دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

گروه ورزشی: در پایان بیست و نهمین دوره رقابت‌های المپیک، حدود 926 مدال بین 87 کشور شرکت‌کننده توزیع شد که سهم ایران تنها 2 مدال بود.

در این میان کاروان ورزشی ایران نیز که دوره قبل عنوان بیست و نهم را به خود اختصاص داده بود، در شرایطی با مدال برنز مراد محمدی در کشتی آزاد و مدال طلای هادی ساعی در تکواندو به کار خود پایان داد که نسبت به روزهای گذشته چند پله در جدول رده‌بندی مدال‌ها سقوط کرده است. کاروان کشورمان پس از کسب مدال طلای ساعی در رده چهل‌وهفتم جدول قرار داشت اما در پایان رقابت‌ به رده پنجاه‌ویکم سقوط کرد.

اما نکته جالب توجه این است که کاروان ایران در پکن بدترین نتیجه تاریخ المپیک را کسب کرد؛ موضوعی که با  توجه به اینکه در دو دوره قبل ما بهترین نتیجه حضور در این رویداد بزرگ را کسب کرده‌ایم قابل بررسی است. برخی رشته‌ها از جمله کشتی و دوومیدانی با تبلیغاتی که صورت گرفته بود امیدهای کسب مدال بودند اما ناکامی آنها در واقع به کل کاروان ایران ضربه زد.

با توجه به این ناکامی‌ها برخی از اهالی ورزش معتقدند باید در برنامه‌ریزی‌های المپیک کشور بازنگری صورت بگیرد.عیسی اسحاقی پس از کسب نتایج ضعیف ایران در المپیک پکن معتقد است: «مسئولان فدراسیون‌های ناموفق و کمیته‌ ملی المپیک، عذرخواهی کنند یا استعفا دهند.»

سخنگوی پیشین سازمان تربیت‌بدنی و رئیس فدراسیون گلف  با بیان اینکه اگر ریاست فدراسیونی مقصر است، چرا تغییر نکند اظهار داشت: «ما از برخی فدراسیون‌ها امید کسب مدال در المپیک داریم، ولی به دلیل نبود مدیریت صحیح موفق به کسب مدال نشده‌ایم. ارزیابی فدراسیون‌ها توسط سازمان تربیت‌بدنی کار مثبتی است. اکنون باید تمام تفکر ما بر بازی‌های آسیایی 2010 متمرکز باشد، چراکه با اثبات حقانیت ورزش ایران در بازی‌های آسیایی می‌توانیم به المپیک لندن فکر کنیم.»

وی ادامه داد: «باید در رشته‌های مدال‌آور نقاط ضعف را بررسی و برطرف کنیم تا بتوانیم به حضور موفق در المپیک لندن و کسب عنوان چهارمی بازی‌های آسیایی 2010 چین امیدوار باشیم. معتقدم باید طرحی جدید با تفکری جدید تدوین کنیم، چراکه با این روند به جایی نخواهیم رسید.»

اسحاقی در گفت‌وگو با ایسنا به بررسی و شناسایی عوامل ناکامی ایران در المپیک تاکید کرد و عنوان گفت: «مسئول اول ورزش کشور رئیس سازمان تربیت‌بدنی است، ولی از آنجایی که بازی‌های آسیایی و المپیک مربوط به کمیته‌ ملی المپیک است، ریاست سازمان باید تحلیل‌های کمیته‌ ملی المپیک را نیز دریافت و سپس با فدراسیون‌های ناکام برخورد کند.»

این رئیس فدراسیون به نتایج کاروان اعزامی ایران به المپیک پکن اشاره کرد و گفت: «باید فدراسیون‌ها را به 2 بخش تقسیم کنیم؛ اول فدراسیون‌هایی که برای نخستین بار در المپیک حضور یافته‌اند. همین که این ورزش‌ها برای اولین بار به المپیک راه یافته و سهمیه گرفته‌اند برای ورزش کشور قابل‌تقدیر است. در مقابل فدراسیون‌های مدال‌آور باید به طور دقیق ارزیابی شوند و نقطه نظرات کارشناسان در این زمینه کاملاً بازگو شود. در رشته‌ کشتی نسبت به دوره‌ قبل بسیار ضعیف ظاهر شدیم. این نتیجه را نباید به همه‌ کاروان ایران تعمیم داد. ما باید دلایل ناکامی‌ ورزشکاران را به طور جدی بررسی کنیم و با شناسایی عوامل ناکامی ایران در المپیک برای موفقیت‌های بعدی گام برداریم.»

ما خوب بودیم

محمود مشحون پس از بازگشت تیم‌ملی بسکتبال از بازی‌های المپیک به دفاع از عملکرد فدراسیون می‌پردازد و می‌گوید: «در پکن، برای تمام تیم‌ها آزاردهنده بودیم، طوری که هیچ کشوری از سوی ما آسایش نداشت.» رئیس فدراسیون بسکتبال با اشاره به اینکه بسکتبال ایران پروسه‌ای 7 ساله را طی کرده است، اظهار داشت: «7 سال پیش ایران در غرب آسیا جایگاهی نداشت ولی امروز در المپیک همسو با 11 کشور برتر دنیا رقابت می‌کند. ما زنگ تفریح نبودیم و دستیابی به این مهم، بزرگترین هدف‌مان بود.» وی ادامه داد: «توانایی و قدرت بسکتبال را برای همه به نمایش گذاشتیم. مجموعه بسکتبال با شرایطی که داشت، دلاورانه مبارزه کرد. اگر اختلافی با تیم‌ها داشتیم، دیگر تیم‌ها نیز این اختلاف امتیاز را داشتند.» مشحون با بیان اینکه از عملکرد تیم ملی رضایت داریم، متذکر شد: «مکمل خشنودی ما از بسکتبال، کسب مقام یازدهمی المپیک بود، با وجود اینکه جایگاه ما در المپیک و کسب نتیجه قابل‌تصور نبود و نمی‌دانستیم چه اتفاقی خواهد افتاد. تیم آخر نشدیم و این برای ما دستاورد بسیار خوبی بود.»

مقصر کمیته المپیک است؟

در میانه آشفتگی اهالی ورزش برای بررسی نتایح کاروان ورزش ایران در المپیک ظاهراً آنچه مورد توجه است، نقش و عمل کسانی است که از نزدیک برنامه‌های تیم‌‌های المپیکی را سامان داده‌اند. در این میان انتقاد رؤسای فدراسیون‌های ورزشی از  کمیته المپیک و پاسخ آنها در روزهای آینده نقش و عمل هر کدام را در این ناکامی مشخص خواهد کرد. در این میان سایه حضور سازمان ورزش در مناقشه، سنگینی می‌کند.

مسلماً طی روزهای آینده فدراسیون‌ها برای توجیه ناکامی‌های خود، کمیته‌ملی المپیک را هدف می‌گیرند. این تاکتیک مسلماً منجربه معرفی نیمه پنهان مقصران ناکامی کاروان ایران
 نمی‌شود.

عملکرد ورزش ایران از المپیک 1948 لندن تا 8002 پکن

8491 لندن (83 ورزشکار): یک برنز - مقام سی و ششم
1952 هلسینکی (22 ورزشکار): 3 نقره، 4 برنز - مقام پانزدهم
1956 ملبورن (71 ورزشکار): 2 طلا، 3 نقره- مقام چهاردهم
1960 رم (52 ورزشکار): یک نقره، 3 برنز - مقام بیست و ششم
1964 توکیو (46 ورزشکار): 2 برنز - مقام سی و چهارم
1968 مکزیکوسیتی (91 ورزشکار): 2 طلا، یک نقره، 2 برنز - مقام هجدهم
1972 مونیخ (15 ورزشکار): 2 نقره، یک برنز - مقام بیست و هشتم
1976 مونترال (88 ورزشکار): یک نقره، یک برنز - مقام سی و سوم
1980 مسکو: ایران شرکت نداشت.
4891 لس آنجلس: ایران شرکت نداشت.
8891 سئول (83 ورزشکار): یک نقره، مقام چهل و دوم
1992 بارسلون (04 ورزشکار): یک نقره، 2 برنز- مقام چهل و چهارم
1996 آتلانتا (81 ورزشکار): یک طلا، یک نقره، یک برنز - مقام چهل و سوم
2000 سیدنی (53 ورزشکار): 3 طلا، یک برنز - مقام بیست و ششم
2004 آتن (83 ورزشکار): 2 طلا، 2 نقره، 2 برنز - مقام بیست و نهم
2008 پکن (45 ورزشکار): یک طلا، یک برنز - مقام پنجاه و یکم

کد خبر 61504

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز