ایلان ماسک، میلیاردر آمریکا با توجه به همه تاخیرها احتمال می‌دهد که موشک «استارشیپ» زودتر از سال ۲۰۲۴ به سوی کره ماه پرتاب شود.

62015048.jpg

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از اسپیس، "ایلان ماسک"، مدیرعامل شرکت "اسپیس‌ایکس" گفت که حتی با وجود تاخیرها ممکن است بتواند نمونه جدید "استارشیپ" را زودتر از تاریخ مورد نظر ناسا در سال ۲۰۲۴ پرتاب کند.

استارشیپ در ماه آوریل، به عنوان فرودگر مورد نظر ناسا برای "سیستم فرود انسان"(HLS) پروژه "آرتمیس" انتخاب شد.

پس از این که "دیوان محاسبات آمریکا" (GAO)، انتخاب اسپیس‌ایکس توسط ناسا را تایید کرد، شرکت "بلو اوریجین" جف بزوس به تنظیم یک شکایت پرداخت. این بدان معناست که ممکن است کار دوباره تا ماه نوامبر متوقف شود.

"بیل نلسون"، مدیر ناسا در مصاحبه با اسپیس‌ایکس گفت: من پیش‌بینی می‌کنم برنامه‌های آژانس برای پروژه آرتمیس که از سال ۲۰۱۹ هدف فرود آمدن روی ماه در سال ۲۰۲۴ را داشته است، با تاخیر بیشتری روبرو خواهد شد.

پورشه رقیب جدید ایلان ماسک و جف بزوس!

ماسک که به خاطر زمان‌بندی‌های خوش‌بینانه خود مشهور است، موضوع پرتاب زودتر از ۲۰۲۴ را در توئیتر خود و در پاسخ به سوال یک حساب غیررسمی منتشر کرد مبنی بر اینکه آیا سال ۲۰۲۴ را به عنوان محدودیت زمانی تعیین می‌کند. وی در پاسخ نوشت: احتمالا زودتر.

این حساب همچنین به گزارش ۱۴ اوت "مایکل شیتز" خبرنگار حوزه فضا در "CNBC" اشاره کرد مبنی بر این که اسپیس‌ایکس در ۳۰ ژوئیه، ۳۰۰ میلیون دلار از ناسا دریافت کرده است.
در هر حال، این تنها مانع زمانی نیست که اسپیس‌ایکس با آن روبرو می‌شود.

در ابتدای ماه جاری، فرود روی ماه در سال ۲۰۲۴ با توجه به یک تاخیر ۲۰ ماهه در آماده شدن لباس فضایی آرتمیس، غیرممکن دانسته شد.

نلسون در پاسخ به این سوال که آیا بازگشت انسان به ماه در سال ۲۰۲۴ غیرممکن است یا خیر، پاسخ داد: به خاطر تاخیر در آماده شدن لباس فضایی و آنچه به تازگی در مورد آماده‌سازی‌ها تجربه کرده‌ام، نمی‌توانم به این سوال پاسخ بدهم.

اسپیس‌ایکس نیز باید جدول زمانی توسعه خود را در نظر بگیرد. استارشیپ یک نمونه ابتدایی به شمار می‌رود که هنوز ماموریت مداری خود را انجام نداده است. اگرچه اسپیس‌ایکس قصد داشت این کار را در ماه ژوئیه انجام دهد اما در انتظار نتیجه ارزیابی‌های زیست‌محیطی "اداره فدرال هوانوردی آمریکا" (FAA) است.

سایر ملاحظات مربوط به محدودیت زمانی ۲۰۲۴، بودجه کنگره برای سیستم فرود انسان را شامل می‌شود که تاکنون مورد درخواست آژانس نبوده است. همچنین پرتاب موشک آزمایش‌نشده سیستم پرتاب فضایی در اواخر سال ۲۰۲۱ و توجه به همه‌گیری نوع دلتای کووید-۱۹ را نیز در بر دارد.

کد خبر 622767
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha