پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست مشترک سران کشورهای فارسی زبان در شهر دوشنبه برگزار شد

به گزارش واحد مرکزی خبر در این نشست آقایان احمدی نژاد، حامد کرزای و امام علی رحمان با یکدیگر گفتگو کردند.

سران سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان در نشست عمومی درباره مشترکات فرهنگی، اقتصادی واجتماعی با یکدیگر مذاکره کردند.

در پایان این نشست روسای جمهوری سه کشور بیانیه مشترکی امضاء کردند.

متن کامل این بیانیه مشترک بدین شرح است:

بیانیه مشترک دومین اجلاس سران کشورهای جمهوری اسلامی ایران ،جمهوری تاجیکستان و جمهوری اسلامی افغانستان

دومین اجلاس سه جانبه محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران، امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان و حامد کرزای رئیس جمهوری اسلامی افغانستان، در تاریخ 28 اگوست 2008 میلادی برابر با 7 سنبله، شهریورماه 1387 هجری شمسی در شهر دوشنبه صورت گرفت.

سران سه کشور از نتایج ملاقاتهای سه جانبه در سطوح و زمینه‌های مختلف و از جمله در سطح وزیران امور خارجه و نیرو ابراز رضایت کرده و از تاسیس شورای مشترک هماهنگ کنندگان ملی جهت پیگیری و اجرای توافقات سه جانبه مورخ 27 می 2008 برابر با 7 جوزا/ خردادماه 1387 و نیز نحوه کار این شورا که 29 جولای 2008 برابر با 8 اسد/ مردادماه 1387 که در تهران به امضا رسید استقبال کردند.

سران کشورهای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری تاجیکستان که از این به بعد طرفها نامیده می‌شوند، ضمن تاکید بر اهمیت ملاقات‌های منظم و تبادل نظرهای عمیق در خصوص همکاری‌های سه جانبه درزمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ‌مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه مشترک ونیز با در نظر داشت دورنمای روابط دوستانه و همکاری‌ها و باتاکید بر حمایت از رشد و گسترش بعدی همکاری نزدیک متقابل سودمند.

در خصوص این موارد به توافق رسیدند:

1- طرفها پیگیری جدی واجرای مفاد مندرج در بیانیه مشترک سران سه کشور مورخ 26 جولای 2006 میلادی برابر با 4 اسد/ مردادماه 1385 هجری شمسی در شهر دوشنبه و بیانیه های مشترک وزیران امور خارجه سه کشور مورخ 258 مارس 2008 برابر با 6 حمل / فروردین ماه 1387 هجری شمسی و 29 جولای 2008 برابر با 8 اسد / مردادماه 1387 را مورد تاکید قرار داده و توافق کردند که سومین اجلاس سه جانبه وزیران خارجه به منظور تسریع در پیگیری و تحقق توافقات سه جانبه درمورد اقدامات مربوطه به جشن نوروز سال 2009 میلادی ( 1388 هجری شمسی ) در شهر مزار شریف مرکز استان باستانی بلخ برگزار شود.

2- طرفها به این نتیجه رسیدند که وزیران امور خارجه نتایج بررسی و ارزیابی‌های خود از فعالیت شورای مشترک هماهنگ کنندگان ملی و جریان پیشرفت اجرای توافقات سه جانبه به سومین اجلاس سران کشورها را ارائه کنند.

3- طرفها با تاکید براهمیت روابط گسترده اقتصادی وتجاری در رشد پایدار اقتصادی سه کشور، تاسیس شورای همکاریهای اقتصادی، تجاری و فنی سه جانبه مشتکل از وزارت خانه ها و سازمان‌های ذی ربط را ضروری می شمارند.

همچنین با توجه به افزایش قابل توجه مبادلات تجاری میان سه کشور در سال 2007 میلادی در مقایسه با سالهای پیشین، منظور گسترش اتی روابط اقتصادی و تجاری، طرفها کمیسیون مشترکی برای تهیه برنامه چند جانبه تاجیکستان ، افغانستان و جمهوری اسلامی ایران در خصوص همکاری اقتصادی برای سال‌های 2015- 2009 نیز تشکیل می دهند.

4- طرف‌ها باتاکید بر توافقات قبلی و با عنایت به منافع همکاری‌های اقتصادی سه جانبه اجرای طرحهای مشترک در زمینه ساخت جاده‌ها و راه آهن جهت ترانزیت بار ومسافر، انتقال برق از تاجیکستان به ایران از قلمرو افغانستان را حائز اهمیت منطقه‌ای ارزیابی کرده و پشتیبانی خود را از تسریع درعملیاتی کردن طرح‌های مذکور با جلب سرمایه گذاران داخلی و خارجی اعلام کردند. طرفها تصمیم گرفتند کمیته مشترکی در سطح معاونان وزارتخانه‌های ذی ربط تشکیل و راه‌های تحقق همکاری در بخش‌های مذکور بویژه زمینه بازدیدکارشناسان از مسیر های موجود سه کشور را برنامه ریزی و مشخص کنند.

5- طرفها بر تاسیس نهاد مشترک سرمایه گذاری بمنظور تامین مالی اجرای طرح‌های سه جانبه طبق قوانین جاری کشورهای متبوع خود و موازین متعارف حقوق بین المللی تایید کرده و مقرر داشتند که جمهوری اسلامی ایران پیش نویس طرح تاسیس نهاد سرمایه گذاری مشترک را تا اواخر سال 2008 میلادی تهیه کرده و جهت هماهنگ سازی در اختیار دو کشور دیگر قرار دهد.

6- طرف‌ها با تاکید بر اهمیت و نقش سازنده ایجاد شبکه تلویزیونی مشترک بمنظور توسعه و تحکیم ارتباطات و پیوندهای مشترک تاریخی و فرهنگی ملل دوست و برادر، مقامات ذیصلاح سه کشور را موظف کردند تا طی مدت 2 ماه اینده اسناد مربوط به زمینه های حقوقی ساختار تشکیلاتی، نیروی انسانی و مالی شبکه تلویزیونی مشترک را آماده سازند.

7- بمنظور تسهیل دسترسی به ارتباطات مخابراتی، طرف‌ها با تاکید بر ضرورت استفاده از کابل فیبر نوری میان سه کشور، ساختارهای ذی ربط سه کشور را موظف کردند تا زمینه های اجرایی وعملیاتی این طرح را فراهم آورند.

8- طرف‌ها با در نظر داشت بحران پیش آمده غذایی جهانی و تکرار خشکسالی موافقت کردند تا وزارت خانه‌های ذی ربط سه کشور امکانات همکاری مشترک در زمینه کشاورزی و تامین نیازهای غذایی سه کشور را فراهم کنند.

9- طرف‌ها آمادگی خود را جهت افزایش همکاری‌های مشترک بمنظور مقابله با مظاهر تروریسم ،‌جدایی طلبی، افراط گرایی و جرایم سازمان یافته جدید که تهدیدی جدی برای ثبات اجتماعی و امنیت ملی کشورهای منطقه محسوب می‌شوند اعلام کردند .

10- طرف‌ها ضمن ابراز نگرانی از روند رو به افزایش کشت، تولید، انتقال، فروش، مصرف و قاچاق مواد مخدر در سطح منطقه وجهان، برضرورت همکاریهی بیشتر و تشریک مساعی و همچنین مساعدت به افغانستان در کشت جایگزین به عنوان یکی از راه های موثر در مقابله جدی با این پدیده تاکید کردند.

11- طرف‌ها با توجه بر اهمیت روند بازسازی در افغانستان بمنظور دستیابی به صلح و ثبات پایدار ورشد اقتصادی در ان کشور، همکاری‌های دو جانبه و سه جانبه و چند جانبه را با شرکت اعضاء جامعه بین المللی، نهادهای مالی، کشورهای کمک کننده و کشورهای همسایه و منطقه مورد تاکید قرار داده ، از همه طرفها برای سرمایه گذاری موثر در این روند دعوت بعمل می اورند.

12- طرف‌ها نسبت به استمرار همکاری‌های سه جانبه در چارچوب سازمان ملل متحد و ارگان های وابسته به ان و همچنین سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان همکاری شانگهای ودیگر سازمان‌های بین المللی و منطقه ای تاکیدکرده و مواضع خود را از طریق تبادل نظر و مشورت‌های دوره ای منظم در خصوص موضوعات بین المللی و منطقه ای هماهنگ می کنند.

13- طرف‌ها توافق کردند که سومین اجلاس سه جانبه سران سه کشور در سال 2009 میلادی (1388 هجری شمسی) در شهر تهران برگزار شود، تاریخ دقیق برای برگزاری ملاقات بعدی سران کشورها در جریان اجلاس آینده وزیران امور خارجه سه کشور در شهر مزار شریف مشخص خواهد شد.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران وحامد کرزای رئیس جمهوری اسلامی افغانستان از امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیکستان بخاطر پذیرایی گرم، مهمان نوازی صمیمانه و فراهم کردن شرایط مساعد که در دستیابی به نتایج مثبت ملاقات نقش موثر داشته است تقدیر و تشکر کردند.

این بیانیه در شهر دوشنبه در تاریخ 28 اگوست 2008 میلادی برابر با 7 سنبله / شهریور ماه 1387 هجری شمسی در سه نسخه تاجیکی، دری و فارسی که اعتبار یکسان دارند، به امضا رسید.

محمود احمدی نژاد، حامد کرزای، امامعلی رحمان

کد خبر 61854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز