دانشمندان چینی و انگلیسی در مطالعه‌ای مشترک به بررسی راهی برای جلوگیری از سوختن کالری مفید هنگام استراحت در افراد چاق پرداختند.

خوابيدن چرت زدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان موسسه فناوری پیشرفته شنژن (SIAT) از آکادمی علوم چین و دانشگاه روهمپتون انگلیس انجام شده است، ورزش میزان کالری سوخته در حالت استراحت را در افراد چاق کاهش می‌دهد.

این مطالعه که در Current Biology منتشر شد، نشان داد افرادی که ورزش می‌کنند کالری مفید کمتری می‌سوزانند، این کاهش انرژی سوزانده شده در حالت استراحت بیشتر در افراد مبتلا به چاقی و همچنین تا حدودی در افراد مسن مشهود بود.

تجزیه و تحلیل‌ها بر اساس داده‌های ۱۷۵۰ بزرگسال نشان داد در افراد دارای بیشترین میزان چاقی، ۵۱ درصد از کالری‌های سوزانده شده در حین فعالیت به کالری سوزانده شده در پایان روز تبدیل می‌شود. محققان تاثیر فعالیت بر مصرف انرژی و تفاوت این تاثیرات در افراد مختلف را مورد بررسی قرار دادند.

پروفسور جان اسپیکمن از SIAT، نویسنده مشترک این مطالعه، می‌گوید: هنگامی که در برنامه‌های ورزشی برای کاهش وزن ثبت نام می‌کنید، اکثر افراد تنها تا اندازه‌ای وزن خود را کاهش می‌دهند در مقابل افرادی هم وجود دارند که خوش‌شانس بوده و با تمرینات ورزشی، وزن بیشتری را از دست می‌دهند.

دلیل این واکنش‌های فردی احتمالا به دلیل مکانیسم‌های جبرانی است که مهم‌ترین عامل آن پرخوری است، زیرا ورزش اشتهای ما را تحریک می‌کند یا فعالیت ما را برای اجزای دیگر مانند متابولیسم در حالت استراحت کاهش می‌دهد.

پروفسور لوئیس هالسی از دانشگاه روهمپتون انگلیس، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: ما قصد داشتیم دریابیم چرا برخی افراد چنین مکانیسم‌های جبرانی را نشان می‌دهند و برخی دیگر چنین نمی‌کنند. تجزیه و تحلیل نشان داد که دو چیز بر میزان غرامت غالب است: یکی افزایش سن و دیگری چاقی. افرادی که دارای اضافه وزن هستند، با افزایش فعالیت، متابولیسم استراحت خود را کاهش می‌دهند. نتیجه این است که به ازای هر کالری که صرف ورزش می‌کنند، حدود نیم‌کالری در زمان استراحت صرفه‌جویی می‌شود.

این برای افراد مبتلا به چاقی یک چرخش بی رحمانه است. برای چنین افرادی کاهش وزن با افزایش فعالیت به احتمال زیاد به مراتب سخت‌تر از افراد لاغر است.

پروفسور هالسی گفت: در سراسر جهان، دستورالعمل‌های بهداشتی به سمت سوزاندن ۵۰۰-۶۰۰ کالری از طریق ورزش و رژیم غذایی برای کاهش وزن هستند. با این حال آن‌ها کاهش کالری سوزانده شده در ابتدایی‌ترین عملکردهای انسان را در هنگام جبران بدن در نظر نمی‌گیرند.

پروفسور اسپیکمن اضافه کرد این تجزیه و تحلیل با استفاده از داده‌های پایگاه داده DLW نشان می‌دهد که چگونه افراد از نظر میزان مصرف انرژی خود یکسان نیستند. افرادی که دارای اضافه وزن هستند ممکن است در وابستگی به ذخایر چربی خود بسیار کارآمد باشند که کاهش وزن را دشوار می‌کند.

کد خبر 623327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha