مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

ورزشکاران جانباز و معلول استان‌ خراسان‌رضوی با مشکلات مالی و زیرساختی بسیاری مواجه هستند.

ورزشکاران معلول

محمد بلبلی-همشهری آنلاین: 

آوردگاه‌های ورزشی در سطح بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای برای معرفی و نمایش پیشرفت‌های جدید کشورهاست، چراکه کسب عنوان‌های قهرمانی در هر رشته‌ای نشان‌دهنده برنامه‌ریزی مدون، عملکرد صحیح و فراهم کردن بسترهای مناسب برای رسیدن به این هدف را نشان‌ می‌دهد؛ موضوعی که این روزها به نیاز ضروری ورزش ایران به‌ویژه در حوزه جانبازان و معلولان تبدیل شده‌است.

پارا المپیک توکیو (دوم تا چهاردهم شهریورماه) در راه است و مردم ایران در انتظار افتخارآفرینی ورزشکاران این حوزه دراین عرصه مهم جهانی هستند. این‌درحالی‌است که ورزشکاران ایران در پارا المپیک همیشه افتخارآفرین بوده‌اند و خراسان‌رضوی نیز به‌عنوان یکی از قطب‌های ورزش جانبازان و معلولان در کشور مطرح بوده‌است. براین اساس با انجام برنامه‌ریزی‌های مدون و توجه بیشتر به ورزشکاران این حوزه، می‌توان به کسب جایگاه بهتری در مسابقات پارا المپیک توکیو امیدوار بود.

مشکلات مالی؛ سد راه ورزش معلولان

رئیس هیأت ورزش‌های‌ جانبازان و معلولان خراسان‌رضوی دراین باره گفت: درحال‌حاضر این هیأت مبلغ قابل‌توجهی بدهکاری مالی دارد؛ موضوعی که بسیاری از فعالیت‌های ما را با اختلال مواجه کرده‌است و می‌تواند مانع بزرگی درمسیر تحقق برنامه‌های مدنظر ما باشد.  

«مصطفی صفایی» افزود: در ابتدا باید این بدهکاری‌ها تسویه شود تا آب، برق، گاز و بیمه مجموعه قطع نشود. این نکته را هم باید درنظر بگیریم که درحال‌حاضر هیأت ورزش‌های‌ جانبازان و معلولان هیچ‌گونه منابع درآمدی مناسبی در اختیار ندارد و با مشکلات مالی عدیده‌ای مواجهیم.

وی ادامه داد: ایجاد درآمدهای پایدار، دریافت اعتبار و تخصیص بودجه، از مهم‌ترین نکات برای ادامه راه هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولان خراسان‌رضوی است. این موضوع مهم تاکنون مغفول مانده و به‌صورت جدی پیگیری نشده‌است.

صفایی درباره راهکارهای موجود برای تأمین اعتبار موردنیاز هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولان استان اظهارکرد: برای رسیدن به این هدف باید از شرکت‌های تجاری و بازرگانی به‌عنوان حامیان مالی برای تأمین قسمتی از بودجه این هیأت بهره‌مند شویم. این حامیان مالی در بخش اعزام تیم‌های جانبازان و معلولان به مسابقات کشوری و همچنین برای حمایت مالی از قهرمانان ملی و پارا المپیک تأثیر قابل‌توجهی خواهند داشت.

نمایندگان استان در توکیو

این مسئول با بیان اینکه هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولان خراسان‌رضوی در ۲۱ شهرستان استان فعالیت می‌کند، ادامه داد: نیشابور، تربت‌حیدریه و گناباد از فعال‌ترین هیأت‌های استانی ما هستند.

صفایی عنوان کرد: ورزش جانبازارن و معلولان خراسان‌رضوی در کشور همواره در رتبه‌های اول تا سوم بوده و در سال‌گذشته نیز جایگاه دومی را در کشور کسب کرد. این‌درحالی‌است که با اجرای برنامه‌های راهبردی جدید و تأمین بودجه‌های لازم، به‌طور حتم جایگاه نخست کشوری را تصاحب خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه دراین دوره از مسابقات پارا المپیک ۲ ورزشکار و یک مربی از استان خراسان‌رضوی حضور خواهند داشت، افزود: «هادی رضایی» به‌عنوان سرپرست کاروان اعزامی و همچنین سرمربی تیم‌ملی والیبال نشسته، عبدی به‌عنوان عضو تیم‌ملی بسکتبال با ویلچر و بابایی به‌عنوان بازیکن تیم‌ملی والیبال نشسته، از خراسان‌رضوی دراین مسابقات کاروان ورزشی ایران را همراهی می‌کنند.

جای خالی ورزشگاه اختصاصی

صفایی با بیان اینکه تاکنون در استان خراسان‌رضوی ورزشگاه اختصاصی برای معلولان ساخته نشده‌است، اظهارکرد: اداره ورزش و جوانان استان ورزشگاه ۱۵ خرداد در شهر مشهد را برای استفاده جانبازان و معلولان مناسب‌سازی کرده و در اختیار هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولان قرار داده است. براساس قانون، مکان‌های ورزشی این مجموعه باید به شکل رایگان در اختیار ورزشکاران جانباز و معلول قرارگیرد، اما درحال‌حاضر این‌گونه نیست.

وی درباره مشکلات اصلی ورزشکاران جانباز و معلول استان هم گفت: یکی از بزرگ‌ترین معضلات ورزش جانبازان و معلولان در خراسان‌رضوی، اجرا نشدن دستورالعمل‌ها، مصوبات و قوانین مربوط به این قشر از جامعه ورزشی کشور است. هربار به بهانه‌های مختلف دستگاه‌های مربوط از اجرای مسئولیت‌های خود در قبال این ورزشکاران شانه خالی می‌کنند.

چالش اشتغال

رئیس هیأت ورزش‌های‌ جانبازان و معلولان خراسان رضوی با بیان اینکه بیشتر ورزشکاران معلول دراین استان با مشکلات مربوط‌ به اشتغال روبه‌رو هستند، حتی ورزشکاران حاضر در دوره‌های مختلف پارا المپیک، ادامه داد: نامه‌نگاری‌های بسیاری درباره مصوبه اشتغال ورزشکاران قهرمانان پارا المپیک و جهانی در اداره‌های دولتی و نیمه‌دولتی ازسوی این هیأت انجام شده، اما تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده‌است.

صفایی تصریح کرد: موضوع اشتغال و کسب درآمد دغدغه تمام افراد است، اما این مساله برای ورزشکارانی که زمان زیادی را صرف تمرین می‌کنند، بسیار حیاطی‌ است. اگر ورزشکاران تأمین مالی نباشند، نمی‌توان از آنها توقع قهرمانی داشت.

وی با بیان اینکه تنها نکته امیدبخش دراین زمینه یکسان‌سازی جوایز میان ورزشکاران قهرمان المپیک و پارا المپیک دراین دوره از مسابقات است، اضافه کرد: ورزشکاران بسیار مستعد و آینده‌داری در حوزه ورزش معلولان استان فعالیت می‌کنند که درصورت حمایت مالی، می‌توانند جزو مدال‌آوران پارا المپیک باشند.

کد خبر 620280

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha