مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم غذا و دارو مردم کوبا را عصبانی کرد و به خیابان‌ها کشاند.

اعتراضات در کوبا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آکسیوس، هزاران کوبایی روز یکشنبه در سراسر این کشور در اعتراض به کمبود غذا و دارو در بحبوحه شیوع کرونا راهپیمایی کردند.

 برگزاری تظاهرات علیه دولت این کشور، که به سرکوب مخالفان معروف است، اتفاقی غیرمعمول است.

نیویورک تایمز یادآور شد اعتراضات هاوانا و دیگر شهرهای کوبا از سال ۱۹۹۴  که یک اعتراض گسترده باعث فرار بسیاری از کوبایی‌ها از طریق دریا شد، بزرگترین نمونه است.

الجزیره انگلیسی نیز نوشت همزنان با تظاهرات هزاران کوبایی معترض به بحران اقتصادی در مرکز شهر هاوانا و در امتداد بخش‌هایی از جاده ساحلی، اعتراضاتی در پالما سوریانو و سانتیاگو دو کوبا نیز برگزار شد.

این تظاهرات در حالی با حضور پرتعداد نیروهای پلیس برگزار شد که کوبا سخت‌ترین مرحله بحران ویروس کرونا را تجربه می‌کند. خشم عمومی به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های آمریکا علیه کوبا که منجر به دسترسی دشوار به مواد غذایی و کمبود شدید دارو شده افزایش یافته است.

میگل دایاز کنل، رئیس جمهور این کشور،خطاب به ملت خود، آمریکا را مسئول اصلی مشکلات و ناآرامی‌ها دانست و هشدار داد که «فتنه‌گری» بعدی تحمل نخواهد شد. او همچنین در سخنرانی خود از افراد علاقه‌مند به کشورش خواست تا برای دفاع از آن وارد عمل شوند.

در همین حال واشنگتن به سرعت نسبت به وقایع کوبا واکنش نشان داد و جک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در توییتر نوشت: «ایالات متحده از آزادی بیان و اجتماعات در سراسر کوبا حمایت می‌کند و هرگونه خشونت یا هدف قرار دادن معترضان صلح طلب را که از حقوق خود استفاده می‌کنند محکوم می‌نماید.»

کوبا در ماههای اخیر شاهد افزایش عفونت‌ها بوده و روز گذشته رکورد جدید و نگران کننده ۶۹۲۳ مورد ابتلا را ثبت کرده است.

این کشور پنج واکسن کووید-۱۹ بومی تولید کرده و ماه گذشته با معرفی واکسن بنام آبدالا از اثرگذاری ۹۲ درصدی آن خبر داد. کادر درمان این کشور امیدوارند که تزریق واکسن به جلوگیری از افزایش تعداد بیماران کمک کند.

کد خبر 613828
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha