زمین‌های بی‌دفاع شهری، همیشه بسترساز بروز آسیب‌های اجتماعی بوده و هستند.

متروكه

همشهری آنلاین_مژگان مهرابی:  خاص یک محله و منطقه هم نمی‌شوند. در هر کجای شهر باشند، عاملی می‌شوند برای دردسرسازی. هرچه بیشتر در بافت مسکونی نفوذ داشته باشند مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کنند. از این زمین‌ها، در منطقه ۱۴ کم نیست، فضاهایی که بودنشان معضلات زیادی را برای شهروندان ایجاد می‌کند. اما جایی که این هفته به سراغش می‌رویم، زمین متروکه پشت بازار میوه وتره‌بار شکوفه است.

قطعه زمینی بزرگ که به گفته اهالی از سال‌ها پیش به حال خود رها شده و دلیل به وجود آمدنش هم اجرای طرح‌های عمرانی تعریض خیابان کرمان و زیرگذر امیرکبیر است. ریخته شدن زباله، جولان معتادان، نازیبایی بصری و... از جمله دغدغه‌هایی است که اهالی به‌عنوان دردسرهای همسایگی با زمین متروکه بیان می‌کنند. از قرار معلوم پیگیری‌های آنها و اعتراضشان به مسئولان مربوطه راه را به جایی نبرده و دست آخر برای تعیین تکلیف زمین مذکور به همشهری محله متوسل شده‌اند، تا گزارشی از آن تهیه شود و شاید صدای گله‌مندی‌شان به گوش مسئولان برسد. ما هم خواسته شهروندان را اجابت کرده و سری به زمین متروکه زدیم.  

خیابان شکوفه، کوچه صدرعاملی، درست پشت بازار میوه وتره‌بار، قطعه زمین بزرگی است. یک زمین خاکی که مساحت زیادی دارد و اهالی معتقدند، وسعتش یک هکتاری می‌شود. وجود خودروهایی که در جای جای آن پارک شده، نشان می‌دهد که همسایه‌ها از زمین مذکور به‌عنوان پارکینگ استفاده می‌کنند. تا این جای ماجرا چیز عجیب یا ناراحت‌کننده‌ای به نظر نمی‌رسد. اما وقتی اهالی لب به سخن باز می‌کنند، معلوم می‌شود که زمین خاکی خیلی هم بی‌دردسر نیست. «اعظم شاهی» از اهالی همین محله می‌گوید: «چند سال است این زمین به‌صورت خرابه و بدون استفاده مانده و برای‌ آبادانی آن اقدامی نمی‌شود. بارها این موضوع را با شورایاری در میان گذاشته‌ایم.

از شهرداری هم آمده‌اند و اینجا را دیده‌اند. نمی‌دانم چرا وضعیتش را معلوم نمی‌کنند.» او با دست کیسه‌های زباله را نشان می‌دهد که به دلیل کنجکاوی گربه‌ها پاره شده‌اند. ادامه می‌دهد: «گربه و موش از یک طرف مگس و پشه هم از طرف دیگر. کلافه شده‌ایم. متأسفانه بعضی از همسایه‌ها بی‌مبالاتی کرده و اینجا زباله می‌ریزند.» حق با اوست. کنار دیوار به‌خصوص دیواری که همجوار بازار میوه وتره‌بار است کیسه‌های زباله دیده می‌شود. از قرار معلوم بعضی از شهروندان برای دفع پسماند خود راه را کوتاه کرده و آن را به جای گذاشتن در مخازن در زمین متروکه می‌اندازند. البته گاهی هم پیش می‌آید که از داخل پنجره‌ها کیسه زباله‌ای روانه زمین شود. هرچه هست با گرم شدن هوا، این مشکل بیشتر از پیش نمود پیدا می‌کند.  

  • جولانگاه معتادان و کارتن‌خواب‌ها

مصائب آن زمین متروکه

همسایه‌ها بیشتر از آلودگی فضای زمین مذکور دلخور از بلاتکلیفی آن هستند. اینکه از چند سال پیش به حال خود رها شده و برای‌ آبادانی آن اقدام نمی‌شود. «امیرحسین شریفی» از اهالی محله متذکر می‌شود از زیر این زمین مترو رد شده و امکان ساخت‌وساز یا ایجاد سازه سنگین مقدور نیست. او می‌گوید: «این جا قبلاً بافت مسکونی داشت با ساخت زیرگذرامیرکبیر خانه‌هایی که در این محوطه بودند تملک و تخریب شدند.

این زمین باقیمانده طرح است. شب‌ها به پاتوق معتادان تبدیل می‌شود. در فصل سرما بیایید گله به گله تجمع کرده و آتش روشن می‌کنند. جای دنجی برای حضور افراد لاابالی است. حرف‌هایی که بین‌شان ردوبدل می‌شود به دور ازشان اهالی این محله است.» دیوار دودزده و سیاه انتهای زمین، مهر تأییدی است بر گفته شهروند شاکی. همین نمای کوچه را نازیبا کرده و دیدنش توی ذوق می‌زند. شریفی ادامه می‌دهد: «اگر این زمین تبدیل به فضای سبز می‌شد یا وسایل ورزشی نصب می‌کردند دیگر شاهد چنین معضلاتی نخواهیم بود.» 

  • آلودگی زیست‌محیطی

پروانه محمدی، یکی دیگر از ساکنان محله، در ادامه صحبت همسایه‌ها به نکته دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: «درست است اهالی از فضای اینجا به‌عنوان پارکینگ استفاده می‌کنند اما چون زمین آن خاکی است هر ماشینی که جابه‌جا می‌شود، گرد و خاک بلند شده و به سرفه‌مان می‌اندازد. به‌خصوص خانه‌هایی که همجوار با زمین هستند.» محمدی دلیل دردسرهای پیش آمده را نامعلوم بودن مالک زمین می‌داند. برای گفته‌اش دلیل می‌آورد: «صحبت‌های زیادی درباره ملکیت زمین بین اهالی شایع است. عده‌ای می‌گویند اینجا در تملک شهرداری است و عده‌ای هم معتقدند زمین مربوط به اداره برق می‌شود. گویا شورایاری به اداره برق هم اعتراض کرده و مسئولان این اداره گفته‌اند مربوط به ما نمی‌شود. شهرداری هم که اقدامی نمی‌کند. معلوم نیست کدام نهاد باید پیگیر این موضوع باشد. هرچه هست نتیجه‌ای جز دردسر برای ما ندارد.» 

  • معاون شهردار ناحیه یک /همه چیز به جواب کمیسیون ماده ۵ بستگی دارد 

شهروندان گله خود را از بلاتکلیفی زمین همجوار کوچه صدرعاملی عنوان کردند. خواستار آن هم شدند که مسئولان شهرداری منطقه ۱۴ برای رفاه اهالی تدبیری بیندیشند. برای اینکه قضاوت یکطرفه نکرده باشیم و موضوع زمین متروکه را با «اسماعیل سرلک» معاون شهردار ناحیه یک در میان گذاشتیم.  
«اسماعیل سرلک» به‌عنوان معاون شهردار ناحیه یک، درباره اینکه ملکیت زمین از آن شهرداری است یا اداره برق می‌گوید: «زمین متروکه باقیمانده طرح تعریض خیابان کرمان است. خانه‌هایی که در مسیر طرح تعریض خیابان کرمان قرار داشت از سوی شهرداری تملک شده است. یعنی محوطه‌ای که الان به‌عنوان زمین بدون استفاده تلقی می‌شود در تملک شهرداری است.

برای بررسی این موضوع استعلام و پیگیری کرده‌ایم. منتها در حال حاضر هیچ تصمیمی نمی‌توانیم برای‌ آبادانی یا تغییر کاربری آن بگیریم.» او برای این گفته‌اش دلیل می‌آورد و بازگو می‌کند: «بعد از متوقف شدن طرح تعریض خیابان کرمان، طرح آن به کمیسیون ماده ۵ رفته و تا زمانی که جواب کمیسیون ابلاغ نشود نمی‌توان فعالیت عمرانی در آن جا انجام داد. با این حال در فواصل زمانی منظم، آلودگی‌های زمین توسط مأموران خدمات شهری پاکسازی می‌شود.» گله‌ها بسیار است و هرکدام از شهروندان ایده و نظری دارند. عده‌ای تقاضای پارکینگ دارند و عده‌ای هم می‌خواهند اینجا تبدیل به پاتوق محلی شود. اما اینکه کدامشان می‌تواند عملی شود موضوعی است که تا ابلاغ نشدن جواب کمیسیون ماده ۵ نمی‌توان برایش تصمیم گرفت.  
 

کد خبر 615457

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha