقع امتحانات نهایی پایان سال هر دو در کنار هم سر جلسه امتحان نهایی درس زبان نشستیم. از آنجا که درس من و به‌ویژه زبانم بهتر بود، بالطبع توقع داشت تا سر جلسه امتحان از روی حس خواهرانه هم که شده کمکش کنم. اما من در این مورد همکاری نکردم و به زبان خودمان به او تقلب نرساندم.

آن زمان البته خواهرم از دستم دلگیر شد، اما این تجربه برای من تبدیل به ایده‌ای شد تا به دنبال راهی برای کمک‌های بزرگ‌تر به افرادی مانند خواهرم باشم. دوست داشتم تا همه کسانی که درس زبان انگلیسی را دوست ندارند و یادگیری برای آنها سخت است، بتوانند در کمترین زمان ممکن زبان انگلیسی را با حداقل هزینه‌ها آموزش ببینند.» 

  •  از دانشگاه تا مدرسه ذوق 

کپسول‌هایی برای آموزش زبان 

همسایه ما بعد از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه برای چند سال مشاغل مختلفی را بی‌ارتباط با مدرک تحصیلی‌اش تجربه می‌کند. البته در این میان کار تدریس خصوصی را نیز انجام می‌دهد.
 او درباره ادامه کارش می‌گوید: «مثل همه فارغ‌التحصیل‌ها، در ابتدا علاقه‌مند بودم کارم را متناسب با رشته تحصیلی‌ام دنبال کنم، اما راه‌اندازی آموزشگاه زبان، هزینه و سرمایه زیادی می‌طلبید که تأمینش از عهده من خارج بود. البته در تمام سال‌هایی که خارج از حوزه علاقه و تخصصم کار می‌کردم، فرصت خوبی برای مطالعه و تحقیق درباره روش‌های تدریس فراهم شد. برای مثال در چند دفتر که مشغول کار بودم افراد تحصیلکرده با موقعیت اجتماعی مطلوبی را می‌دیدم که مهارت چندانی در صحبت کردن به زبان انگلیسی برای آنجام امور روزمره کاری‌شان نداشتند.

همه این موارد پیش‌زمینه‌های فکری طراحی یک اپلیکیشن آموزش ساده زبان انگلیسی را در ذهنم تقویت می‌کرد. آشنایی با نکات کلیدی و مهم و پرکاربرد زبان کمک فراوانی به ایجاد انگیزه و افزایش سرعت یادگیری می‌کند. ایده‌های زیادی در سر داشتم، اما نمی‌دانستم چطور و کجا می‌توانم به همه آنها سر و سامانی دهم تا اینکه با آقای «حمیدرضا قنبری» در مدرسه استارت‌آپی ذوق آشنا شدم.»
او فعالیت در مدرسه ذوق و حمایت مدیران این مجموعه آقایان «حمیدرضا قنبری» و «محمدمهدی ذوالفقاری» را نقطه عطف شروع فعالیت‌های تازه‌اش می‌داند و ادامه می‌دهد: «در مدرسه، فضای خوبی در اختیارم قرار گرفت تا به ایده‌هایم جامه عمل بپوشانم، به نحوی که روش ابداعی‌ام را به‌جز درس زبان انگلیسی در رشته‌های درسی دیگری هم ارائه دادم و بازخورد خوبی داشت.»

کد خبر 602592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha