سال۱۳۹۸ با تمام فراز و فرودهایش به پایان رسید و سال جدید را با امیدها و آرزوهای تازه آغاز کردیم. در این بین مدیریت شهری هم بی‌شک برای سال جدید برنامه‌ها و طرح‌هایی دارد که اجرای هریک از آنها می‌تواند کیفیت زندگی شهروندان را بهبود ببخشد.

محله

همشهری آنلاین-مهین قاسمخانی: بدون‌ تردید شهروندان هم خواسته‌ها و پیشنهادهایی دارند که توجه به آنها می‌تواند سطح رضایتمندی‌ را در سال پیش رو ارتقا دهد و چه بسا شهروندان به نکات‌ریزی توجه می‌کنند که از نگاه‌های پرمشغله مسئولان دور مانده است. سراغ تعدادی از ساکنان منطقه۲۰ رفتیم تا انتظارات و خواسته‌هایشان را از مدیریت شهری بشنویم.

  • جلب مشارکت مردم، کاهش مراحل اداری

«جمشید ارکیان» ساکن محله جوانمرد قصاب است؛ محله‌ای که اهالی آن از گذشته تاکنون با مشکلات و کمبودها دست و پنجه نرم می‌کنند. ارکیان می‌گوید: «در محله ما حتی یک دکه روزنامه‌فروشی یا یک داروخانه وجود ندارد. بیشتر اهالی این محله سالمند هستند و تردد برای آنها مشکل است. با این حال آنها برای کوچک‌ترین کارهای درمانی باید به محله‌های مجاور بروند که علاوه بر سختی‌ تردد هزینه‌های زیادی به این خانواده‌ها تحمیل می‌شود. از مسئولان به‌ویژه مدیریت شهری می‌خواهیم در سال جدید کمبودهای محله ما را در نظر داشته باشند و آنها را پیگیری کنند. می‌دانیم که همه مشکلات ما به دست شهرداری قابل حل نیست، اما مدیریت شهری می‌تواند مطالبات مردم را به دیگر سازمان‌ها انتقال دهد و پیگیر آنها باشد.»

وی همچنین از کم توجهی به موضوع مشارکت عمومی در سال گذشته گله‌مند است و می‌گوید: «بسیاری از مشکلات منطقه ما در سالی که گذشت با مشارکت عمومی می‌توانست حل شود، اما مراحل اداری طولانی مانع از این اتفاق شد.»

او می‌گوید: «ملکی ۶۸متری در خیابان شهید حنیفه‌زاده دارم که بخشی از آن در طرح تعریض این خیابان است. ملک دیگری در مجاورت آن وجود دارد که در گذشته در طرح تعریض بود، اما اکنون از طرح خارج شده است. سال گذشته به شهرداری مراجعه کردم تا آن ملک را خریداری و با ملک خودم تجمیع کنم چون ملک متعلق به شهرداری بود اما همکاری نکردند، در حالی‌که اگر با من همکاری می‌شد، نه تنها یک پلاک فرسوده نوسازی می‌شد، بلکه بخشی از طرح تعریض خیابان هم به راحتی و بدون هیچ هزینه‌ای انجام می‌شد.»

  • چشم به راه اجرای یک طرح

حجت‌الاسلام «مسیب صالحی» امام جماعت مسجد اباذر محله دولت‌آباد است. او می‌گوید: «سال‌هاست چشم‌انتظار اجرای طرح تعریض بخشی از خیابان دهخدا هستیم. این خیابان بعدازظهرها پرتردد است و در آن راهبندان‌های طولانی ایجاد می‌شود. چند ملک در این خیابان در طرح تعریض قرار گرفته، اما هنوز شهرداری این املاک را تملک نکرده است. این املاک که در فاصله بسیار کمی از ساختمان شهرداری ناحیه۴ قرار دارد، گذشته از اینک معبر را تنگ کرده، چهره ناخوشایندی هم به خیابان دهخدا داده است. به همین دلیل ساکنان محله دولت‌آباد خواهان تسریع در اجرای این طرح هستند.» وی به ملک دیگری در همین خیابان اشاره می‌کند و می‌گوید: «به فاصله کمی از ساختمان شهرداری ملک دیگری قرار دارد که از سوی شهرداری تملک و تخریب شده، اما اخیراً فردی در این ملک آلونکی ساخته و معلوم نیست چه نوع فعالیتی آنجا در حال انجام است. از شهرداری منطقه۲۰ انتظار داریم در سال جدید رسیدگی به مشکلات محله دولت‌آباد را بیشتر مورد توجه قرار دهد.» او می‌گوید: «در سالی که پشت سر گذاشتیم، به‌رغم رکود ساخت‌وساز، در محله دولت‌آباد ساخت‌وسازهای خوبی انجام و درآمد خوبی برای شهرداری حاصل شد. به همین دلیل انتظار داریم شهرداری بخشی از درآمد خود را در همین محله هزینه کند و طرح‌های زمین مانده این محله را به سرانجام برساند.»

حجت‌الاسلام صالحی از مشکل اهالی شهرک شهید رجایی هم گفتنی‌های بسیاری دارد. او می‌گوید: «املاک شهرک شهید رجایی سال‌هاست در طرح قرار گرفته و اهالی این شهرک اجازه هیچ‌گونه ساخت‌وسازی ندارند. بیشتر خانه‌های شهرک فرسوده است، به‌طوری‌که در صورت وقوع زلزله‌ای کوچک این شهرک آسیب جدی خواهد دید. انتظار داریم شهرداری در سال جدید یا طرح را اجرا کند یا به مالکان اجازه نوسازی بدهد و ساکنان را از بلاتکلیفی درآورد.»

  • افزایش سرانه ورزشی، خواسته سال‌های دور

«عباس بشیری» ساکن محله جوانمرد قصاب است. ۴۵سال قبل وقتی نوجوان بود وارد رشته کشتی شد. در همان سال‌ها به عضویت تیم‌ملی درآمد. آن زمان که بچه‌ها امکانات چندانی نداشتند و خانواده‌ها اغلب با فعالیت‌های ورزشی فرزندان خود مخالفت می‌کردند، این موفقیت بزرگی برای او و درعین حال نشان‌دهنده ظرفیت‌ها و استعدادهای سرشار بچه‌های محله بود. امروز و بعد از گذشت ۴۵سال از آن روزها می‌گوید: «متأسفانه باید بگویم که هنوز در محله جوانمرد قصاب حتی یک سالن ورزشی نداریم. تنها مجموعه ورزشی محله ما سالن‌الزهرا(س) است که آن هم به بانوان اختصاص دارد. امیدوارم در سال جدید، مدیریت شهری به این نیاز محله ما توجه جدی‌تری داشته باشد و یک یا چند سالن ورزشی در این محله ایجاد کند، به‌ویژه اینکه در محله ما مشکل زمین هم خیلی جدی نیست و شهرداری اگر بخواهد می‌تواند با تملک زمین، یک مجموعه مجهز ورزشی ایجاد کند.»

بشیری سخت نگران آینده جوانان و نوجوانان محله‌اش است. می‌گوید: «این بچه‌ها بااستعداد هستند و اگر امکانات ورزشی و تفریحات سالم را برای آنها فراهم نکنیم، در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی قرار خواهند گرفت و به بیراهه خواهند رفت.»

  • دریغ از یک مرکز خرید

امروزه مجتمع‌های مسکونی بسیاری در شهرری ساخته شده است و جمعیت قابل توجهی در این مجتمع‌ها زندگی می‌کنند. زندگی در مجتمع‌های مسکونی ویژگی‌ها و الزامات خود را دارد. مجتمع‌های مشکات و الماس در خیابان شهید رجایی شهرری واقع شده که حدود ۲۰۰خانوار را در خود جای داده است. «جعفر شکفته‌فر» یکی از ساکنان مجتمع مشکات می‌گوید: «هنوز برخی از سرانه‌های شهری در این مجتمع‌های مسکونی به استانداردهای مورد تأیید نرسیده است. به‌عنوان مثال، ما در این مجتمع‌ها نیاز به مرکز فرهنگی یا چیزی شبیه به سرای محله داریم تا ساکنان برای ارتباطات اجتماعی و اوقات فراغت خود محلی امن و مطمئن داشته باشند.»

شکفته‌فر همچنین از نبود امکانات ورزشی در محدوده مجتمع‌های مسکونی گلایه دارد و می‌گوید: «بچه‌های ما هم نیاز دارند از امکانات ورزشی برخوردار باشند. نبود زمین و سالن ورزشی برای ساکنان این مجتمع‌های مسکونی مشکل‌ساز شده است. ما حتی برای خرید مایحتاج روزانه مشکل داریم. حتی وجود یک کانکس که در آن موادغذایی فروخته شود هم می‌تواند برخی از مشکلات ما را حل کند.» او می‌گوید: «نبود مراکز خرید در محدوده مجتمع‌های مسکونی مشکات و الماس تا آنجا مشکل‌ساز شده که حاضر شدم یک کانکس فروش موادغذایی را در اینجا دایر کنم، اما نیاز به مساعدت مسئولان شهری دارم.»

کد خبر 503587

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha