تصویر سنت کهن «گلریزان» یا «تأمین مالی جمعی» اغلب با فضای پهلوانی زورخانه‌ها برایمان تداعی می‌شود.

گلریزان

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان:  فضایی که ورزش و اخلاق در آن با هم گره خورده‌اند و پس از گذشت سال‌ها همچنان جایگاه و ارزش فرهنگی خود را بین شهروندان حفظ کرده است. زورخانه «جوانمردان» منطقه ۵ نیز از این قاعده ورزش و اخلاق، مستثنا نیست. زورخانه‌ای که ضمن تربیت و پرورش ورزشکاران پهلوان مسلک و افتخارآفرین، به برگزاری آیین گلریزان با همراهی اهالی، هنرمندان و مدیران شهری نیز پایبند است. گواه این ادعا مراسم گلریزانی است که هفته گذشته با حضور «پرویز پرستویی»، «رسول خادم» و «محمود کلهری»، شهردار منطقه و جمعی از خیّران برگزار شد و حاصل مهرورزی در آن به آزادی یک نوجوان دربند انجامید.

  • گلریزان در زورخانه جوانمردان

مراسم گلریزان از ساعت ۱۰ صبح یکی از روزهای پایانی و گرم «کرونایی» مرداد ماه در زورخانه جوانمردان یادبود شهدای کن آغاز شد. مراسمی که تحت تأثیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و کرونایی با حداقل جمعیت برگزار شد. مهمانان، خیّران و نمایندگان مؤسسه خیریه «خادمان آقا علی ابن ابیطالب(ع)»، ‌بانی و متولی مراسم گلریزان، یکی پس از دیگری با ماسک‌های چندلایه و دستکش‌های پلاستیکی وارد می‌شدند. با هر ورود، صدای ضرب و زنگ مرشد به گوش می‌رسید. پس از آن، ورزشکارانِ پهلوان نیز با هدایت رسول خادم، کشتی‌گیر پیشکسوت، یک به یک قدم به گود گذاشتند. تماشای حرکت‌های نمایشی و ورزشی آنها با میل (گورگه)، کباده و تخته شنا (شنو)، مهمانان را به تشویق‌های مکرر وا می‌داشت. دقایقی بعد، مراسم گلریزان با سخنرانی محمود کلهری، شهردار منطقه و پرویز پرستویی، بازیگر سینما و تلویزیون، ادامه یافت. جمع‌آوری کمک‌های نقدی، اینترنتی و مبالغ اهدایی از سویی نیکوکاران نیز با هدف فراهم آوردن شرایط آزادی نوجوان زندانی در پایان مراسم انجام شد.

گلریزان جوانمردان
پرویز پرستویی، بازیگر سینما و تلویزیون

  • کمک به هم نوع، میراث انسانی است

هنرمندان می‌توانند الگوهای تأثیرگذاری در نهادینه کردن فرهنگ‌های ارزشمند در یک جامعه باشند. مانند «پرویز پرستویی»، بازیگر سینما و تلویزیون، که سال‌ها است در امور خیر و رفع آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، در مراسم گلریزان زورخانه جوانمردان نیز حضور پر رنگی داشت. پرستویی در این‌باره می‌گوید: «کمک به هم نوع، فرهنگ دیرینه‌ای است که در تاریخ ایران ریشه دارد و می‌توان از آن به‌عنوان میراث انسانی یاد کرد. اکنون این وظیفه ما است که از این میراث انسانی گرانبها حفاظت کنیم و آن را با آموزش و تکرار به آیندگان و نسل بعد انتقال دهیم.» پرستویی ادامه می‌دهد: «این میان مؤسسه‌ها و مراکز خیریه مناسب و قابل اعتمادی شکل گرفته‌اند که با شناسایی دقیق افراد و خانواده‌های نیازمند می‌توانند پل ارتباطی خوبی بین نیکوکاران و نیازمندان باشند.»

گلریزان جوانمردان
سید حسین دلبری، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۵

  • گلریزان را مجازی نیز دنبال می‌کنیم

«سید حسین دلبری»، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه می‌گوید: «چند سالی است که مدیریت شهری در منطقه و در تعامل با مراکز خیریه، گلریزان‌های مختلفی را برگزار می‌کند تا هم به نیازمندان کمک شود و هم آیین گلریزان فراموش نشود. در شرایط شیوع کرونا نیز یا با حداقل جمعیت این‌گونه مراسم را برگزار و یا به‌صورت مجازی از نیکوکاران دعوت می‌کنیم.» دلبری ادامه می‌دهد: «البته احیای فضاهای زورخانه‌ای و ورزش‌های باستانی نیز جزو سیاست‌های منطقه بوده است تا در سایه آن به اهدافی مانند ورزش همگانی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، بزه و... برسیم.» او تأکید می‌کند: «در حوزه امور اجتماعی و فرهنگی، تاکنون بانوان برای ما در اولویت بوده‌اند. اولویتی که توجه اغلب طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی منطقه را به فراهم آوردن شرایط آزادی بانوان زندانی معطوف کرده است. چراکه بانوان نقش تأثیرگذار و غیرقابل حذفی را در کانون خانواده و تربیت نسل آینده برعهده دارند. بدیهی است که برای ایفای این نقش مهم نمی‌توان در پشت میله‌های زندان بود. بنابراین همت بلند خیّران و توسعه گران محلی در بیشتر مراسم گلریزان منطقه، بیش از ۳۰ بانوی زندانی را آزاد کرده است.»

گلریزان جوانمردان
قاسم موسوی، رئیس اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه ۵

  • سنت همیشگی گلریزان در منطقه

برگزاری مراسم و سنت گلریزان در مراکز ورزشی منطقه، یک برنامه معمول و مکرر است. «قاسم موسوی»، رئیس اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه، با بیان این مطلب می‌گوید: «ارتباطی که مدیران زورخانه جوانمردان به‌عنوان یکی از بهترین زورخانه‌های پایتخت با مراکز نیکوکاری و خیریه دارند، سبب شد تا مؤسسه خادمان آقا علی‌ابن‌ابیطالب(ع) پیشنهاد برگزاری مراسم گلریزان برای رهایی نوجوان ۱۷ ساله که به دلیل مشکلات مالی، گرفتار زندان شده است، ارائه دهد. این پیشنهاد خیلی زود از سوی مدیران منطقه پیگیری شد و به اجرا درآمد. چراکه ظرفیت‌هایی مانند زورخانه و مراکز ورزشی باید به بهترین شیوه بهره‌برداری شوند.» موسوی می‌افزاید: «خوشبختانه در جریان این گلریزان مبلغ مورد نیاز جمع‌آوری شد و با همکاری ستاد مردمی «رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند» مراحل آزادسازی نوجوان مورد نظر در حال انجام است.»

کد خبر 623301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha