چند روزی بیشتر به پایان سال ۱۳۹۹ باقی نمانده است.

آبادانی

همشهری آنلاین _ مریم باقرپور: در این سال اتفاق‌های زیادی در محله‌های مختلف منطقه‌های ۵، ۹، ۲۱ و ۲۲ افتاد. برخی مانند افتتاح پروژه‌ها و راه‌اندازی مراکز مختلف، خوش بود و بعضی دیگر مانند تخریب ملکی در محله «هاشمی» منطقه ۹ و شهادت کادر درمانی ناخوش. در این سال، کلنگ طرح‌های زیادی هم به زمین زده شد که می‌توان به پروژه «یاس تهرانسر» و مرکز پسماند «کوهک» و... اشاره کرد. در گزارش زیر تقویم یک ساله محدوده غرب پایتخت را ورق زده و به مهم‌ترین رویدادهای مناطق اشاره کرده‌ایم.

  • فروردین‌/ زمانی برای همدلی در روزهای شیوع کرونا

منطقه ۵: کارگاه تولیدی ماسک از سوی حوزه بسیج ۱۰۳ و همراهی شهرداری ناحیه ۷ راه‌اندازی شد.
منطقه ۹:شورایاران محله «فتح صنعتی» با کمک پایگاه بسیج «امام مهدی» (عج) نسبت به تهیه پارچه و دوخت لباس «گان» برای کادر درمانی بیمارستان شهید «شریعت رضوی» آستین بالا زدند. در مرحله اولیه اجرای این طرح، ۳۰۰دست لباس گان بیمارستانی تحویل داده شد.
منطقه ۲۱:شهردار منطقه ۲۱ از مالکان ۳ مجتمع تجاری «صفویه»، «پاویلیون» و «مهستان» که با از خودگذشتگی و سعه صدر، اجاره‌بهای ماه‌های اسفند و فروردین مغازه‌های خود را به سبب رکود شرایط اقتصادی و از رونق افتادن کسب و کارها به دلیل شیوع «کرونا ویروس» بخشیده بودند، تشکر و قدردانی کرد.
منطقه ۲۲:پایگاه «خدمات اجتماعی» با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و بازتوانی افراد در معرض آسیب خطر در «آزادشهر» (پیکانشهر) راه‌اندازی شد.

گام به گام در مسیر آبادانی

  • اردیبهشت‌/ از تخریب ملک حادثه‌ساز تا راه‌اندازی کافه کتاب

منطقه ۵:طرح راه‌اندازی «کافه کتاب» درسراهای محله با هدف ارتقای سطح مطالعه شهروندان به اجرا درآمد.
منطقه ۹:ملک فرسوده خیابان «۲۱متری جی»، کوچه «حسینی» پس از ارسال اخطارهای مکرر از سوی شهرداری، در نهایت برای جلوگیری از بروز حادثه و رفع خطر، توسط ناحیه یک شهرداری منطقه ۹ و با دستور مقام قضایی تخریب شد.
منطقه ۲۱:در پی وقوع زلزله ۱۹ اردیبهشت‌ماه، از سوی ستاد مدیریت بحران منطقه ۲۱ و معاونت خدمات شهری این منطقه، نواقص احتمالی مکان‌های اسکان اضطراری و به‌ویژه بوستان «طبیعت» رفع شد.
منطقه ۲۲:عملیات بهسازی روکش آسفالت بلوار «اردستانی» انجام شد. در راستای اجرای عملیات بهسازی معابر اصلی منطقه، روکش آسفالت جنوب به شمال بلوار شهید اردستانی، یکی از معابر اصلی‌ترین منطقه به طول هزار و ۵۰۰‌مترمربع عملیاتی شد.

گام به گام در مسیر آبادانی

  • خرداد/ اجرای پروژه‌ها شتاب گرفت

منطقه ۵:مجموعه فرهنگی ورزشی «چابک» در محدوده شهرداری ناحیه ۴ افتتاح شد. این مجموعه شامل ۲ بخش مجزای «کانون کودک» و «باشگاه» است که در بخش کانون کودک، کلاس‌های موسیقی، شاهنامه‌خوانی، مونته سوری، بازی و ورزش و... و. و در بخش باشگاه، در ۲ شیفت بانوان، کودکان و آقایان در رشته‌های آمادگی جسمانی، یوگا، پیلاتس، فانکشنال، کاراته، تکواندو، ایروبیک، تی آر ایکس، سی ایکس و... فعالیت دارد.
منطقه ۹:مراسم آغاز به کار پروژه عمرانی ساخت ورودی جنوبی ایستگاه «استاد معین» و مجتمع ایستگاهی مجاور آن با حضور مدیران شهری برگزار شد. پیش‌بینی شده بود در صورت تأمین منابع مالی، ساخت این ورودی تا پایان سال تکمیل ‌شود. ورودی دوم ایستگاه استاد معین، دومین ورودی جنوبی خط ۴ مترو تهران از ایستگاه «تئاتر شهر» تا میدان «آزادی» است. هم‌چنین در این ماه، مراسم تشییع پیکر مطهر شهید مدافع حرم «جوادالله کرم» در محله «مهرآباد» برگزار شد. این شهید در عملیات‌های مختلف ۳‌ بار در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ مجروح شده بود. او در جریان حمله نیروهای تکفیری به «خان‌طومان» در جنوب غربی «حلب» در زمان آتش‌بس در نوزدهم اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵ به شهادت رسید و پس از ۴ سال مفقودی، در عملیات تفحص هویتش شناسایی شد.
منطقه ۲۱:فاز دوم اجرای عملیات عمرانی‌ـ ترافیکی پروژه فرامنطقه‌ای بزرگراه «شهید لشکری» ‌ـ بلوار «کرمان خودرو» (دوگاز) آغاز شد. این طرح، دسترسی شهروندان ساکن در شهرهای اقماری نزدیک پایتخت را از طریق پل به سمت بزرگراه «شهید فهمیده» (بزرگراه تهران‌ـ کرج) فراهم می‌کند.
منطقه ۲۲:طرح جلوگیری از ورود خودرو به بوستان جنگلی «چیتگر» آغاز شد. این طرح با هدف افزایش حفظ و نگهداشت بوستان جنگلی چیتگر به اجرا درآمد.

گام به گام در مسیر آبادانی

  • تیر/ افتتاح مرکز حمایت از استارت آپ‌ها

منطقه ۹:شهردار تهران در بازدید از پروژه ضلع جنوبی خیابان استادمعین که از دل پادگان «جی» عبور می‌کند، نسبت به بازگشایی هرچه سریع‌تر این خیابان ابراز امیدواری کرد. با اجرای این پروژه خیابان استادمعین به خیابان سی‌متری جی متصل و مسیر شمال به جنوب این محدوده برای شهروندان از این طریق بازگشایی شد.
منطقه ۲۱:تا ابتدای تیرماه، ۵۲‌درصد از محله «وردآورد» نوسازی شد. در محله وردآورد، ۳ لکه بافت فرسوده وجود دارد که این نوسازی شامل ۷/۴۵‌درصد کل پلاک‌های فرسوده در این محله می‌شود. پروانه ساخت رایگان، مجوز رایگان حفاری آب، برق و گاز و تراکم اضافه از جمله سیاست‌های تشویقی در ناحیه است.
منطقه ۲۲:مرکز «رشد» با هدف حمایت از «استارت آپ» ها وشرکت‌های» دانش بنیان» برای حمایت از ایده‌ها و اختراعات جدید در منطقه ۲۲ افتتاح شد. مراکز رشد، مراکزی هستندکه برای پرورش و شکل‌گیری کسب وکارهای کوچک ایجاد می‌شوند و طرح‌هایی مبتنی بر نوآوری، مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرند. نکته قابل توجه درباره این کسب و کارها آن است که از کادر مدیریتی کوچکی تشکیل می‌شوند.

گام به گام در مسیر آبادانی

  • مرداد/ خطوط دوچرخه‌سواری در مسیر توسعه

منطقه ۹:عملیات ساخت یک و نیم کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان «آزادی» کلید خورد. این مسیر از مترو استادمعین آغاز می‌شود و تا خیابان «شهیدان» ادامه پیدا می‌کند. هم‌چنین در این ماه، درمانگاه شهرداری منطقه ۹ با مساحت ۸۰۰‌مترمربع شامل بخش‌هایی چون دندانپزشکی، چشم پزشکی، ارتوپدی، دیابت، فوق‌تخصص داخلی و غدد، آسم، آلرژی، پزشک عمومی، متخصص زنان و اطفال، جراحی عمومی، فیزیوتراپی و آزمایشگاه افتتاح شد.
منطقه ۲۱:پل عابرپیاده در بزرگراه شهید فهمیده به روش مشارکتی ساخته شد. این پل در ضلع شمال بزرگراه شهید فهمیده، مقابل مترو استادیوم «آزادی» واقع شده است که در ضلع جنوب آن شهرک‌های آزادی و «فرهنگیان» قرار دارند. مردم این شهرک‌ها به دلیل بزرگراه نمی‌توانستند از مترو استفاده کنند اما با ساخت پل، دسترسی آنها آسان شد.
منطقه ۲۲:خط تاکسی مترو «ایران‌خودرو» به باغ «گیاه‌شناسی» و درمانگاه به بهره‌برداری رسید. این خط شهرک «سرو آزاد» را پوشش می‌دهد. در این ماه هم‌چنین مجتمع فرهنگی اجتماعی «امام علی» (ع) با تجهیز دوچرخه‌بند، رختکن و سایر امکانات رفاهی به ساختمان‌های «دوستدار دوچرخه» در شهر تهران پیوست.

  • شهریور/ تعیین تکلیف ۲۳۵ هکتار زمین شهرداری

منطقه ۵:نخستین «سمن سرای» منطقه ۵ به نام «حسین علیمردانی»، از فعالان اجتماعی «چابهار»، با حضور مدیران شهری افتتاح شد. شهردار منطقه ۵ در مراسم افتتاح گفت: «سمن‌سراها به تقویت مشارکت اجتماعی کمک می‌کنند.»
منطقه ۹:برای نخستین بار دوخت ساک‌های خرید با استفاده از بنرهای مستعمل در منطقه ۹ با پیگیری اداره «محیط‌زیست» این منطقه و همکاری اداره «آسیب‌های اجتماعی» آغاز شد.
منطقه ۲۱:شهردار منطقه۲۱ از پیشرفت۵۰‌درصدی پروژه بازار «قطعات خودرو» در ضلع جنوب بزرگراه تهران ‌ـ کرج، خیابان «چوگان» خبر داد و گفت: «پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده، این طرح مهم مشارکتی به بهره‌برداری برسد.»
منطقه ۲۲: ۲۳۵ هکتار از زمین‌های متعلق به شهرداری منطقه ۲۲ تعیین تکلیف شد. ۲۱۰ هکتار از این زمین‌ها در اختیار بنیاد «تعاون ارتش»، ۱۶ هکتار در اختیار بنیاد «تعاون سپاه» و ۹ هکتار در اختیار مالکان حقیقی و حقوقی بود.

گام به گام در مسیر آبادانی

  • مهر/ افتتاح مرکز کارآفرینی و استراحتگاه کوهنوردان

منطقه ۹:مرکز توسعه و تسهیل کسب و کار و کارآفرینی اجتماعی «توتیا» با وسعت ۵۰۰‌مترمربع با هدف توسعه و بهبود کسب و کار از جمله شبکه‌سازی کارجویان و کسب وکارهای محلی، توسعه زنجیره ارزش، ایجاد صندوق‌های خرد مردمی و محله‌ای، ارتقای مهارت جمعی و... افتتاح شد.
منطقه ۲۱:عملیات ساخت مجموعه تفریحی رفاهی وردآورد در بوستان «شهدای گمنام» وردآورد به روش مشارکتی با وسعت ۶ هزار و ۵۰۰‌متر آغاز شد. این مجموعه با سبک سنتی و به شکل باغ ایرانی در بزرگراه شهید لشکری، بلوار اصلی وردآورد، جنب بوستان شهدای گمنام قرار دارد.
منطقه ۲۲: ساخت جان پناه و استراحتگاه کوهنوردان به نام شهید آتش‌نشان «امید عباسی» در قله «عقاب‌نشین لتمال» تکمیل و برای استقبال از کوهنوردان و طبیعت دوستان در منطقه ٢٢ افتتاح شد.

  • آبان‌/ ساخت ۲ پل با مشارکت سرمایه‌گذار خصوصی

منطقه ۵:شهردار منطقه ۵ از بوستان «کوهسار» بازدید به عمل آورد و برضرورت نگهداشت، پیشگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز و هرگونه تعرض به حریم بوستان کوهسار تأکید کرد و در ادامه از راه‌اندازی مرکز نگهداری «سگ‌های بدون صاحب» در این مجموعه خبر داد.
منطقه ۹: طرح «پارک خودروها بین درختان» در خیابان آزادی اجرا شد. در این طرح به جای ایجاد فضای سبز سرتاسری، باغچه‌هایی با فاصله استاندارد برای پارک خودروها کاشته شد.
منطقه ۲۱:پیشنهاد ساخت ۲ پل، به‌صورت مشارکتی و با جذب سرمایه‌گذار در بزرگراه شهید لشکری در مسیر شمال به جنوب مطرح و اجرا پروژه آغاز شد. پیش از آن پل عابرپیاده ضلع شمال بزرگراه شهید فهمیده، مقابل مترو استادیوم آزادی، برای نخستین بار به‌صورت مشارکتی در منطقه ۲۱ ساخته شد.
منطقه ۲۲:پایگاه سلامت «شهید باقری»، از سوی اداره سلامت منطقه و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی «بقیه الله» (عج) و بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی «نجمیه» راه‌اندازی شد. در این پایگاه، خدمات مشاوره و ویزیت پزشکی، مشاوره مامایی، مشاوره روان‌شناسی، مشاوره تغذیه، کارشناس بهداشت و... ارائه می‌شود.

گام به گام در مسیر آبادانی

  • آذر/ هدایت آب‌های سطحی میدان آزادی برای حفاظت از برج

منطقه ۹:با توجه به شیب تند ضلع شمال به جنوب میدان آزادی، جلوگیری از سیلاب‌های شدید و در نتیجه ایجاد خسارت به زیرساخت‌ها و سازه‌های برج «آزادی»، عملیات اجرایی و هدایت شبکه آب‌های سطحی «محمدعلی جناح» انجام شد.
منطقه ۲۱:در دیدار نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و مدیران شهری منطقه ۲۱ عنوان شد که توافقات اولیه بین شهرداری وسازمان مسکن و شهرسازی انجام شده است و تا ۶ ماه آینده سندهای مسکن «مهر» تهرانسر تحویل مالکان داده می‌شود.
منطقه ۲۲: ۲۴ آذرماه در جلسه کمیسیون ماده ۵، طرح تفصیلی منطقه ۲۲ تصویب شد. در این طرح، سقف جمعیت‌پذیری از ۷۵۰ هزار نفر به ۵۲۰ هزار نفر کاهش یافت. هم‌چنین در این ماه از کتاب «شیدایی فرحروز» رونمایی شد. مؤلف این کتاب، پرستار و همسر جانباز ۷۰‌درصد «جواد غائب‌زاده» است.

گام به گام در مسیر آبادانی

  • دی/ آغاز ساخت نخستین ایستگاه پردازش زباله

منطقه ۵: هم‌زمان با سالروز تأسیس انجمن «آلزایمر ایران»، با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شهردار منطقه۵ و برخی مدیران شهری، درمانگاه تخصصی داخلی حافظه مرکز آلزایمر ایران افتتاح شد.
منطقه ۲۱:پس از دیدار شهردار منطقه با مدیرعامل «ایران‌خودرو»، پیشنهاد ایجاد موزه «صنعت» در منطقه ۲۱ و داخل بوستانی مطرح شد. در این موزه تجهیزات کارگاه‌ها و کارخانه‌های قدیمی منطقه قرار داده خواهد شد.
منطقه ۲۲: کلنگ‌زنی نخستین ایستگاه «پردازش زباله شهر تهران» در ایستگاه میانی «زباله غرب تهران» به زمین زده شد. با راه‌اندازی این ایستگاه در تیرماه، زباله‌های تر مناطق ۵، ۲۱ و ۲۲ با ظرفیت ۸۰۰ تن به ایستگاه میانی در خیابان «کوهک» منطقه ۲۲ انتقال پیدا می‌کند.

  • بهمن/ آزادی ۵۰ مادر زندانی

منطقه ۵:دومین پویش مردمی «آزادی مادران زندانی» در سالن آمفی‌تئاتر پارک «ترافیک» منطقه ۵ با حضور مدیران شهری، خیّران و چهره‌ها برگزار شد تا زمینه آزادی ۵۰ بانوی زندانی فراهم شود.
منطقه ۹: ۲ پهلوگاه اضطراری در بزرگراه فتح به مساحت ۱۲۰‌مترمربع برای توقف ایمن وسایل نقلیه در مواقع اضطرار ساخته شد. این پهلوگاه‌ها در مسیرهای شرق به غرب (محدوده فتح ۲۷) و غرب به شرق (مقابل بازار استیل) قرار دارند.
منطقه ۲۲: ساخت نخستین پارک آموزشی ترافیک در بلوار کوهک جنب ورودی شرقی بوستان جنگلی چیتگر، ۶۰‌درصد پیشرفت کرده است. این پروژه در مساحت ۵ هزار و ۸۰۰‌مترمربع به‌عنوان مجموعه آموزشی ویژه کودکان و دانش‌آموزان در حال ساخت است.

  • اسفند/ افزایش خدمات اورژانس هوایی

منطقه ۹:بازار روز «جرجانی» در زمینی به مساحت ۳۰۰‌مترمربع با ۲ غرفه عرضه محصولات میوه و سبزیجات برگی و غیربرگی و یک غرفه محصولات پروتئینی به بهره‌برداری رسید.
منطقه ۲۱:برای گسترش خدمات اورژانس هوایی، ۲ محل در بزرگراه «آزادگان» تقاطع فتح و در بوستان «طبیعت» بزرگراه فتح (محل اسکان اضطراری)، ۲ پد «بالگرد» ایجاد شد.

کد خبر 590529

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha