حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند اما اگر رخ دهد نخستین گروهی که به یاری افراد آسیب دیده می‌روند، امدادگران جمعیت هلال‌احمر هستند.

حلال احمر

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی :  افرادی که نماد فعالیت‌شان جلیقه‌ای است سفید رنگ با هلال سرخی که روی آن نقش بسته است. برای کمک کردنشان هم نه توقعی از کسی دارند و نه برای کسب منفعت این کار را می‌کنند. همه  آنها در نهادی به نام جمعیت هلال‌احمر روش امدادرسانی را یاد گرفته‌اند. فرقی هم نمی‌کند، حادثه باشد یا تأمین مایحتاج نیازمندان. هرکاری از دست‌شان بربیاید انجام می‌دهند.

تعداد این دسته از خدمتگزاران مردمی کم نیست و البته با ایجاد خانه‌های هلال جمعیت‌شان بیشتر هم شده است. دلیلش هم راه‌اندازی خانه‌های هلال در مناطق مختلف تهران است. از خوش اقبالی، منطقه ۱۴ هم بی‌نصیب نبوده و به تازگی در محله‌های جوادیه و شیوا ۲ خانه هلال افتتاح شده که به باور «کورش ادیم» مسئول جمعیت هلال‌احمر منطقه ۱۴، این اتفاق تأثیر زیادی  در کاهش بحران و آسیب‌های احتمالی در بافت فرسوده منطقه دارد. اینکه خانه‌های هلال چه اقداماتی قرار است انجام دهند و چه فعالیتی دارند را در این گزارش بخوانید.   

خانه‌های هلال، با شنیدن این نام نخستین تصوری که در ذهن شکل می‌گیرد، مکانی است با شکل و فرم هلال‌احمر. حداقل این حس را القا می‌کند. قریب به یک ماه می‌شود که از این خانه‌ها یکی در محله جوادیه و دیگری در محله شیوا راه‌اندازی شده است. به گفته «فاطمه تهرانی» مسئول گروه جوانان و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر منطقه ۱۴، خانه هلال محله جوادیه تاکنون خیلی خوب اقدام و شهروندان زیادی در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده‌اند.

همین دلیلی می‌شود تا به خانه هلال محله جوادیه سری بزنیم. خانه در مسجد حضرت بقیه الله(عج) دایر است. متولی‌اش هم «حسین حافظی» فرمانده بسیج همین مسجد است. حافظی می‌گوید: «در این مکان دوره‌های امداد و نجات به‌صورت رایگان برگزار می‌شود و علاوه بر آن قرار است در آینده نزدیک کلاس‌های آموزشی آتش‌نشانی برای نونهالان و نوجوانان برگزار شود. در کنار این برنامه‌ها، خانه هلال خانواده‌های کم‌بضاعت و نیازمند را شناسایی و برای رفع نیازهایشان اقدام خواهد کرد.» به گفته حافظی تاکنون ۵۰ نفر برای آموزش ثبت‌نام کرده‌اند. او معتقد است، حضور در دوره‌های امدادگری بازتاب خوبی در محله خواهد داشت و می‌تواند تا حد زیادی از وقوع حوادث تلخ کاست.  

  • یک امتیاز برای اهالی جوادیه

کلاس‌های آموزشی خانه هلال جوادیه، طبق زمان‌بندی در شبستان مسجد بقیه‌الله(عج) میدان بروجردی برگزار می‌شود. برای آقایان مربی آقا و برای بانوان مربی خانم تدریس می‌کند. «رضا بروجردی» یکی از شهروندانی است که در این کلاس‌ها شرکت می‌کند. او ۲۲ سال دارد و دانستن کمک‌های اولیه را واجب و ضروری می‌داند. بروجردی می‌گوید: «کلاس‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. در هر کلاس ۳۰ نفر شرکت می کنند. بعد از گذراندن این دوره دوست دارم دیگر مراحل امدادگری را یاد بگیرم تا هنگام بروز حادثه بتوانم به خانواده یا مردم محله‌ام کمک کنم.» «عطا قربانی» شهروند دیگری است که برای یادگیری به اینجا آمده است. او از اینکه کلاس‌ها رایگان است ابراز خرسندی کرده و آن را امتیازی برای محله‌شان می‌داند.  

  • هر خانواده یک امدادگر 

 رخت امدادگری برتن اهالی

نوبت گفت‌وگو با تهرانی می‌رسد. این بانوی امدادگر برای افزایش آگاهی شهروندان نسبت به کمک‌های اولیه و مدیریت بحران، تلاش زیادی می‌کند. او درباره کلاس‌ها اطلاعات ارزنده‌ای دارد و می‌گوید: «دوره‌های آموزشی هلال‌احمر از ۵ سالگی شروع می‌شود. به نام غنچه‌های هلال. آموزش آنها از طریق مهدکودک‌ها صورت می‌گیرد. آنها امدادرسانی را با شعر و سرود و نمایش و برگزاری مسابقه نقاشی یاد می‌گیرند. البته در حال حاضر به دلیل وجود کرونا و تعطیلی مهدکودک‌ها کلاس‌های ما آنلاین برگزار می‌شود.» او دلخور از مربیان مهدکودک متذکر می‌شود، در شرایط فعلی که نیاز به بیشتری به افزایش سطح آگاهی بچه‌ها داریم، متأسفانه خیلی از مدیران و مربیان مهدکودک‌ها همکاری نمی‌کنند.  
تهرانی ادامه می‌دهد: «بنابر توانایی بچه‌ها بار آموزشی مرکز هلال‌احمر تغییر می‌کند. برای دانش‌آموزان کلاس‌های کمک‌های اولیه و امدادگری را در مدارس برگزار می‌کنیم. علاوه بر آن برای افزایش آگاهی شهروندان باسراهای محله و نیروی بسیج هم رایزنی و در مساجد وسراها اطلاع‌رسانی می‌کنیم.» او معتقد است در هر خانواده باید یک امدادگر وجود داشته باشد که بداند در هنگام وقوع بحران چگونه به یاری دیگران برود. امدادگران با پشت سر گذاشتن دوره‌های آموزشی درجه امدادی می‌گیرند و به‌عنوان امدادگر در جاده‌ها یا نقاط حادثه‌خیز می‌توانند فعالیت کنند.  

  • کورش ادیم، مسئول جمعیت هلال‌احمر منطقه ۱۴ /تجلی کار داوطلبانه در خانه‌های هلال

 رخت امدادگری برتن اهالی

جمعیت هلال‌احمر منطقه ۱۴، یک مرکز نسبتاً کوچک با فعالیت‌های گسترده است که متأسفانه کمتر کسی از وجودش آگاه است. «کورش ادیم» به تازگی مسئولیت اداره این نهاد مردمی را عهده‌دار شده و در این مدت زمان کم همه توان خود را برای توسعه خدمات هلال‌احمر به کار گرفته است. یکی از اتفاق‌های مهمی که در یکی ۲ هفته اخیر رخ داده راه‌اندازی خانه‌های هلال است که ادیم درباره‌شان توضیح می‌دهد: «آنچه مهم است و در دستور کار این نهاد قرار دارد، تقویت جامعه آماده است. از این‌رو جمعیت هلال‌احمر برای تحقق این هدف اقدام به تشکیل خانه‌های هلال کرده است.» ایران کشوری حادثه‌خیز است و از ۴۳ بلای طبیعی، ۳۳ بلا در کشورمان رخ می‌دهد.

تجلی کار داوطلبانه را می‌توان در خانه‌های هلال دید. به باور ادیم، ایجاد خانه‌های هلال باعث می‌شود فعالیت‌های داوطلبانه گسترده‌تر انجام شود و شهروندان برای انجام کارهای مشارکتی بیشتر همکاری کنند. او دلیل چرایی راه‌اندازی خانه‌های هلال در محله‌های جوادیه و شیوا را این‌گونه بازگو می‌کند: «طرح خانه‌های هلال بیشتر در محله‌های کم برخوردار و فرسوده اجرا می‌شود. به دلیل اینکه در این محله‌ها معابر باریک کم‌عرض و همیچنین بافت متراکم روند امدادرسانی با مشکل مواجه می‌کند. از این‌رو آگاه‌سازی شهروندان و آموزش نکات امدادی به آنها می‌تواند تا حد زیادی مانع از خسارت جانی و مالی شود.»

به گفته «کورش ادیم» مسئول جمعیت هلال‌احمر منطقه ۱۴، در حال حاضر این مرکز بالغ بر ۲۵۰ امدادگر دارد که همه‌شان آموزش دیده و مسلط به کمک‌های اولیه هستند. در مرکز هلال‌احمر و خانه‌های هلال به غیر از آموزش دوره کمک‌های اولیه، نحوه مدیریت بحران هم آموزش داده می‌شود. از دیگر خدمات این نهاد مردمی دستگیری و کمک به نیازمندان و افراد آسیب دیده محله است. به غیر از محله جوادیه و شیوا، ۲ خانه هلال دیگر در مسجد حضرت ولی‌عصر(عج) واقع در بزرگراه شهید محلاتی و سرای محله پرستار دایر است. علاقه‌مندان به عضویت در کلاس‌های خانه هلال می‌توانند به نشانی میدان بروجردی. مسجد بقیه الله(عج) مراجعه کنند. اما به رغم آنکه در اوایل دهه ۹۰ افتتاح شده، خیلی از شهروندان از وجودش خبر ندارند. برای همین نشانی آن را از هر کسی می‌پرسم اطلاع ندارد و نمی‌داند در همسایگی‌اش چنین مرکزی وجود دارد. «امین حشمتی» ساکن خیابان مخبر می‌گوید: «جمعیت هلال‌احمر؟ نمی‌دانستم منطقه ۱۴ همچنین جایی را دارد؟»

عطایی پیرمردی که در فضای سبز حاشیه بزرگراه شهید محلاتی نشسته هم نمی‌داند. نکته قابل تاملی است که شهروندان منطقه ۱۴ از وجود چنین امتیازی بی‌اطلاع هستند. ناامیدانه بزرگراه شهید محلاتی را به سمت غرب می‌روم. تقاطع خیابان میرهاشمی تابلوی آن پیداست.  

کد خبر 616799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha