همشهری آنلاین: رئیس جمهور در هشتمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سخنانی گفت : بدون تردید امروز عدالت ، پاکی و صداقت، آرمان و مطالبه مشترک و عمومی همه ملتهای جهان است و نمی توان از کنار آن عبور کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، متن کامل سخنان دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه.

جناب آقای رحمان ریاست محترم اجلاس

رؤسای محترم جمهور ، عالیجنابان

خانمها و آقایان

خداوند را سپاسگزارم که بار دیگر توفیق حضور در این اجلاس را عنایت کرد. از استقبال و پذیرایی گرم و برنامه ریزی شایسته جناب آقای امامعلی رحمان رئیس جمهور محترم تاجیکستان در برگزاری اجلاس تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم نتایج اجلاس به نفع همه کشورهای عضو و در جهت تقویت صلح و ثبات منطقه ای و جهانی باشد.

Iran's President Mahmoud Ahmadinejad

عالیجنابان

از اجلاس قبلی تاکنون تحولات منطقه ای و جهانی شتاب بیشتری به خود گرفته است. در بخش های اقتصادی ، جهان متأثر از خشکسالی های گسترده ، کمبود مواد غذایی ، افزایش شدید قیمتها ، آشفتگی در بازارهای مالی و پولی و بسیاری از بورسهای جهان ، گسترش فقر و مداخلات گسترده در بازارهای پولی برای نجات اقتصاد رو به اضمحلال امریکا و انتقال مشکلات اقتصادی این کشور به سایر کشورها بوده است.

و در بخشهای سیاسی ، بعضی بحرانها تداوم یافته است و مسائل جدیدی نیز بوجود آمده است. بحران عراق ادامه یافته است و هنوز عراق در اشغال است. حضور نیروهای ناتو در افغانستان نه تنها کمکی به ایجاد امنیت نکرده است بلکه دائماً عده ای از مردم بی گناه افغانستان در بمبارانها و در گیریها کشته می شوند و اخیراً شاهد بودیم در یک تهاجم وحشیانه بیش از 100 نفر از کودکان و زنان افغان در یک روستا کشته شدند.

گروههای هدف ناتو در این کشور نه تنها محدود نشده‌اند بلکه دامنه حضور آنان گسترش یافته است. چنین وضعیت ناپایداری می تواند علاوه بر مردم و دولت مظلوم افغانستان ، همسایگان و کشورهای منطقه را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد.

بعضی قدرتهای غربی از طریق تحریک بعضی جریانات سیاسی و دولت ها و دعوت آنان در پیوستن به پیمانهای نظامی ، هم گرایی موجود در منطقه را خدشه دار ساخته و بین همسایگان تشنج ایجاد می کنند تا از یک طرف زمینه گسترش نفوذ و اقتدار سیاسی و نظامی خود را فراهم کنند و از جانب دیگر مانع از اقتدار دولتهای منطقه شوند و متأسفانه اقدامات یک جانبه آنان ادامه دارد.

تولید، فرآوری و توزیع مواد مخدر همچنان به عنوان یک تهدید جهانی رو به گسترش است. جوانان کشورها قربانیان اصلی آن هستند. علیرغم احساس خطر جهانی و طرح موضوع در نشستهای مختلف اقدام همه جانبه و مؤثری در مقابله با آن انجام نشده است.

میلیونها نفر در سال قربانی مصرف مواد مخدر می شوند و تلفات و خسارات ناشی از آنها از جنگهای متعارف جهان بیشتر است. به همین مقدار امروز به دلیل توسعه بیماری اچ آی وی بر بشریت خسارت وارد می شود.

افراط گرایی و تروریسم کور معضل دیگری است که فضای زندگی ملتها به خصوص ملتهای منطقه را نا امن ساخته است.

Iran's President Mahmoud Ahmadinejad

رؤسای محترم جمهور ، عالیجنابان

علیرغم مشکلات و چالش‌های عمده فراروی بشر امروز که به بعضی از آن اشاره گردید، نظامات اقتصادی و سیاسی بین‌المللی تاکنون قادر به مقابله با آسیب‌ها و رفع آنها نبوده‌اند.

نه در مسائل و بحرانهای اقتصادی نظیر افزایش قیمتها و کاهش ارزش ذخائر ارزی و توسعه فزاینده فقر و نه در مسائل و بحرانهای سیاسی نظیر زخم کهنه 60 ساله فلسطین که هنوز روزانه از کودکان و زنان و جوانان فلسطینی قربانی می گیرد و صدها هزار نفر دیگر را در محاصره غیرانسانی مواد غذایی و دارویی قرار داده است و یا در مسئله عراق و افغانستان و یا تهدیدات خاموش مواد مخدر و بیماریهای واگیر و گروههای افراطی این نظامات نتوانسته اند اقدامات مؤثری انجام دهند و معمولاً جز هیاهو و تبلیغات چیزی ارائه نکرده اند.

در چنین شرایطی؛ سازمان همکاری شانگهای می‌تواند موقعیت و فرصت ممتازی در حل مشکلات اقتصادی، مناقشات منطقه ای و بین المللی و تهدیدهای فوق الذکر احراز نماید.

سازمان همکاری شانگهای با در بر گرفتن بیش از یک سوم از مردم جهان با فرهنگهای غنی ، استعدادها زیاد و گوناگون و همچنین با بهره مندی از ویژگی های برجسته رفتاری و اخلاقی ملتهای خود نظیر انسان دوستی ، حق طلبی ، عدالتخواهی و مهمان نوازی می تواند مانع زورگویی ها ، تهدیدات و تجاوزات بوده و پرچمدار صلح و دوستی در جهان باشد.

سازمان شانگهای با نگاه عادلانه و احترام به حقوق همه ملتها و با کوشش برای رفع بی عدالتی ها و تهدیدها می تواند نقص و عدم کارایی بسیاری از مجامع و سازمان های بین المللی را جبران نماید.

دوستان و همکاران

خوشبختانه در سال گذشته شاهد توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری بوده ایم. این همکاریها می تواند به نحو برجسته تری در بخشهای سیاسی، فرهنگی و امنیتی نیز گسترش یابد.

در هر صورت جهان در حال تغییرات اساسی است. بخشی از این تغییرات همانطور که اشاره شد ناشی از ناکارآمدی نظامات بین المللی است و بخش دیگر ناشی از مطالبات حق طلبانه و عدالتخواهانه ملتهاست. بدون تردید امروز عدالت ، پاکی و صداقت، آرمان و مطالبه مشترک و عمومی همه ملتهای جهان است و نمی توان از کنار آن عبور کرد.

به نظر ما سازمان شانگهای می تواند با ابتکارات نو، ضمن جبران عدم کارآیی بعضی از نظامات و سازو کارهای بین المللی پاسخگوی بخشی از مطالبات امروز نیز باشد.

جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می کند:

1- مبادلات اقتصادی، تجاری، پولی و مالی بین کشورهای عضو با ارزهای رایج در خود این کشورها ساماندهی شود ونرخهای برابری ارز در این کشورها حسب معیارهای متقن اقتصادی تعیین شود.

در این صورت ارزش بخش عظیمی از منابع ارزی کشورهای عضو حفظ و تقویت خواهد شد.

همچنین سازمان در برنامه ای درازمدت نسبت به تعیین پول واحد جهت استفاده در معاملات و تبادلات بین خود بررسی و مطالعه لازم را انجام دهد.

2- بانک سازمان همکاری شانگهای با مشارکت کشورهای عضو جهت تسهیل مبادلات تجاری تشکیل شود.

3- به منظور مبارزه با باندهای قاچاق و جنایات سازمان یافته و تروریسم و افراطی گری همکاری های امنیتی سازماندهی شود.

4- با هدف نزدیکتر شدن دیدگاههای سیاسی و همگرایی بیشتر با تشکیل کمیته مشترک سیاسی مشورتهای سیاسی بین اعضاء به طور دائم جریان یابد.

5- برای رفع اختلافات احتمالی بین اعضا یک نهاد داوری تاسیس گردد.

ضمن آرزوی موفقیت روز افزون برای سازمان تاکید می کنم جمهوری اسلامی ایران با توجه به جایگاه ژئوپلتیک و ژئواکونومیک خود در منطقه بویژه با تکیه بر ظرفیتها و توانمندی های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود آمادگی دارد همکاری های خود را با سازمان همکاری شانگهای و کشورهای عضو بیش از گذشته گسترش و تعمیق بخشد.

در پایان مجدداً از جناب امامعلی رحمان رئیس جمهور محترم تاجیکستان به خاطر مدیریت و مهمان نوازی شایسته ایشان و از جناب دبیر کل سازمان تشکر می کنم و برای روسیه ریاست آینده سازمان وخود سازمان و همه ملتها آرزوی موفقیت، سلامتی و عزت دارم.

کد خبر 61839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز