راه‌اندازی مراکز توتیا تغییر رویکردی مهم در حوزه کارآفرینی است که علاوه بر تأثیرات مثبتی که در حوزه کسب و کار دارد در فضای اجتماعی و فرهنگی محله‌ها هم تأثیر بسزایی خواهد داشت.

سید مالک حسینی

سید مالک حسینی/ مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران : پیش از این با هدف حمایت از افرادی که توانایی راه‌اندازی کسب و کار به‌صورت شخصی را نداشتند زیرساخت‌های لازم برای ایجاد شغل در مراکزی که در اختیار شهرداری مناطق بودند فراهم می‌شد، این اقدام طبیعتاً در کنار ایجاد فرصت‌های مطلوب به دلیل نبود مشاوره‌های تخصصی نقاط ضعفی هم به همراه داشت. کسب و کارها به‌طور اصولی شکل نمی‌گرفت و تولید بیشتر از تقاضا و فروش، بهره‌وری اندک، رشد محدود کیفی به دلیل نداشتن فرصت فعالیت در فضای رقابتی و... چالش‌های مهمی بوده و هستند که در این مسیر قرار می‌گرفت.
مراکز تسهیل و توسعه کسب و کار اجتماعی(توتیا) به‌عنوان شتاب‌دهنده اشتغال و تسهیلگر شکل گرفت تا ضمن حمایت از ایده‌های افرادی که نیازمند حمایت برای ایجاد شغل هستند با تیم تسهیلگران و مشاوران حوزه کسب و کار، آنها را از مشاوره‌های شخصی، حقوقی و کسب و کار و حمایت‌های مالی بهره‌مند کنند. با فعال شدن صندوق‌های خرد محلی برای حمایت مالی از این افراد و وصل کردن آنها به شبکه‌های فروش، کسب و کارشان با توانی بالا شکل گرفته و مسیر رشد را پیش می‌گیرند.
نخستین مرکز توتیا سال گذشته در منطقه ۹ با مشارکت یکی از مؤسسات دارای سابقه درخشان فعال شد. مراکز توتیا مناطق ۵، ۱۹ و ۱۱ و دیگر مراکز آماده بهره‌برداری هستند که آزمایشی فعالیت‌شان را شروع کرده و به‌زودی فعالیت رسمی خود را آغاز خواهند کرد. تفاوتی که مرکز توتیا منطقه ۱۹ با دیگر مراکز شهر دارد ارائه خدمات عمومی است که از ابتدا تا انتها همراه مراجعه‌کنندگان آن خواهد بود. مؤسسه‌ای که مدیریت توتیای منطقه ۱۹ را به عهده دارد خوشبختانه جزء مؤسساتی است که تجربه بسیار خوبی در ایجاد اشتغال دارد و علاوه بر ارائه مشاوره، تجارب بسیار خوبی را که در ایجاد اشتغال و خوداشتغالی دارد در اختیار شهروندان قرار خواهد داد.
در گذر زمان در برخی از بافت‌های منطقه ۱۹ به‌خصوص در نقاط حاشیه‌ای و ناحیه ۳ منطقه ۱۹ مشاغل غیررسمی زیادی همچون آهن‌فروشی، صنایع چوبی و... شکل گرفته که با توجه به موضوعات مالکیتی زمین و... چالش‌های زیادی را تحمیل می‌کند. منطقه ۱۹ با دربرگیری فضاهای بی‌دفاع شهری، دارنده بیشترین آسیب‌های اجتماعی است. باتوجه به اینکه افراد آسیب‌دیده بسیاری در این محدوده‌ها مستقر شده‌اند، ایجاد فضاهای عمومی، فرهنگی و کسب و کار همچون مرکز توتیا می‌تواند علاوه بر رشد اقتصادی در کاهش آسیب‌های اجتماعی هم مؤثر واقع شود و در یک افق میان‌مدت روی کیفیت زندگی منطقه تأثیر بسزایی داشته باشد.

کد خبر 618546

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha