درست ۹ روز پس از سفر موفیت‌آمیز سر ریچارد برانسون به فضا، جف بزوس مدیرعامل شرکت فضایی «بلو اوریجین» هم با سفینه ساخت این شرکت به نام «نیو شپرد» امروز ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران، راهی یک سفر کوتاهی فضایی می‌شود.

بلو اوریجین

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت شرکت بلو اوریجین، در حالی که ریچارد برانسون با سبکی نو و با سفینه‌ای شبیه به هواپیما به فضا رفت، جف بزوس و شرکت‌اش چیزی را طراحی کرده‌اند که شباهت بسیاری به فضاپیمایی کلاسیک دارد.

برنامه سفر

بلو اوریجین اعلام کرده است که سفر از ساعت ۹صبح روز سه‌شنبه ۲۰ژوئیه (امروز) به وقت زمانی شرقی آمریکا (۱۷:۳۰ به وقت تهران) از پایگاه پرتاب یک در تگزاس غربی آغاز خواهد شد و پرواز نیو شپرد حدود ۱۱دقیقه ‌طول خواهد کشید. کپسول نیو شپرد توسط یک موشک به سمت فضا پرتاب خواهد شد؛ درست مانند تمامی موشک‌هایی که به فضا پرتاب شده‌اند.

سرعت این موشک پس از ۲دقیقه و در هنگام حرکت به سمت فضا به بیش از ۳ماخ (۳۷۰۴کیلومتر بر ساعت) خواهد رسید. یک دقیقه بعد، مرحله جدا شدن کپسول از موشک فرا می‌رسد. در اینجا موشک به سمت زمین برمی‌گردد تا در محل مخصوص فرود بیاید و کپسول سفر خود را در لبه فضا ادامه خواهد داد و از خط کارمان که ارتفاع آن از سطح دریا ۱۰۰کیلومتر است، عبور می‌کند. کپسول به مسیر خود در فضا ادامه می‌دهد و مسافران در این لحظه احساس بی‌وزنی می‌کنند. سپس با کم شدن ارتفاع، نیو شپرد به سمت ورود مجدد به جو حرکت کرده و در دقیقه ششم سفر این اتفاق رخ خواهد داد. ۳دقیقه بعد چترهای مخصوص کپسول نیو شپرد باز شده و آن را به آرامی بر روی زمین فرود می‌آورد و بدین ترتیب گردش فضایی برای ۴مسافر «بلو اوریجین» به پایان می‌رسد تا فضل جدیدی از سفرهای توریستی فضایی آغاز شود.

مسافران

جف بزوس بنیانگذار بلو اوریجین و برادرش مارک دو صندلی این پرواز را در ابتدای برنامه به خود اختصاص دادند. برای دو صندلی دیگر اما بلیت‌فروشی و حراج برگزار شد که یکی را ماری والاس (والی) فانک ۸۲ساله به‌دست آورد. او یکی از ۱۳ زن شرکت‌کننده در آزمایش‌های انتخاب فضانورد ناسا برای برنامه‌ای موسوم به «زن در فضا» در دهه ۱۹۶۰ بود که هیچگاه موفق نشد به فضا برود. نفر چهارم اما یک فرد ناشناس بود که البته موفق به حضور در این سفر نشد.

رکوردشکنی‌های بلو اوریجین

پس از اینکه شرکت «بلو اوریجین» در رقابت با «ویرجین گالکتیک» برای فرستادن نخستین گردشگر فضایی شکست خورد، آنها به‌دنبال یافتن برتری‌های سفرشان بر برنامه ریچارد برانسون بودند. با اضافه‌شدن چهارمین و آخرین مسافر نخستین پرواز انسانی سفینه «نیو شپرد» مشخص شد که این سفینه قرار است رکورد حمل جوان‌ترین فرد به فضا را به‌خود اختصاص دهد. این فرد «الیور دیمن» ۱۸ ساله است که خیلی جالب و البته راحت بلیت ارزشمند این سفر را به‌دست آورد.

بیشتر بخوانید:

بر اساس اعلام «بلو اوریجین»، پیشنهاد دهنده ناشناسی که بلیت صندلی چهارم نیو شپرد را در اختیار داشت، مجبور شده است پرواز خود را به دلیل تداخل برنامه‌هایش لغو کند. بدین ترتیب این صندلی به «جو دیمن» مدیرعامل شرکت «سامرست کپیتال» پیشنهاد شد که قرار بود در پرواز دوم حضور داشته باشد که او نیز بلیت‌اش را به پسر نوجوان خود یعنی الیور داد. از سوی دیگر والی فانک ۸۲ساله نیز پیرترین فردی در جهان خواهد بود که به فضا می‌رود. با این وصف باید گفت که بلو اوریجین در این سفر کوتاه، دو رکورد بزرگ در تاریخ فضانوردی جهان را جابجا خواهد کرد.

کد خبر 615691

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha