رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به احضار رانندگان پرخطر گفت: برای آنها پرونده تشکیل شده تا اگر تخلفشان را تکرار کردند، احکام خوبی برایشان از سوی مراجع قضایی صادر شود.

سردار محمدحسین حمیدی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ امروز در نشست خبری گفت: از امروز بعد از پایان تعطیلات به چرخه عادی برگشتیم و تمام برنامه ها و طرح های ترافیکی و محدودیت هایی که وجود داشت، به قوت خود همچنان باقی است.

تداوم طرح موتوریار

وی ادامه داد: یکسری اقدامات انجام دادیم که ماحصل آن کاهش تلفات و رویکردهای اثرگذاری بوده است. طرح موتوریار همچنان ادامه دارد و ۹۸ هزار و ۳۱۱ نفر آموزش میدانی در قالب این طرح دیده اند و موتورسیکلت های آنها به پارکینگ منتقل نشد. ۲ درصد نسبت به سال گذشته تلفات و تصادفات و تخلفات کاهش پیدا کرده است در حالی که در سال گذشته در بخش موتورسیکلت آمارهای خوبی نداشتیم. 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: تداوم این طرح با جدیت و قوت در دستور کار است و ما پذیرای پیشنهادها و انتقادات تمام افرادی هستیم که در این حوزه صاحب نظر هستند. طرح موتوریار بخش زیادی از حواشی اقدامات سالی پلیس را به صفر رساند و این یکی از اقدامات جایگزین است که به جای توقیف مورد استفاده قرار گرفت.

سردار حمیدی تصریح کرد: در چند ماه ابتدای سال جاری با اقدامات خوب با شهرداری تهران ۷۶ نقطه از ۵۳۶ نقطه حادثه خیز شهر تهران اصلاح شده است. این نقاط کور بودند که با تامین بودجه و هماهنگی خوبی که صورت گرفت، برطرف شد. به عنوان مثال آرام سازی شبکه معابر یکی از این اقدامات است. این اقدامات ایمنی عابر پیاده را به همراه دارد.

وی ادامه داد: ما امسال قطعی برق را داشتیم که در ابتدا مشکلاتی را به همراه داشت که با حضور به موقع و اقدامات همکاران من مشکلات کاهش پیدا کرد. مشکل خاصی در حوادث نداشتیم. همچنین با نورافشانی در نقاط کور مانند زیر پل ها امکان مخفی شدن افراد معلوم الحال را در این مناطق از بین برده ایم. این اقدامات در دستور کار همکاران ما و شهرداری قرار گرفته است.

احضار رانندگان پرخطر

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به تشدید برخورد با رانندگان پرخطر گفت: تعداد این افراد کم است. ما ۲۸۱۸ راننده پرخطر را احضار کردیم که آموزش دیدند و تذکر کتبی گرفتند. برای آنها پرونده تشکیل شده تا اگر تخلفشان را تکرار کردند، احکام خوبی برای آنها از سوی مراجع قضایی صادر شود. 

وی با اشاره ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی گفت: ۵۸۹۳ دستگاه موتورسیکلت رسوبی در شهر تهران ترخیص کردیم. همچنین در این مدت ۷۲۰ دستگاه خودروی رسوبی که در پارکینگ ها بود با تخفیفاتی که به آنها داده شد ترخیص شدند. در تهران حدود ۱۰ هزار خودروی رسوبی در پارکینگ ها داریم. 

سردار حمیدی درباره برخورد با تخلفات حادثه ساز گفت: در این حوزه ۱۴ درصد رشد داشته ایم. همچنین زمان حضور رسیدن به محل حادثه کاهش پیدا کرده و به حدود ۱۰ دقیقه رسیده است و در تلاش هستیم که با افزایش گشت ها این زمان را به حداقل برسانیم.

کاهش آمار تصادفات برای سومین سال پیاپی

وی ادامه داد: برابر آمار پزشکی قانونی برای سومین سال متوالی کاهش تصادفات را داشته باشیم و این نشان از این دارد که برنامه های اجرا شده اثرگذار بوده است و امیدوارم این برنامه ها با همکاری همه دستگاهها از جمله شهرداری ادامه پیدا کند و بتوانیم سال ۱۴۰۰ را با همین شیب ادامه داده و کاهش حوادث و انضباط ترافیکی را شاهد باشیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: به طور میانگین در اوج ترافیک حدود  ۲۳۰۰ حوادث جرحی و خسارتی در تهران داریم. این در شهر تهران است که بالغ بر ۵ هزار تقاطع چراغدار دارد و ۲۰ میلیون سفر در روز در آن انجام می شود.

وی ادامه داد: در حال برنامه ریزی برای ساماندهی حمل و نقل باری هستیم. علی‌رغم همه اقدامات در تهران، هنوز در حوزه بار با مشکل مواجه هستیم و باید این حوزه ساماندهی شود و از روش‌های قدیمی در این زمینه نمی شود استفاده کرد. برنامه ریزی صورت گرفته و در حال برگزاری جلسات با اصناف و شهرداری هستیم. برابر قانون، مسئولیت ساماندهی در شهر با شهرداری است و پلیس باید ناظر باشد.

برنامه‌ریزی برای بازگشایی مدارس

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: آنچه ما پیش بینی می کنیم بازگشایی مدارس در ابتدای مهرماه قطعی است و ترافیک و ازدحام از بدیهیات است و در حال برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم سرویس مدارس را ساماندهی کنیم. همچنین در تلاش هستیم تا قبل از شروع سال تحصیلی سازمان‌های متولی را پای کار بیاوریم.

این مقام مسئول با اشاره به مراسم تحلیف ریاست جمهوری گفت: برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری برنامه‌های ترافیکی خاصی داریم تا این مراسم با توجه به مهمانانی که دارد به نحو احسن برگزار شود و مردم مشکل ترافیکی نداشته باشند و البته که این طرح‌ها را به موقع از قبل اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

سردار حمیدی با بیان اینکه نگاه مدیران شهری خودرومحوری است گفت: ساخت بزرگراه و آزادراه تا زمانی که مشکل ترافیکی را حل کند مناسب است اما الان همه عرصه ها در اختیار خودرو است و این شرایط را برای شهر انسان‌محور سخت می کند. باید از قبل برنامه ریزی کنیم و شهر را در تمام مقولات به انسان محوری ببریم. این از مطالبات پلیس است. چرا که همکاران من در آلودگی هوا آسیب ترین قشر هستند. بحث انسان محور کردن شهر و حمل و نقل پاک از مطالبات ما و مردم است.

مقابله با رشوه در تخلفات خودروها

سردار حمیدی درباره رشوه به ماموران راهنمایی و رانندگی گفت: پلیس به صورت کاملا جدی و سازمان یافته با هر دو طرف یعنی هم رشوه دهنده و هم دریافت کننده رشوه برخورد می کند و هیچ اغماضی در این زمینه وجود ندارد. اما برای اینکه این معضل به حداقل خود برسد باید یکسری اقدامات صورت بگیرد و باید هم از افسرانی که رشوه قبول نمی کنند تقدیر کرد و هم از رانندگان متخلفی که رشوه نمی دهند و خودروشان به پارکینگ منتقل می شود. در همین اواخر به افسر جوانی که تازه ازدواج کرده بود پیشنهاد رشوه صد دلاری شده بود که قبول نکرد و ما به او پاداش بیشتری داده و از او تقدیر کردیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: هدف گذاری ما در برنامه بلندمدت کاهش ۱۰ درصدی حوادث است. همچنان در تلاش برای تحقق سند جامع ایمنی مدیریت ترافیکی هستیم. همچنین به دنبال مدیریت بحران ترافیکی هستیم تا در شرایط بحرانی اقدامات لازم را انجام دهیم. یکی از درخواست های ما این است که سیستم دوربین ها و چراغ های راهنمایی و رانندگی را از شبکه برق خارج کنند.

وی افزود: به طور میانگین روزانه یک یا ۲ نفر جان خود را در صحنه تصادف از دست می دهند اما در مجموع حدود ۵۸۰ تا ۵۹۰ کشته در سال داریم. 

سردار حمیدی درباره خودروهای پلاک مخدوش گفت: در این خصوص به جد برخورد می کنیم و از اولویت های کاری ما است که برای افراد متخلف پرونده قضایی تشکیل شود.

وی ادامه داد: وقتی پلاک دستکاری می شود، برای فردی که مقصر نیست جریمه می رود. لذا ما و مرجع قضایی باید هزینه این نوع جرم را بالا ببریم تا مشکل برای دیگران ایجاد نشود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پایان درباره طرح منع تردد شبانه هم اظهار کرد: منع تردد شبانه و جریمه آن از ساعت ۱۰ شب تا ۳ صبح به قوت خود باقی است و مبنای پلیس برای اعمال قانون یا عدم اعمال قانون مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا است.

کد خبر 616804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha