«علیرضا ناصحی» فارغ‌التحصیل رشته تئاتر است اما در کارنامه هنری‌اش از دوبلوری و گویندگی تا نوازندگی، بازیگری سینما و تلویزیون، بازیگری و کارگردانی و نویسندگی تئاتر، اجرای پانتومیم و... و. دیده می‌شود.

عايرضا ناصحي

همشهری آنلاین_پریسا نوری:  این هنرمند که دوبله و گویندگی را از نوجوانی و با تقلید صدای معلم‌ها شروع کرده، در ایام کرونا و رکود سینما و تئاتر، بیکار ننشسته و صداگذاری تولیدات پلتفرم‌های «نماوا» و «فیلیمو» و اجرای آنلاین نمایش عروسکی و بازیگری در تولیدات شبکه خانگی را به سیاهه فعالیت‌هایش افزوده است.

او این شب‌ها با سریال تلویزیونی «زندگی زیباست» به کارگردانی «قاسم جعفری» از شبکه دو سیما مهمان خانه‌های ماست. با این هنرمند پرکار که در همسایگی ما و محله پاسداران زندگی می‌کند در یکی از بوستان‌های سرسبز محله به گفت‌وگو نشستیم.  

 ‌در ابتدا از ورودتان به عرصه هنر بگویید.  
۴ برادر و یک خواهر بزرگ‌تر دارم که بجز یکی که نوازنده است، همه پزشک هستند؛ من هم فکر می‌کردم باید دکتر شوم تا اینکه در سال آخر دبیرستان به پیشنهاد یکی از دوستان که دستی در هنر داشت در کنکور هنر شرکت کردم و با رتبه ۱۶ رشته تئاتر قبول شدم و مسیر زندگی‌ام از پزشکی به تئاتر تغییر کرد.  
 ‌دوره دبیرستان را در مدرسه منتظری پاسداران گذراندید، خاطره از آن روزها دارید؟  
یادم است در دوره دبیرستان خیلی خوب ادای معلم‌ها را در می‌آوردم و تقلید صدا می‌کردم، به‌طوری که مدیر مدرسه هر روز سر برنامه صبحگاه می‌گفت «حالا آقای ناصحی بیاد و ادای فلان معلم رو در بیاره...» ناگفته نماند که معلم‌ها نه تنها ناراحت نمی‌شدند بلکه کلی هم می‌خندیدند 
 ‌ در دوره کرونا که کارهای گروهی تعطیل شد و خیلی از هنرمندان کم کار شدند، شما در عرصه گویندگی و دوبله سریال‌ها و فیلم‌های نمایش آنلاین فعالیت داشتید و جزو هنرمندان پرکار هستید. چطور همزمان در دوبله، بازیگری، نویسندگی، کارگردانی و... انجام می‌دهید.  
چند سال پیش در برنامه کلاه قرمزی به جای عروسکی به نام «داداش گلم» صحبت می‌کردم، یکبار آقای ایرج طهماسب من را کنار کشید و گفت «هنر اینجوری نیست که منتظرباشی مثلاً در ۵۰ سالگی یک کار خاصی برایت پیش بیاید. باید هرکاری که می‌توانی انجام دهی...» فکر می‌کنم این توصیه آقای طهماسب در پرکاری من تأثیرگذار بود.  
 ‌ سال گذشته در دوره قرنطینه تئاتر عروسکی «خانم هوا» را به‌صورت آنلاین و غیرحضوری کارگردانی و اجرا کردید و به جشنواره تئاتر عروسکی رساندید. کمی از تجربه کارهای نمایشی آنلاین بگویید.  
تئاتر عروسکی «خانم هوا» را روی میز ناهارخوری خانه و با کمک پسرم ساختم و در جشنواره تئاتر عروسکی به‌صورت آنلاین روی صحنه بردم، اما واقعیت این است که اجرای صحنه‌ای حس و حال دیگری دارد، برای همین منتظرم با پایان کرونا این تئاتر را در تئاتر شهر اجرا کنم.  
 ‌ به‌عنوان یک هنرمند ساکن محله پاسداران چه نقشی در تلطیف فضا و فرهنگسازی در محله‌تان داشتید؟  
یک زمان در کانون مفتح پاسداران تئاتر و بازیگری آموزش می‌دادم. علاوه بر این در اعیاد و مناسبت‌ها و... بیش از ۱۲۰ اجرای خیابانی نمایش پانتومیم با هدف افزایش نشاط و فرهنگسازی در بوستان‌ها و فضای باز محله داشتم که بازخورد خیلی خوبی داشت و مورد استقبال اهالی قرار گرفت؛ مردمی که در پارک بودند می‌دیدند یک دفعه چند نفر با گریم سنگین و لباس‌های نمایشی وارد شده و پانتومیم اجرا می‌کنند. در گذر هنر هم که در محله‌ها برگزار می‌شد شرکت می‌کردم اما متأسفانه سال‌هاست که مدیریت شهری به این موضوع توجه نمی‌کند و اجراهای خیابانی و گذر هنر و... تعطیل شده است در صورتی که الان جا دارد هنرمندان می‌توانند با اجراهای خیابانی در پارک‌ها مردم را به زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و... تشویق و فرهنگسازی کنند.  
 ‌ همسایه‌ها و اهالی محله شما را به چه عنوانی می‌شناسند؟ بازیگر، کارگردان، دوبلور یا... 
چون رگه‌هایی از طنز در کارهایم هست و از نظر صدا و چهره شباهتی به یزدان فتوحی و بهنام تشکر دارم، مردم مرا بیشتر به‌عنوان بازیگر کمدی می‌شناسند، البته کار کمدی هم بازی کرده‌ام.  
 ‌خاطره‌ای از برخورد اهالی محله و همسایه‌ها تعریف کنید.  
یک بار در نمایشی نقش جادوگر و گریم ترسناکی داشتم، یکی از خانم‌های همسایه به تماشای تئاتر آمده بود و چون گریم سنگینی داشتم مرا نشناخت؛ چند ساعت بعد در آسانسور ساختمان یک دفعه از روبه‌رو با من مواجه شد و انگار یاد جادوگر نمایش افتاد و از ترس جیغ کشید... 
 ‌ چند سال پیش یک نمایش موزیکال با موضوع کم‌آبی و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب تهیه کردید. با توجه به بحران آب در این روزها کمی درباره این نمایش توضیح دهید.  
نمایش موزیکال و پانتومیم «آب و دیگران» با موضوع اهمیت آب را ۵ سال پیش در کانون پرورش فکری کودکان و پس از آن مدتی هم در کشور هندوستان اجرا کردم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. فکر می‌کنم در حال حاضر و با وجود بحران آب، تماشای این نمایش برای همه رده‌های سنی به‌ویژه کودکان ضروری است و برای تماشای آن می‌توانند به سایت کانون پرورشی فکری کودکان مراجعه کنند.  
 ‌محله پاسداران را در یک جمله توصیف کنید.  
محله‌ای شلوغ که ترافیکش آدم را کلافه می‌کند.  

  • کارنامه فعالیت‌های هنری علیرضا ناصحی

علیرضا ناصحی با حدود ۳ دهه تجربه بازیگری در سطح اول بازیگری فعالیت دارد. او با اجرای نقش‌های مختلف همیشه حضور موفقی روی صحنه داشته و با خیلی از بزرگان تئاتر از جمله «حمید سمندریان»، «امیر دژاکام» و... همکاری داشته است. تئاتر «شهرزاد» (امیر دژاکام)، «آرمون» (رضا حداد)، «و دیگر پهلوانی نبود» (ایمان افشاریان)، «سلام سلام من گرگم» (ایمان افشاریان)، «شاتره» (ایمان افشاریان)، «کنار شیر آتش‌نشانی» (فرهاد ناظرزاده کرمانی)، «خشم شدید فیلیپ هوتس» (افشین کتانچی و داود زینلو)، «داستان باور نکردنی سه آدم‌کش» (بنفشه توانایی)، بازی در نمایش «هیس! ‌» به کارگردانی «عبدالحسین مرتضوی»، «لافکادیو» (امیر مشهدی‌عباس)، «دزد دریایی» (امیر دژاکام) (نصرالله قادری)، «ارباب پاکروان و نوکرش ماهک خوش سیما» (محمدحسین ناصربخت)، «هملت شاهزاده کوچولوی دانمارک» (رضا بابک)، «زندگی» (اصغر هاشمی)، «عروس خوش‌قدم» (کاظم راست گفتار)، «جوجه اردک من» (امیر فیضی)، «جوان امروز» (عباس سیدمهدوی)، «نی‌نی مون» (بهرام شاه‌محمدلو)، از جمله آثار مهم بازیگری ناصحی هستند.  
او گوینده عروسکی برنامه «شاپرک» کارگردان (نگار استخر)، «اولک» برنامه «امیدهای ایران» (نگار استخر)، «فری خجسته» برنامه «دربدرها» کارگردان (امیرحسین صدیق) را انجام داده است. این هنرمند در دوران فعالیت کاریش در جشنواره‌های معتبر خارجی حضور داشته و جوایزی هم به دست آورده است. جشنواره نوروز ایرانی پاریس فرانسه نمایش «حسن و دیو» و جشنواره روهر آلمان غربی، جشنواره نوروزی سئول کره‌جنوبی نمایش «شاهزاده»، برنده مقام سوم نخستین جشنواره آواز سرزمین دور، برنده مقام دوم از سومین دوره پانتومیم حوزه هنری، برنده مقام اول بازیگری جشنواره پانتومیم سال ۸۴، طنز حوزه هنری از این جمله حضورها هستند.  

  • اطلاعات فوری 

علیرضا ناصحی
متولد ۱۳۵۲
فعالیت‌ها: بازیگر (تئاتر، سینما و تلویزیون)، دوبلور، کارگردان، نویسنده، نوازنده

کد خبر 618274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha