«راگناروک» (Ragnarok)، سریالی نروژی است که افسانه‌ها و اسطوره‌های نوردیک را با مشکلات زیست‌محیطی و تغییرات آب‌وهوایی درآمیخته است.

راگناروک

به گزارش همشهری آنلاین، زنی با دو پسر دبیرستانیش به شهر کوچکی با نام افسانه‌ای «اِدا» نقل مکان می‌کند. یکی از پسرها به نام ماگنه، درشت‌هیکل، آرام و مهربان است، اما خشمی در وجودش نهفته است. لوریتز، پسر دیگر، باهوش، شوخ‌طبع و البته کمی بدجنس است و ترجیح می‌دهد زیاد با برادرش دمخور نشود. از همان ابتدا، جادوی نوردیک وارد داستان می‌شود و زنی سالخورده و مروز با لمس پیشانی ماگنه، نیرویی خفته در او را بیدار می‌کند. 

این شهر کوچک، در دل طبیعت شگفت‌انگیز اسکاندیناوی دچار مشکلاتی زیست‌محیطی است که منشاء آن کارخانه و تاسیساتی متعلق به ثروتمندترین خانواده شهر است. دختر و پسر این خانواده، با ماگنه و لوریتز در یک مدرسه درس می‌خوانند ولی تفاوت‌هایی آشکار در شخصیت و خانواده آن‌ها به چشم می‌خورد. خانواده ثروتمند ظاهرا موجودات نامیرایی از نسل غول‌های اساطیر نوردیک هستند. غول‌هایی که در هر دوره، به فراخور زمان و با چهره‌ای موجه، دست به تخریب و هرج و مرج زده‌اند و اینک، بر هم زدن نظم طبیعت و آسیب زدن به محیط زیست نقش امروزی آن‌ها است. 

در این میان، ماگنه متوجه توانایی‌هایی عجیب در خود می‌شود که پیش از لمس پیشانیش توسط زن سالخورده، در خود ندیده بود. حواس پنج‌گانه تقویت‌شده، پیش‌بینی دقیق آب و هوا، سرعت و قدرتی چندبرابر آدم‌های معمولی از توانایی‌های او است. ماگنه در جریان کلاس‌های تاریخ، متوجه می‌شود که گویی قرار است در نقش ثور، یکی از خدایان اساطیری نوردیک با غول‌ها مبارزه کند. در این میان برادر او، تجسمی از لوکی، یکی دیگر از شخصیت‌های اسطوره‌ای نوردیک است و در ادامه مبارزه او، کم‌کم پای دیگرانی نیز به ماجرا باز می‌شود.

راگناروک، در واقع نام نبردی آخرالزمانی در اساطیر نورس است که در آن، خدایان و غول‌ها با هم می‌جنگند و همه چیز نابود می‌شود، اما پس از آن تعادلی تازه شکل می‌گیرد. داستان، روایت ثور و لوکی در دبیرستانی نروژی در کنار غول‌ها است. داستان روایت نوجوانان نسل اینترنت در رویارویی با جهان افسانه‌های بومی. هر چند سریال اغلب سعی می‌کند در مرز میان دنیای نوجوانان و بزرگسالان حرکت کند، اما اغلب به سمت سریالی نوجوانانه لغزیده است. تلفیق داستان‌های قدیمی و فراطبیعی نوردیک با مشکلات زیست‌محیطی که امروز جهان با آن دست به گریبان است، ایده جذابی است، اما حاصلش چندان درخشان از آب درنیامده است. این سریال زیاد پا را از کلیشه‌ها فراتر نگذاشته، میخکوب‌کننده نیست و نمی‌تواند نسخه‌های مارول از اساطیر نوردیک رقابت کند (هرچند چنین ادعایی هم ندارد)، با این وجود تماشایش می‌تواند سرگرم‌کننده باشد.

راگناروک سومین محصول نروژی نتفلیکس بعد از  Home for Christmas و Lilyhammer است . این سریال با همکاری شرکت تولید دانمارکی SAM Productions تولید شده و تاکنون دو فصل از آن پخش شده است. 

کد خبر 618359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha