نان شیرمال نوعی نان سنتی ایرانی است که در هر شهری نوع مخصوص به خودش را دارد با دستورات متنوع. در این مطلب با طرز تهیه یک مدل نان شیرمال آشنا می‌شوید.

نان شیرمال

به گزارش همشهری آنلاین، این نان خوش عطر و طعم به دلیل داشتن شیر و شکر در ترکیبات خود، انتخاب خوبی برای وعده صبحانه و عصرانه است. ما معمولا نان شیرمال را از فروشگاه‌های نان‌فروشی تهیه می‌کنیم حالا که فرصت پخت آن فراهم شده است، بیایید با هم پخت این نان خوشمزه و لطیف را تجربه کنیم.

مواد لازم برای تهیه نان شیرمال

آرد گندم: سه لیوان
شیر: یک لیوان
شکر: نصف لیوان
تخم مرغ: یک عدد
زرده تخم مرغ: یک عدد
پودر خمیر مایه: یک قاشق غذاخوری
کره: ۱۰۰ گرم
نمک: کمی

طرز تهیه و دستور پخت نان شیرمال

۱. ابتدا همه مواد را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد. پودر خمیر مایه را درون ۲ قاشق آب ولرم بریزید و نصف قاشق شکر به آن اضافه کنید و ۵ دقیقه به آن زمان دهید.

۲. تخم مرغ، کره آب شده، شیر، شکر، خمیر مایه آماده شده و کمی نمک را با هم مخلوط کنید سپس آرد الک شده را کم کم به آن اضافه کنید و آن را به اندازه‌ای ورز دهید تا یک خمیر لطیف به دست آید. این خمیر به دلیل لطافتی که دارد ممکن است کمی چسبندگی داشته باشد اما نیازی نیست به آن آرد اضافه کنید. توجه داشته باشید که ورز دادن خمیر در بافت و حجم و پف نهایی نان بسیار مؤثر است.

۳. خمیر را سه ساعت داخل ظرفی در بسته قرار دهید و اجازه دهید استراحت کند. پس از این مدت، آن را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید. هر تکه را به صورت نوار بلند درآورید و به شکل‌های مختلف مدل بدهید. می‌توانید به شکل یک مار در هم تنیده یا موهای بافته شده دربیاورید.

 ورز دادن خمیر در بافت و حجم و پف نهایی نان بسیار مؤثر است.

۴. فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن کنید و اجازه دهید تا گرم شود. در همین حین، داخل سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و خمیرهای شکل داده شده را داخل سینی بچینید.

۵. زرده تخم مرغ و کمی از کره آب شده را مخلوط کنید و با قلمو یا پنبه روی خمیرها بمالید، در صورت تمایل می‌توانید از کنجد یا دانه خرفه برای تزئین آن استفاده کنید. دوباره حدود ۲۰ دقیقه به خمیر استراحت دهید. حالا سینی را به مدت ۱۵ دقیقه در فر قرار دهید تا نان‌ها پخته شوند. در نهایت گریل بالای فر را ۲ دقیقه روشن کنید تا روی نان‌ها طلایی شود.

طرز تهیه نان شیرمال | فوت‌وفن درست کردن نان شیرمال در خانه

نکات طرز تهیه نان شیرمال خانگی

۱- برای تهیه نان شیرمال در زمان عمل‌آوری خمیر، دقت کنید که از آرد زیاد استفاده نکنید آرد را کم‌کم به سایر مواد اضافه کنید و در نهایت وقتی خمیر به دست آمد، با ورز دادن خمیر سعی کنید چسبندگی آن را بگیرید. اگر چسبندگی خمیر زیاد بود به تناوب و کم‌کم یک یا دو قاشق آرد اضافه کنید.

۲- استفاده زیاد از آرد باعث خشک شدن خمیر و درنهایت سفت شدن نان می‌شود.

۳- برای نرم‌تر شدن نان‌ها در فر می‌توانید از یک کاسه آب جوش در فر استفاده کنید؛ به این صورت که یک ظرف یا کاسه محتوی آب جوش را در فر و زیر سینی فر که خمیر در آن است قرار دهید تا با بخار آب نان هم بافت نرم‌تری داشته باشد. البته بدون این کار هم بافت نان نرم و لطیف است ولی اگر مایل بودید و نگران خشک شدن و سفتی نان بودید، می‌توانید این کار را هم انجام دهید.

۴- نان‌ها را خیلی در فر نگذارید همین که کامل طلایی شد از فر خارج کنید.

۵- همان‌طور که قبل‌تر در روند تهیه خمیر ذکر شد، می‌توانید در تهیه این نان‌ها از کشمش و گردو هم استفاده کنید.

۶- دقت کنید که ورز دادن خمیر بسیار حائز اهمیت است و در بافت خمیر بسیار تاثیرگذار؛ پس خمیر را کاملا ورز دهید.

۷- برای داخل خمیر می‌توانید از یک عدد تخم مرغ کامل به علاوه سفیده تخم مرغ دوم استفاده کنید و زرده تخم مرغ دوم را برای رومال نگه دارید.

۸- در زمان رومال هم می‌توانید کمی وانیل نیز به زرده اضافه کنید.

۹- از این خمیر برای تهیه نان‌های متنوعی می‌توانید استفاده کنید.

منابع: ایرنا، اکالا

کد خبر 617397

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha