جمعه ۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سران سازمان همکاری شانگهای در نشست پایتخت تاجیکستان بیانیه مشترک دادند

به گزارش خبرگزاری شینهوا از دوشنبه، سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در نشستی در پایتخت تاجیکستان گردهم امده بودند خواستار همکاری بیشتر برای براورده کردن نیازهای جهانی به منابع جدید شدند.

بر اساس این گزارش؛‌ کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تاکید کردند برای براورده کردن نیازهای جهان به منابع جدید باید همکاریهای بین‌المللی افزایش یابد. به اعتقاد سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای،‌ مشکلات موجود در زمینه منابع طبیعی را نباید به گونه ای که به محیط زیست اسیب برساند حل و فصل کرد.

سران سازمان همکاری شانگهای در بیانیه مشترک خود بر ضرورت از بین بردن شکافهای موجود در زمینه علمی و فناوری میان کشورها که زمینه را برای ریشه کنی سریعتر فقر فراهم می اورد تاکید کردند. سران شانگهای خاطر نشان ساختند شرایط باید به گونه ای باشد که تمام کشورهای جهان بتوانند به طور عادلانه و برابر از منافع و امتیازات جهانی سازی برخوردار گردند.

در بیانیه سران سازمان همکاری شانگهای امده است اجرای سیاستهای مالیاتی و مالی مسئولانه، نظارت دقیق و کامل بر جریان سرمایه ها و تضمین امنیت در بخش تغذیه و انرژی برای جامعه بشری از اهمیتی بسیار بالا برخوردار است به ویژه انکه اقتصاد کنونی جهان در سالهای اخیر با مشکلاتی روبرو شده و از رشد ان کاسته شده است.

در رابطه با منابع اب، سران سازمان همکاری شانگهای اعلام کردند بسیار حائز اهمیت است که اعضای این سازمان منطقه ای برای استفاده و بهره برداری مناسبتر از منابع اب موجود گفتگوهای گسترده انجام دهند و راهکارهای مناسبی پیدا کنند.

در ادامه بیانیه سران سازمان همکاری شانگهای امده است در اوضاع و شرایطی که مسئله تغییرات ناگوار اب و هوایی و پیامدهای ناگوار ان برای محیط زیست منشا نگرانیهای زیادی در عرصه بین المللی شده است،‌ بسیار مهم است که کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همکاریهای خود را نزدیکتر کنند تا بتوانند به فناوریهای جدید و کارامدتری در زمینه انرژی دست پیدا کنند. بر همین اساس کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای باید تلاش کنند برای حل و فصل یا حداقل کم اثر کردن پیامدهای منفی تغییرات اقلیمی به موضعی مشترک دست پیدا کنند و در این راستا انرژیهای پاک را که برای محیط زیست زیانبار نیست توسعه بخشند.

سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای در این بیانیه توسعه همکاریهای چندجانبه میان اعضای این سازمان و دیگر سازمانهای منطقه ای و بین‌المللی از قبیل جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع، اتحادیه کشورهای جنوب شرقی اسیا  اسه ان، جامعه اقتصادی اوراسیا، سازمان پیمان امنیت جمعی، سازمان همکاری اقتصادی، اکو،
کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در اسیا و اقیانوس ارام، را خواستار شدند.

سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همچنین در بیانیه پایانی نشست دوشنبه بر تعهدات خود در قبال پیمانها،‌ اسناد و معیارهای مربوط به ضرورت حمایت و ارتقای حقوق بشر در جهان تاکید کردند و قول دادند برای تضمین حقوق اساسی و ازادی شهروندان خود و همچنین رعایت ازادی اقلیتهای نژادی مطابق با حقوق بین المللی و قوانین رایج در کشورهای خود تلاش کنند.

سران سازمان همکاری شانگهای همچنین خواستار ان شدند که همکاری و تبادل اطلاعات و تجارب میان کشورهای این سازمان در زمینه اجرای پیمان بین‌المللی حقوق بشر افزایش یابد.

سران سازمان همکاری شانگهای همچنین تعهد کردند رایزنی‌ها و همکاریهای خود را در زمینه حقوق بشر در چارچوب منشور سازمان ملل متحد تقویت کنند و با دیگر سازمانهای منطقه‌ای و بین المللی در زمینه ارتقای فرهنگها و تضمین حقوق بشر همکاری کنند.

هو جینتائو،‌ رئیس جمهور چین، دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه، نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان، قربان بیک باقی یف رئیس جمهور قرقیزستان، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان و اسلام کریم اف رئیس جمهور ازبکستان بیانیه پایانی نشست سران سازمان همکاری شانگهای را امضا کردند.

کد خبر 61860

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز