یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه سیاسی: معاون رئیس‌جمهوری که درمورد دوستی با مردم اسرائیل سخن گفته بود در حاشیه جلسه دولت تاکید کرد که بحث وی اصلا سیاسی نیست

اما این سخن باعث نشد که نمایندگان پس از ۲ هفته تعطیلات اظهارات وی را فراموش کنند، بلکه صحن مجلس شاهد انتقادهای تند نمایندگان از اسفندیار رحیم‌مشایی بود.

به گزارش خبرنگار  همشهری، از جمله نمایندگان معترض به اظهارات مشایی، نماینده ارومیه بود که خواستار برخورد شایسته رئیس‌جمهوری با رئیس‌سازمان میراث فرهنگی و گردشگری شد و گفت: آقای احمدی‌نژاد باید زمینه‌های حمایت‌های غیرمستقیم از رحیم‌مشایی را از بین ببرد.

سید سلیمان ذاکر پیش از پایان جلسه علنی در تذکری با انتقاد از اظهارات اخیر مشایی در زمینه قومیت‌ها و دوستی با مردم اسرائیل اظهار داشت: اگر سخنان و تذکرهای نمایندگان مجلس به مسئولان ضمانت اجرایی نداشته باشد یا ترتیب اثر داده نشود، مجلس هویت، شأن و منزلت خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: چند هفته پیش نمایندگان مجلس تذکراتی را در مورد مشایی دادند و حتی وی به کمیسیون فرهنگی دعوت شد و بیش از ۲۰۰ نماینده در نامه‌ای عزل رحیم‌مشایی را خواسته بودند اما تاکنون ترتیب اثری داده نشده و بلکه اوضاع بدتر هم شده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در پاسخ به تذکر ذاکر در زمینه وظیفه هیأت رئیسه در دفاع از حقوق و جایگاه نمایندگان ملت گفت: در اصلاح آیین نامه داخلی مجلس تلاش شده که ساز و کار لازم برای دفاع از حقوق و جایگاه مجلس درست طراحی شود.

تذکر دوم

دیگر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس به استناد ماده 75 آیین نامه داخلی مجلس گفت: ظاهرا اسفندیار رحیم‌مشایی متخصص مردم شناسی شده، خود را تئوریسین دولت نهم می‌داند و علاوه بر اظهارات نسنجیده اخیر درباره دوستی با مردم اسرائیل علاقه‌مند است امنیت ملی و یکپارچگی و وحدت اقوام را تحت ذهنیات خود قرار دهد.

نادر قاضی‌پور به نامه مشترک خود به همراه ذاکر و جواد جهانگیرزاده و دیگر نمایندگان استان آذربایجان غربی به رئیس مجلس اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با فراخوانی مشایی به مجلس نتیجه بررسی خود را به استحضار نمایندگان برسانند.

وی از لاریجانی خواست تا این موضوع را به رئیس‌جمهوری به‌عنوان رئیس شورای امنیت ملی کشور متذکر شود.

دشمن‌شادکن

پرویز سروری هم دیروز به سخنان اسفندیار رحیم‌مشایی، معاون رئیس‌جمهوری اشاره و این اظهارات را دشمن شاد کن توصیف کرد و گفت: صحبت‌های آقای مشایی همچنان از اخبار حساس کشور است و پاسخ روشن به این اعتراضات حداقل استعفا بود، اکنون خواست استعفای مشایی به یک خواسته ملی تبدیل شده است و استعفای ایشان کمترین هزینه‌ها را برای کشور خواهد داشت. 

نماینده مردم تهران در نطق پیش از دستور خود اظهار داشت: استعفای مشایی کمک شایان توجهی به رونق گردشگری در کشور خواهد داشت.

استقبال پرز از مشایی

نماینده مردم کرمانشاه هم با اشاره به سخنان رئیس سازمان میراث فرهنگی درخصوص مردم اسرائیل، گفت: شیمون‌پرز احمدی‌نژاد را خطرناک و مشایی را خوب خوانده و در گفت‌وگو با رادیو آمریکا از اظهارات مشایی استقبال کرده است.

محمد کرمی‌راد در نطق پیش از دستور مجلس با انتقاد از اظهارات مشایی افزود: از اظهارات ناشایست ایشان نسبت به ملتی که هیچ هویتی ندارد و سرزمین فلسطین را غاصبانه تصرف کرده متأسفیم.

وی تصریح کرد: امروز این سخنان به جنجال تبدیل شده، اما متأسفانه مشایی به جای یک عبارت کوتاه در قالب عذرخواهی بیش از 5 صفحه صغری و کبری را در جواب نمایندگان ارسال کرده‌اند.

این نماینده مجلس با اشاره به حضور مشایی در سفرهای ترکیه، تاجیکستان و مراسم پرتاب موشک ماهواره‌بر، اظهار داشت: ما نمایندگان مردم این حرکات را توهین به ملت ایران، مواضع امام، رهبری و رئیس‌جمهوری می‌دانیم و درخواست داریم نسبت به این موضوع برخورد منطقی به عمل بیاید.

وی خطاب به مشایی تاکید کرد: اگر شهامت دارید با یک جمله عذرخواهی خود را از ملت ایران و فلسطین اعلام کنید.

درخواست مناظره

رحیم مشایی درباره اعلام آمادگی برخی صاحب‌نظران برای مناظره با وی درباره اظهاراتش مبنی بر دوستی ایران با ساکنان سرزمین‌های اشغالی گفت:برای مناظره هیچ درخواستی را از سوی هیچ فردی دریافت نکرده‌ام.

عباس سلیمی‌نمین،  مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران که پیش از این برای مناظره با مشایی اعلام آمادگی کرده بود، در گفت‌وگوی کوتاهی با همشهری با اشاره به نامه‌ای که برای مشایی ارسال کرده و برای انجام مناظره با وی اعلام آمادگی کرده است، گفت: نادرست بودن اظهارات مشایی به‌اندازه کافی روشن است.

کد خبر 62126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز