یکی از مهم‌ترین معضلات زندگی شهری که این روزها بیشتر پایتخت‌نشینان به آن دچارند فقر حرکتی و کم‌تحرکی، به‌ویژه میان بانوان، است.

ورزشكار

این نارسایی در محدوده مرکزی تهران، با توجه به بافت فشرده و متراکم و کمبود سرانه فضای سبز و نگاه کمی سنتی به ورزش بانوان، بیشتر محسوس است. البته شیوع «کوویدـ ۱۹» نیز مزید بر علت شده و به کاهش اقبال عمومی برای ورزش کردن دامن زده است. فارغ از این نکته، ریشه بسیاری از بیماری‌های شایع، مانند پوکی استخوان، چاقی، کمردرد، زانودرد و مواردی از این دست، کم‌تحرکی است. به همین بهانه، با مسئول ورزش بانوان منطقه ۱۰، «مریم اسماعیلی»، درباره لزوم و اهمیت ورزش همگانی میان بانوان گفت‌وگو کردیم.

«مریم اسماعیلی» یکی از مدیران ورزشکار پازل دهم پایتخت است که در یک خانواده ورزشکار متولد شده و تقریباً ورزش کردن را با دو و میدانی از همان دوران خردسالی آغاز کرده است. اسماعیلی به واسطه همین ورزش در سن ده‌ـ یازده‌سالگی موفق به کسب مقام اول استان مازنداران در رشته دو و میدانی شد و علاوه بر این رشته در تیم‌های والیبال و تنیس روی میز و دو و میدانی انفرادی مسابقات کشوری، موفق به کسب مقام‌های موفقی در دوران تحصیل و کار در مجموعه مدیریت شهری شده است.

به عقیده این مدیر ورزشکار، برای ورزش کردن حتی به‌صورت حرفه‌ای هیچ‌وقت دیر نیست. او با بیان این مطلب می‌گوید: «برای‌ ترویج و نهادینه شدن فرهنگ ورزش کردن، باید از کودکی و دوران مدرسه برنامه‌ریزی کرد تا استعدادیابی به‌موقع و درستی انجام شود. اما این سخن به منزله این نیست که اگر کسی پا به دوره سالمندی و میان‌سالی گذاشت باید گوشه‌نشینی و انزوا را تجربه کند.»
اسماعیلی در میان صحبت‌هایش به درخشش «زهرا عقیلی» ورزشکار سالمند و موفق محله هفت‌چنار در عرصه‌های بین‌المللی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «این بانو ورزش را از دوران سالمندی شروع کرد، اما با پشتکار و پیگیری‌های فراوانی که در ورزش کردن داشت موفق به کسب مقام آسیایی در همین دوران سالمندی شد.»

  • حفظ روحیه شادابی و نشاط با ورزش درروزهای کرونایی 
مسئول ورزش بانوان منطقه ۱۰ | برای ورزش هیچ‌وقت دیر نیست
مریم اسماعیلی/مسئول ورزش بانوان منطقه ۱۰

با شیوع بیماری «کوویدـ ۱۹» و تعطیلی مراکز ورزش، یکی از مهم‌ترین معضلاتی که ایجاد شد، افزایش وزن و بروز بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای، مانند دیابت، چربی خون، کمردرد و پادرد، در میان همه رده‌های سنی بود. مسئولان ورزش پازل دهم پایتخت برای رفع این مسئله با تهیه و انتشار کلیپ‌های ورزشی و آموزشی در فضای مجازی و کانال‌های واتس‌اپی محله‌ها سعی کردند تا مردم از ورزش کردن دور نمانند.  
اسماعیلی با اشاره به این موضوع می‌گوید: «دوران خانه‌نشینی کرونا فرصت خوبی بود تا مردم با فراغ‌بال و صبر و حوصله بیشتری به ورزش، به‌ویژه ورزش‌های خانگی، برای افزایش ایمنی و سلامتی‌شان توجه کنند. به همین دلیل، در این ایام سعی کردیم با کمک کارشناسان و مربیان، حرکات کششی و نرمش‌هایی را که از بسیاری از بیماری‌های حرکتی پیشگیری می‌کند، در قالب پیام آموزشی، کلیپ‌های ورزشی ضبط کنیم و در اختیار شهروندان قرار دهیم.»
اسماعیلی معتقد است با این شیوه هر شهروند می‌تواند در خانه روزانه یک حرکت ورزشی انجام دهد و با این کار علاوه بر ایجاد روحیه شادابی و نشاط، فرهنگ ورزش همگانی نیز ترویج می‌شود.  
درخشش بانوان رزمی‌کار 
منطقه ۱۰ از جمله مناطق شهر تهران است که بانوان آن در زمینه ورزش‌های رزمی درخشش دلگرم‌کننده‌ای در عرصه بین‌المللی و کشوری دارند. اسماعیلی با اشاره به این نکته می‌گوید: «فیزیک بدنی خانم‌ها با آقایان متفاوت است، اما این به معنی خودداری از حرفه‌های ورزشی که آقایان انجام می‌دهند نیست. برای مثال، ما در منطقه و در عرصه رشته ورزش‌های رزمی استعدادهای خوبی داریم و اغلب بانوان ورزشکار ساکن در منطقه در یکی از رشته رزمی عنوان قابل‌قبولی کسب کرده‌اند. همین موضوع باعث شده که بیشتر امکانات و خدمات باشگاه‌های ورزشی به ورزش‌های رزمی اختصاص داده شده است.»

  • توجه مدیران به موفقیت‌های ورزشی بانوان 

منطقه ۱۰ یکی از محله‌های قدیمی، پرجمعیت و پرتراکم تهران است و به دلیل بافت سنتی و بعضی دیدگاه‌های متعصبانه امکان ورزش کردن برای همه بانوان چندان آسان و راحت نیست. با همه این مشکلات، بانوان از همین معدود امکانات استفاده می‌کنند و صاحب موفقیت می‌شوند. اما بد نیست این موضوع از سوی متولیان و مدیران فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد.

اسماعیلی این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «بانوان منطقه برای ورزش کردن مصائب زیادی را تحمل می‌کنند. برای مثال، ما در منطقه‌مان بوستانی اختصاصی برای ورزش بانوان نداریم. خانم‌ها در همین ایستگاه‌های تندرستی بوستان‌ها که ورزش می‌کنند در بعضی مواقع مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند و مانع برای ورزش کردن آنها ایجاد می‌شود، اما با وجود همین امکانات محدود در مسابقات مناطق، استانی و کشوری و حتی بین‌المللی شرکت و برای منطقه افتخار کسب می‌کنند. کاش شاهد توجهی جدی برای رفع موانع پیش‌روی ورزش بانوان باشیم.»

کد خبر 623027

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha