رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: اولین گواهینامه رانندگی در کشور به شماره ۱ در سال ۱۳۰۷ و برای آقایی به نام محمدناصر انشاء صادر شد.

خودرو - تهران قدیم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، موزه پلیس راهور تهران بزرگ که قدمت آن به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد، امروز توسط رییس پلیس راهور تهران بزرگ و در حضور اصحاب رسانه را افتتاح شد.

سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در مراسم افتتاح نمایشگاه یکصدسالگی پلیس راهور اظهار کرد: اقدامات، طرح‌ها کارها و مجموعه فعالیت‌هایی که پلیس راهور تهران بزرگ در مدت این صد سال انجام داده در این موزه ثبت و نگهداری و در معرض دید قرار دارد.

وی گفت: یک قرن از فعالیت پلیس راهنمایی و رانندگی که اولین شعبه آن نیز در تهران دایر شده بود، گذشته و طی این مدت اتفاقات زیادی در حوزه ترافیک پایتخت و البته سراسر کشور رخ داده است.

سردار حمیدی با بیان اینکه پلیس از شماره‌گذاری وسایل نقلیه تا رسیدگی به تصادفات، مدیریت ترافیک و... را بر عهده دارد، گفت: اولین گواهینامه رانندگی در کشور به شماره یک در سال ۱۳۰۷ و برای آقای محمدناصر انشاء صادر شد که آقای انشاء علاوه بر اینکه اولین گواهی نامه رانندگی را دریافت کرده بود، آزمون های مربوط به گواهی نامه رانندگی را از دیگر افراد متقاضی اخذ می کرد.

تصاویر | اولین گواهینامه رانندگی، اولین کروکی تصادف و اولین اتومبیل در ایران | پلیس راه ایران ۱۰۰ساله شد

حمیدی افزود: اولین خودرو نیز در سال ۱۲۷۹ وارد شهر تهران شد اما خوب است بدانید که تا حدود ۲۰ سال بعد یعنی تا سال ۱۲۹۸ خودروها در شهر تهران هیچ متولی نداشته و حتی شماره گذاری نیز نشده بودند. به طوری که برای اولین بار در این سال اولین پلاک خودرو بر روی یک وسیله نقلیه کوبیده شده، تا قبل از آن برای شناسایی خودروها نام مالک و آدرس اش را به طور کامل بر روی بدنه خودرو حک می کردند.

تصاویر | اولین گواهینامه رانندگی، اولین کروکی تصادف و اولین اتومبیل در ایران | پلیس راه ایران ۱۰۰ساله شد

حمیدی تأسیس اولین اداره پلیس را مربوط به سال ۱۳۰۰ عنوان کرد و گفت: اولین اداره پلیس راهور که آن زمان نامش «شعبه آلات ناقله» بود در خیابان باب همایون تشکیل شد.

وی درباره اولین تصادف فوتی رخ داده در کشور نیز گفت: این تصادف در سال ۱۳۰۵ و برای درویش‌خان که نوازنده موسیقی بود، رخ داد که کروکی آن نیز همچنان موجود است.

تصاویر | اولین گواهینامه رانندگی، اولین کروکی تصادف و اولین اتومبیل در ایران | پلیس راه ایران ۱۰۰ساله شد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره رکوردهای ترافیک در پایتخت گفت: عظیم ترین مراسم تشییع جهان که در کتاب رکوردهای گینس نیز به ثبت رسیده مربوط به تشییع حضرت امام خمینی با حضور بیش از ۱۰ میلیون نفر بود که مدیریت ترافیک آن بر عهده پلیس راهور قرار داشت.

وی ادامه داد: همچنین در مراسم تشییع شهید سلیمانی نیز حدود ۸ میلیون نفر حضور داشتند که این هم یک مدیریت ترافیکی عظیم بود.

وی افزود: سیل تجریش در دهه ۶۰ یکی دیگر از رخدادهایی بود که طرح ترافیک ویژه ای برای آن اجرا شد و علاوه بر آن در اسناد تاریخی نیز وجود دارد که در اوایل دهه ۵۰ وقوع برف سبب مرگ ۴۰۰۰ نفر شد.

کد خبر 616867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha