همشهری آنلاین: پارلمان روسیه قصد دارد دوشنبه چهارم شهریور درباره امکان به رسمیت شناختن استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی از گرجستان تصمیم‌گیری کند.

خبرگزاری اتریش از مسکو گزارش داد، کمتر از سه هفته پیش دولت تفلیس تلاش ناکامی را برای آنکه این استان‌های جدایی طلب را با عملیاتی نظامی دوباره تحت کنترل خود بگیرد، تجربه کرد.

در صورتی که دوما استقلال این مناطق را به رسمیت بشناسد، ضربه دیگری را به گرجستان وارد کرده که به تازگی شکست سنگینی را از مسکو متحمل شده است.
با این حال بیشتر کارشناسان معتقدند روسیه آنقدر تندروی نخواهد کرد که آرزوی آبخازیا و اوستیای جنوبی را برای به رسمیت شناخته شدن برآورده کند.

شرط
پیش از اجلاس فوق‌العاده دو مجلس علیا و سفلی مسکو، مقامات روس سیگنال‌های مختلفی را ارسال کرده‌اند. سرگی میرونوف، رییس شورای فدراتیو روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که مجلس اعلی «آمادگی دارد استقلال اوستیای جنوبی و آبخازیا» را به رسمیت بشناسد، اما با این شرط که دمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه «تصمیمی را در این جهت» اتخاذ کند.

در همین حال، مدودف اعلام کرده است روسیه «هر تصمیمی» را که آبخازها و اوستیایی‌ها درباره وضع خود بگیرند، «به رسمیت شناخته» و آن را «تضمین خواهد کرد.»

هشدار گرجستان
دولت تفلیس در خصوص این خطر هشدار داده است که روسیه این استان‌های جدایی‌طلب را «مستعمره» خود کند. گرجستان می‌گوید اگر مسکو استقلال آبخازیا و اوستیای جنوبی را به رسمیت بشناسد، در نهایت می‌تواند آنها را به خود منضم کند. دستکم اوستیای جنوبی می‌تواند پس از اعلام استقلال با اوستیای شمالی متحد شود که در حال حاضر جزوی از فدراسیون روسیه است.

کد خبر 61447

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز