مدرسه متروکه و قدیمی محله بروجردی از ۳۰ سال پیش به جای میزبانی دانش آموزان، محل انباشت زباله و باعث گله و شکایت اهالی شده است.

مدرسه دیالمه

همشهری آنلاین- مژگان مهرابی: میانه خیابان محبی، نبش کوچه داوری، ساختمان بزرگی است با نمای دودگرفته و پنجره های شکسته که خبر از فرسودگی آن می دهد. به گفته اهالی، در سال های دور این ساختمان مدرسه ابتدایی دیالمه بوده است. با اینکه بر سردر و دیوار آن تابلویی که نشان دهد این جا مدرسه بوده وجود ندارد اما از وسعت ساختمان و شکل بنای آن می توان حدس زد که کاربری مسکونی ندارد. زیر دیوار مدرسه چند مبل شکسته و زهوار درفته گذاشته شده که از قرار معلوم منتظر زباله گردهای دوره گرد هستند تا آن ها را به دست زباله‌خرها بسپارند.
«اکرم آشنایی» از قدیمی های این خیابان است که بیش از ۴۰ سال در محله بروجردی زندگی می کند. می گوید: «پسرم در این مدرسه درس خوانده است. این جا مدرسه ابتدایی بود. ۳ تا حیاط تو در تو دارد. بروبیایی داشت. از ۳۰ سال پیش مخروبه و متروکه شده است. شیشه ها را بچه های محله با سنگ شکسته اند. نمای سیمانی رنگش توی ذوق می زند. چندین بار از شورایاری محله خواسته ام فکری به حال این جا کنند. »

  • کمبود سرانه فرهنگی با آبادانی مدرسه متروکه

«کاظم شمیرانی» شهروند دیگری است که از وجود مدرسه متروکه گله می کند.او می گوید: «دیوار اولیه مدرسه کوتاه بود و معتادان با سوء استفاده از این موضوع به داخل مدرسه می آمدند و مواد مخدر استفاده می کردند. عده ای هم از راه پنجره وارد فضای مدرسه می شدند. با اعتراض اهالی، شورایاری دست به کار شد و هم دیوار مدرسه را بالا آورد و هم پنجره ها را فنس کشی کرد. در حال حاضر حضور معتادان به این خیابان کم شده است. »
«مینا دلاوری» در ادامه صحبت های شمیرانی به کمبود سرانه فرهنگی و تفریحی محله اشاره می کند و می گوید:«تعداد مدرسه ها در محله ما کم است و جوابگوی نیاز دانش آموزان نیست. محدوده محله بروجردی کمترین سرانه فضای سبز و سرانه فرهنگی را دارد. محل این مدرسه متروکه  می تواند به مکانی فرهنگی- تفریحی تبدیل شود و کمبودهای محله را جبران کند. انتظار شهروندان این است که مسئولان شهری برای رفع این مشکل تدبیری بیاندیشند. »

  • مالک حاضر به همکاری نیست

معضل دیگر این مدرسه، تجمع زباله پشت دیوار است که علاوه بر نازیبا کردن نمای خیابان محبی، باعث آلودگی فضای محله شده و جمعیت جانوران موذی را بیشتر کرده است.
«سیما اطیابی» می گوید: « هر روز که از در خانه بیرون می آیم با کوهی از زباله کنار دیوار مدرسه روبرو می شوم. گربه ها داخل زباله ها جولان می دهند و کیسه ها را پاره می کنند. به دلیل وجود زباله، جانوران موذی هم زیاد شده اند. »
از قرار معلوم مسئولان شهری بارها برای تملک این ساختمان اقدام کرده اند، اما به گفته «فاطمه شاکری» از ساکنان محله، صاحب این ملک در خارج از کشور زندگی می کند و حاضر به همکاری با شهرداری منطقه ۱۴ نیست.

کد خبر 496055

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha