دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

تحقیقات جدید شواهد بیشتری در مورد ارتباط بین بیماری لثه و بیماری قلبی ارائه می‌دهد.

3524615.webp

به گزارش همشهری آنلاین، مهر به نقل از هلث دی نیوز، مطالعه قبلی محققان سوئدی نشان داد که بیماری لثه موسوم به پریودنتیت در بیماران مبتلا به حمله قلبی در مقایسه با افراد سالم به مراتب شایع‌تر است.

در این مطالعه، محققان بررسی کردند که آیا بیماری لثه با افزایش خطر مشکلات قلبی جدید در بازماندگان سکته قلبی و افراد سالم همسن ارتباط دارد یا خیر.

«جولیا فرانینی» سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد، می‌گوید: خطر تجربه یک واقعه قلبی عروقی در طول پیگیری شرکت کنندگان مبتلا به پریودنتیت بیشتر بود. این امر به ویژه در بیمارانی که قبلاً دچار حمله قلبی شده بودند، مشهود بود.

محققان گمان می‌کنند که آسیب به بافت لثه در افراد مبتلا به بیماری لثه ممکن است باعث ورود میکروب‌ها به جریان خون شود.

بیماری‌های لثه با فشار خون و سکته قلبی ارتباط دارد

فرانینی در ادامه افزود: بیماری لثه می‌تواند تغییرات مضر در عروق خونی را تسریع کرده و یا التهاب سیستمیک را که برای عروق مضر است را افزایش دهد.

در مجموع، این مطالعه شامل ۱۶۰۰ شرکت کننده با میانگین سنی ۶۲ سال بود. معاینات دندانپزشکی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ نشان داد که ۹۸۵ نفر از سلامت دندان خوبی برخوردار بودند، ۴۸۹ نفر دارای پریودنتیت در حد متوسط و ۱۱۳ نفر دارای پریودنتیت شدید بودند.

در طول مدت بیش از ۶ سال پیگیری این شرکت کنندگان، افراد مبتلا به بیماری‌های لثه ۴۹ درصد بیشتر در معرض مرگ به هر دلیلی، حمله قلبی یا سکته غیرکُشنده یا ابتلاء به نارسایی شدید قلبی بودند.

به گفته محققان، خطر بروز این عوارض با شدت بیماری لثه افزایش می‌یابد.

محققان معتقدند برنامه‌های غربالگری دندان از جمله معاینات منظم و آموزش بهداشت مناسب دندان ممکن است به جلوگیری از اولین مشکل قلبی و وقایع بعدی آن کمک کند.

کد خبر 623529
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha