دولت جو بایدن قصد ندارد به زودی سیاستی منعطف در قبال کوبا اتخاذ کند؛ این را تشدید تحریم‌های آمریکا علیه این کشور نشان می‌دهد.

اعتراضات كوبا

به گزارش همشهری آنلاین،‌ در حالی که کارشناسان بخشی از مشکلات مردم و دولت کوبا را ناشی از تحریم‌های درازمدت آمریکا علیه این کشور می‌دانند، در پی اعتراضات اخیر کوبا، آمریکا تحریم‌هایش را تشدید کرد. این اقدام که نشان می‌دهد دولت بایدن به زودی رویکرد آمریکا در قبال کوبا را تغییر نخواهد داد، اولین تصمیمی است که به طور مشخص توسط دولت رئیس جمهور جو بایدن برای اعمال فشار بر دولت کوبا گرفته شده است.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «این تازه شروع ماجراست؛ ایالات متحده به مجازات افراد ظالم ادامه خواهد داد.» و یک مقام ارشد امنیتی که ۷۸ سال سن دارد و تشکیلاتی در وزارت کشور کوبا را به لیست تحریم‌های قدیمی خود افزوده است.

وزیر امور خارجه کوبا، برونو رودریگز، در پیامی توییتری، این تحریم‌ها را «بی اساس و افتراآمیز» دانست و از آمریکا خواست تا چنین اقداماتی را در پرونده «سرکوب روزانه و بی‌رحمی سیاسی» خود ثبت کند.

سرعت اجرای دولت بایدن در اعمال تحریم‌های جدید و بیشتر به این معنی است که رئیس جمهور جدید آمریکا نیز قصد ندارد به زودی آنچه را که دونالد ترامپ در تخریب تلاش‌های تاریخی اوباما را برای ذوب کردن یخ روابط با هاوانا انجام داده تغییر دهد.

این در حالی است که وی در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ قول داده بود که برخی از سیاست‌های ضد کوبای ترامپ را لغو کند، اما تصمیم اخیر حکایت از اشتیاق کم آمریکا برای بازگشت به روابط نزدیک با کوبا دارد.

هزاران کوبایی در روزهای اخیر برای نشان دادن اعتراض خود نسبت به بحران اقتصادی که باعث کمبود کالاهای اساسی و قطعی برق شده، دست به تظاهرات زدند. آنها همچنین به رفتار دولت در قبال شیوع ویروس کرونا نیز انتقاد دارند.

دولت کوبا این اعتراضات را بیشتر ناشی از تحریکات ایالات متحده و سواستفاده از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های این کشور می‌داند.

محاکمه افراد بازداشت شده به اتهام تحریک افکار عمومی، ارتکاب تخریب و گسترش بیماری کرونا، با مجازات زندان، تا ۲۰ سال، روبرو خواهد بود. یک گروه حقوقی در کوبا می‌گوید بیش از ۵۰۰ نفر در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند.

کد خبر 616097
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha