سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

سریال انگلیسی آب‌های شمالی (The North Water) داستانی دیگر از مواجهه انسان و طبیعت است و احتمالا برای علاقمندان به ادبیات یادآور موبی‌دیک، شاهکار هرمان ملویل باشد. بار دیگر، انسانی در همراهی با شکارچیان نهنگ در دریاهای خروشان، به دنبال یافتن خویش است.

آب‌های شمالی

به گزارش همشهری آنلاین، داستان این سریال، ماجرای پاتریک سامنر، جراح طرد شده ارتش بریتانیا در میانه قرن نوزدهم است که به عنوان پزشک کشتی در یک سفر شکار نهنگ داوطلب می‌شود. پاتریک در این سفر، همراه با هنری دراکس، قاتل بی‌رحم و خشنی است که در نقطه مقابل دنیای او قرار دارد. زندگی دراکس از هیچ قانونی جز امیالش تبعیت نمی‌کند و از ریختن خون دیگران ابایی ندارد. 

پاتریک با بازی جک اوکانل، پزشکی است که گویی از چیزی ناخوشایند در گذشته‌اش در حال گریز است. او در فرار از گذشته تاریک، خود را مرد ثروتمندی جا می‌زند که ارث عظیمی به او رسیده و برای پر کردن اوقات فراغت و ماجراجویی داوطلب کشتی صید نهنگ شده است. البته که کسی حرف او را باور نمی‌کند و با این دروغ، غریبه‌تر از آنچه هست جلوه می‌کند. در ابتدای امر، متوجه می‌شویم که او به طور غیرقانونی دارویی مخدر تهیه می‌کند و ظاهرا به آن اعتیاد دارد. گرچه شاید برای سربازی بازنشسته و احتمالا دارای سابقه جراحت و مصدومیت، چنین چیزی دور از ذهن نباشد، اما رفته‌رفته متوجه می‌شویم که اعتیاد پزشک سابق ارتش به این دارو، بیشتر برای فرار از خیالات دردناک و افکار ناخوشایند است تا رهایی از درد جسمانی. او علاقه به شرح گذشته ندارد و از کابوسی که حتی در بیداری هم در تعقیب او است، می‌گریزد. در واقع او از تارکی درون خود، به طبیعت خشن و به میان مردمانی بسیار متفاوت از دنیای خود پناه آورده است. 

پاتریک در آن شهر بندری، حکم یک جداافتاده را دارد. غریبه‌ای که به وضوح نه تنها با کراکنان کشتی بلکه با تمام مردم شهر متفاوت است. مردی تحصیل‌کرده اهل لندن است که سفرهای زیادی به شرق و جنوب داشته است. مردم شهر برخلاف باورهای او، مردمانی آشفته‌حال، بی‌قید و قانون‌گریزند. اکنون باید برای بقای خود نه تنها در برابر دیگران بلکه در برابر مخاطرات سفر صید نهنگ مبارزه کند. 

هنری دراکس، شخصیت منفی فیلم با بازی کالین فارل، مردی است در هیبتی عظیم، خشن و بی‌رحم. شکارچی نهنگی است که هر جرم و جنایتی از او برمی‌آید و جز خودش در این جهان برای چیز دیگری ارزش و اهمیتی قائل نیست. او هم‌سفر پاتریک در کشتی صید نهنگ است.

پاتریک در میان آب‌های شمالی، در جایی که تا چشم کار می‌کند یخ است و یخ و گویی همه چیز در آن به دشمنی با انسان برخاسته، بارها مرگ را به چشم خود می‌بیند. او در این سفر، درنده خویی طبیعی خود را بروز می‌دهد، با طبیعت وحشی هم‌رنگ می‌شود، شکار می‌کند و حتی بومیان او را صاحب روح شکارچی تلقی می‌کنند که قادر است آن‌ها را در مسیر یافتن شکار راهنمایی کند. در نهایت، کسی که از صید نهنگ بازمی‌گردد و پا به خشکی می‌گذارد، شخصیتی بسیار متفات با کسی است که برای نخستین بار پا به درون آن گذاشته است. کسی که گرچه گذشته تلخ خود را از یاد نبرده، اما اینک آن‌قدر قوی است که بدون نیاز به مخدر، بتواند زخم‌های روحش را تاب بیاورد. 

این سریال ۵ قسمتی، محصول BBC two و AMC اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته ایان مک‌گوایر. هرچند اولین قدم‌ها برای تولید این سریال در سال ۲۰۱۶ برداشته شد، اما فیلمبرداری آن در اکتبر ۲۰۱۹ در مجارستان و در مجمع‌الجزایر اسوالبارد (اسپیتزبرگن) در نروژ آغاز شد. تیم سازنده این سریال برای تهیه سکانس‌های یخی ظاهرا تا مدار ۸۱ درجه به شمال سفر کردند. ظاهرا این دورترین سفر به شمال برای تهیه درام تلویزیونی تاکنون است. گرچه همه‌گیری کووید ۱۹ فیلمبرداری را متوقف کرد، اما در نهایت سریال برای ماه جولای امسال آماده و از شبکه AMC پخش شد. 

کد خبر 622200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha