پنجشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
۰ نفر

 ساختمان دفینه نخستین سازه پیش‌ساخته ایران است و نام معماران برجسته‌ای مثل نظام عامری و کمال کمونه را روی پیشانی خود دارد...

موزه جواهرات

همشهری آنلاین_مرضیه موسوی: ساختمان دفینه نخستین سازه پیش‌ساخته ایران است و نام معماران برجسته‌ای مثل نظام عامری و کمال کمونه را روی پیشانی خود دارد؛ شاگردان «فرانک لوید رایت» معماری که آوازه جهانی دارد و طراحی‌ها و معماری‌هایش هر سال گردشگران زیادی را به آمریکا و آریزونا می‌کشاند. ساختمان دفینه یکی از یادگاری‌های بنیاد رایت در تهران به شمار می‌رود که با همکاری نظام عامری ساخته شده است. درهای این ساختمان به‌عنوان موزه پول به روی عموم مردم باز است.  
در ساختمان دفینه می‌توان آثار مختلف هنری و اشیای باستانی از دوره‌های مختلف تمدن بشری را مشاهده کرد. این آثار در ۲ بخش هنرهای ایرانی و خارجی جا می‌گیرند. طبقه زیرین ساختمان دفینه که در سال‌های نخست ساخته شدن به‌عنوان انبار مواد پروتئینی سوپرمارکت مورد استفاده بود، این روزها به بخش جواهرات موزه تبدیل شده است.

داخل حفاظ‌های شیشه‌ای ضد گلوله قریب به۹۰۰ اثر مانند جواهرات، صدف، سنگ، طلا، عاج، استخوان و... متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی وجود دارد. در این طبقه از موزه پول می‌توانید اوج هنر و ظرافت طلا و جواهرسازان دوران مختلف تاریخ را به تماشا بنشینید. قدمت برخی از این جواهرات به ۳هزار سال پیش برمی‌گردد. یکی از دیدنی‌ترین نمونه‌های این اشیای ساخته شده از طلا و جواهر، عصای زرینی است که از دوره هخامنشیان به جا مانده. گنجینه جواهرات و طلای موزه دفینه علاوه بر اشیای طلای باستانی و به جا مانده از دوران کهن، اشیایی هم از دوره اسلام و بعد از آن به نمایش گذاشته است. از جمله کیف وسایل آرایش ناصرالدین شاه که دسته‌های شانه و برس و قیچی و... آن روکش طلا دارد.

کد خبر 622582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha