اوقات فراغت در تابستان کرونایی چطور می‌گذرد؟

بازي

همشهری آنلاین_راحله عبدالحسینی:  این پرسش، سال گذشته یک سؤال چالش‌برانگیز بود. نه خانواده‌ها می‌دانستند با کودکان و نوجوانان قرنطینه در خانه چه باید بکنند و نه هنوز تولیدات صفحات مجازی و برنامه‌های تفریحی با رعایت پروتکل‌ها شکل و شمایل امروز را پیدا کرده بود. تحمل تابستان داغ کرونایی برای خانواده‌ها آسان نیست اما برنامه‌های شادستان تهران ۱۴۰۰ قرار است فرصتی برای تجربه دوباره هیجان و شادی بچه‌ها و خانواده‌ها در کنار هم باشد. در شادستان تهران ۱۴۰۰ برنامه‌های ورزشی، فرهنگی، بازی و تفریح برای مخاطبان تدارک دیده‌ شده‌است. در خانه ماندن دلیل بی‌برنامه بودن نمی‌شود. شادستان تهران۱۴۰۰ تولید محتواهای سرگرم‌کننده و آموزشی نیز در صفحات مجازی دارد. برای آشنایی بیشتر با زیر و بم برنامه‌ها خواندن این گزارش را به شما پیشنهاد می‌کنیم.  

در این گزارش سراغ برنامه‌های شادستان تهران ۱۴۰۰ در مناطق یک، ۲ و ۳ رفته‌ایم. «بهناز مضیفیان» مدیر اداره فرهنگی منطقه یک درباره برنامه‌های شادستان ۱۴۰۰ در این منطقه می‌گوید: «برنامه‌های شادستان همزمان با دهه کرامت از ۱۸ خرداد ماه در محله‌های منطقه یک آغاز شد. یکی از برنامه‌های پرمخاطب، جشن روز دختر در بوستان مهرگان بود. تا امروز که یک ماه از تابستان ۱۴۰۰ می‌گذرد، برنامه ویژه روز قلم نیز با رضایت مخاطبان و اهدای جوایز به اهالی قلم در محله‌ها همراه بوده است.»

مدیر اداره فرهنگی منطقه یک از تأثیر کرونا بر اجرای برنامه‌های شادستان ۱۴۰۰ این‌طور می‌گوید: «وضعیت اضطراری و قرمز در پایتخت باعث شده برنامه‌ها را به‌صورت مجازی ادامه دهیم. با نظارت کامل بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برخی برنامه‌ها نیز در بوستان‌های محله برگزار می‌شود.» برنامه‌های شادستان ۱۴۰۰ تابستان امسال تا نیمه مرداد و آغاز ماه محرم ادامه دارد. در فرصت باقیمانده می‌توانید متناسب باسلیقه و علاقه خود از برنامه‌ها استفاده کنید.  

  •  برپایی نمایشگاه کتاب 

بازی، شادی، هیجان

برنامه ویژه روز عرفه در منطقه یک، ۲۹ تیر ماه در صحن مسجد الرضا، بوستان ازگل و مقبره الشهدا شهرک شهید محلاتی برگزار می‌شود. این مراسم به‌صورت آنلاین در صفحات مجازی اینستاگرام محله‌ها نیز قابل دسترسی است. شهروندان می‌توانند در این روز در مسابقه فرهنگی نیز شرکت کنند و اطلاعاتشان را در رابطه با این روز محک بزنند. عید سعید غدیر را نیز پیش رو داریم و برنامه‌ای هم به همین مناسب در شادستان تهران ۱۴۰۰ از سوی معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه یک تدارک دیده شده است.

این برنامه در صحن مسجد الرضا و فضای بازسراهای محله برگزار می‌شود. اگر ترجیح می‌دهید این روزها برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در خانه بمانید می‌توانید به صفحه مجازی مراجعه کنید که تولید محتوای مناسب با عیدغدیر در این صفحات نیز تهیه می‌شود. کتابخانه‌سراهای محله در فضای باز سرای محله نیز نمایشگاه کتاب از قربان تا غدیر را برگزار می‌کنند. این، فرصت خوبی برای تهیه محصولات فرهنگی نیز است.  

  •  جشن اعیاد در پردیس 

برگزاری جشن میلاد امام علی النقی(ع) ۴مرداد ماه در برنامه شادستان تهران در نظر گرفته شده است وسراهای محله در فضای باز این جشن را برگزار می‌کنند. زندگینامه این امام بزرگوار نیز برای آشنایی مخاطبان در صفحه مجازی بارگذاری می‌شود. جشن بزرگ عید غدیر نیز با حضور شهروندان و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در صحن مسجد الرضا و بوستان پردیس در ناحیه ۵شهرداری منطقه یک برگزار می‌شود.

سر زدن به منزل خانواده شهدای محله از دیگر برنامه‌های این روز است. تجلیل از سادات محله‌ها به قید قرعه و مسابقه مجازی عکاسی «من‌غدیری‌ام» نیز در برنامه‌های شادستان ۱۴۰۰ منطقه یک گنجانده شده است. اجرای برنامه نورافشانی در دهه ولایت از سوی اداره زیباسازی منطقه انجام می‌شود.  

  •  کاروان شادی در محله‌ها 

برای اطلاع از چگونگی اجرای برنامه‌ها در تابستان ۱۴۰۰ در منطقه ۳، موضوع را با معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه در میان می‌گذاریم. «کاظم کمالی نسب» معاون اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه ۳ هدف اجرای برنامه‌های شادستان ۱۴۰۰ را افزایش روحیه شادی و نشاط در بین شهروندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌داند و می‌گوید: «برخی از برنامه‌ها به‌صورت میدانی و برخی دیگر با توجه به شیوع بیماری کرونا به‌صورت مجازی اجرا می‌شود. برنامه‌های شاد و متنوع از جمله اجرای موسیقی، سرود، مولودی‌خوانی، کتابخوانی، نورافشانی و... در میدان‌ها و اماکن مهم منطقه مثل میدان ونک، اختیاریه، شهرک فجر و مساجد منتخب در نظر گرفته شده است.

معاون شهردار منطقه ۳ با تأکید بر اینکه در برنامه‌های امسال تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد، مساجد، پایگاه بسیج و شهروندان مشارکت فعال‌تری دارند می‌افزاید: «کاروان‌های شادی، گروه‌های موسیقی، هنرهای نمایشی و عروسکی با برنامه‌ها و موسیقی‌های شاد هنری و سنتی و استفاده از عروسک‌های غول‌پیکر اقوام، نوستالژی و خاطره‌انگیز در اماکن پر تردد مانند میدان‌ها، بوستان‌ها و... به حرکت در می‌آیند.»
حالا که ویروس کرونا نه تنها پایتخت بلکه تعداد زیادی از شهرهای کشور را به رنگ قرمز درآورده است معاون اجتماعی، فرهنگی شهردار منطقه ۳ بهره‌مندی از فضاهای مجازی را یکی از ابزارها و ظرفیت‌های مناسب و قابل دسترس عموم در دوران همه‌گیری ویروس کرونا عنوان می‌کند: «برنامه‌های سرگرم‌کننده برای غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان از جمله کارگاه‌های آنلاین نقاشی، خطاطی، کاردستی و شیرینی‌پزی، موضوعات روان‌شناسی و مسابقات متنوع در زمینه کتابخوانی، نقاشی، داستان‌نویسی و دلنوشته با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی برگزار می‌شود.»

  •  جشن اعیاد قربان و غدیر 

بازی، شادی، هیجان

اگر جزئیات بیشتری درباره شادستان ۱۴۰۰ در منطقه ۳ می‌خواهید، ماجرا را از زبان مدیر اداره فرهنگی دنبال می‌کنیم. «علی امیدمقدم» مدیر اداره فرهنگی منطقه ۳ اعلام وضعیت قرمز در تهران به دلیل موج پنجم کرونا را باعث مجازی شدن برنامه‌های تابستانی می‌داند و می‌گوید: «برنامه‌ریزی اجرای برنامه‌های شادستان۱۴۰۰ تحت تأثیر پیک پنجم کرونا درآمد و به همین دلیل بسیاری از برنامه‌ها را به‌صورت مجازی اجرا می‌کنیم. تا پیش از این، جشن روز دختر با همکاری سرای محله و مساجد در فضای باز و حیاط مسجد محله‌ها اجرا شد و از دختران نمونه و موفق هر محله قدردانی شد. برای روز قلم نیز از نویسندگان و نخبگان جوان محله‌ها تجلیل کردیم. این برنامه نیز در فضای باز مساجد و مشارکت اهالی برگزار شد.»

به گفته مقدم ادامه برنامه‌ها در بوستان‌های منطقه و با مشارکت شهروندان به این بستگی دارد که ستاد کرونا چه مواردی را متذکر شود. او می‌گوید: «در آستانه عید قربان هستیم و به همین مناسبت جشنی در مساجد تدارک دیده‌ایم. اما اگر امکان برگزاری جشن در حیاط مساجد محله از سوی ستاد کرونا ممنوع باشد، برنامه‌ها را از طریق صفحه مجازی هر محله در اینستاگرام ادامه می‌دهیم. فضاسازی محیطی برای ایجاد نشاط جمعی و حال خوش اعیاد غدیر و قربان نیز در محله‌ها انجام می‌شود.» مسابقات فرهنگی به مناسبت عید غدیر نیز به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.  

  •  شادستان در صفحه گوشی هوشمند 

شاید این پرسش برای شما نیز مطرح باشد که چطور باید از برنامه‌های مجازی بهره‌ببرید. مقدم در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «هر کدام از محله‌های منطقه برای خود در اینستاگرام یک صفحه مجازی دارند. فقط کافی است نام محله را جست وجو و صفحه را پیدا کنید. با عضویت در صفحه از همه اخبار و برنامه‌های شادستان ۱۴۰۰ مطلع می‌شوید.» مقدم می‌افزاید: «مسابقه غدیرشناسی با اهدای جوایز به هم‌محله‌ای‌ها در صفحات مجازی همزمان با روز عید غدیرخم برگزار می‌شود. برخی از برنامه‌های تابستان امسال نیز با مشارکت و همکاری مرکز فعالیت دینی و قرآنی برگزار می‌شود که از جمله می‌توان برگزاری دعای عرفه در مساجد منتخب منطقه را نام برد.»

  •  جشنواره روایت و خیال 

 یکی از برنامه‌های شادستان ۱۴۰۰ راه افتادن کارناوال شادی در محله‌هاست که به گفته مقدم اجرای این برنامه فعلاً با توجه به دستور ستاد ملی کرونا متوقف شده‌است: «جشنواره روایت و خیال از دیگر برنامه‌های تابستان ۱۴۰۰ است که در صفحات مجازی محله‌ها برگزار می‌شود تا شهروندان از این طریق برای تابستان خود برنامه داشته باشند. در جشنواره روایت و خیال قصه‌های خواندنی از تهران روایت می‌شود. وجه تسمیه محله‌ها و روایت اتفاق‌های تاریخی که در هر محله رخ داده در این برنامه مطرح می‌شود تا هم شهروندان با تاریخچه و هویت محله‌ خود بیشتر آشنا شوند و هم در روزهای بلند تابستانی قصه نابی برای شنیدن داشته باشند.»

  •  موسیقی اقوام 

آشنایی با موسیقی اقوام مختلف ایران یکی از اهداف و برنامه‌های اداره فرهنگی است که سال‌های گذشته هم کمابیش به آن پرداخته شده‌است. مقدم ادامه می‌دهد: «از دیگر برنامه‌های شادستان ۱۴۰۰ اجرای برنامه‌های متمرکز از جمله راه‌اندازی کاروان موسیقی اقوام در محله‌هاست. امیدواریم با اجرای این برنامه شهروندان با اهمیت موسیقی اقوام مختلف کشور آشنا شوند. البته ناگفته نماند که این برنامه هم در فضای باز و با توجه به دستورالعمل ستاد ملی کرونا اجرا خواهد شد. کاروان هنرهای نمایشی و کاروان عروسکی هم جزو برنامه‌های شادستان ۱۴۰۰ است که برای شهروندان منطقه تدارک دیده‌شده‌است.» شهروندانی که در صفحه اینستاگرام محله‌شان عضو شدند به‌زودی با مجموعه تیزرهایی با عنوان «جان تو، جان شهر» روبه‌رو می‌شوند که داستان‌هایی درباره تهران را ۴۰ثانیه به‌صورت تصویری روایت می‌کند و سرگرمی خوبی برای روزهای تابستان است.  

  •  جشن ولایت در بوستان پرواز 

«جشن‌های دهه ولایت با توجه به دستور ستاد ملی کرونا اجرا می‌شود.» این را «امیر کاشانی» مدیر اداره فرهنگی منطقه ۲ درباره برنامه‌های شادستان ۱۴۰۰ می‌گوید و ادامه می‌دهد: «فعلاً برنامه تجمعی برگزار نمی‌کنیم و روال برنامه‌ها را از طریق فضای مجازی محله‌ها پیگیری می‌کنیم. در صورتی که امکان برگزاری جشن‌های دهه ولایت مهیا شود، برنامه‌های شاد و تفریحی همراه با مسابقات فرهنگی و ورزشی در بوستان‌های پرواز و ستارخان برگزار می‌شود.»

  • مسابقه دانش‌آموز و ترافیک

جشنواره مجازی دانش‌آموز و ترافیک مسابقه‌ای است که تابستان امسال برگزار می‌شود. احترام به عابرپیاده، موتورسوار قانونمند و استفاده از حمل‌ونقل عمومی و دوچرخه موضوعاتی است که از سوی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک برای این جشنواره عنوان شده‌است. دانش‌آموزان می‌توانند آثار خود را در قالب عکس، فیلم و نقاشی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. دانش‌آموزان برای ثبت‌نام به نشانی اینترنتی traffic-festival.ir مراجعه کنند. شماره‌های ۰۹۰۲۷۷۷۷۰۰۱ و ۰۹۰۵۷۵۶۲۹۳۳ برای نامنویسی و ارسال آثار از طریق واتساپ در نظر گرفته شده است. برای حضور در این مسابقه تا پایان تابستان ۱۴۰۰ فرصت دارید.  

  • جشنواره‌های فرهنگی در محله‌های ۱۲گانه 

برگزاری لیگ حافظه، وبینارهای سلامت محور، ارائه خدمات سلامت روان، دوشنبه‌های سالمندی و انتخابات کانون‌های سلامت محله‌ها از مهم‌ترین برنامه‌های شادستان ۱۴۰۰ در تکه دوم پایتخت است. «کاظم داودی» سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگی منطقه۲ می‌گوید: «تلاش ما این است که اجرای این برنامه‌ها موجب ارتقای نشاط اجتماعی و غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان شود.» برنامه‌های فرهنگی و ورزشی تابستانه منطقه۲ برای گروه‌های سنی مختلف با آغاز تابستان در محله‌ها اجرا می‌شود. داودی ادامه می‌دهد: «برنامه‌های شادستان به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا متفاوت با سال‌های گذشته و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اجرا می‌شود.»

گرامیداشت اعیاد قربان و غدیر، اجرای کاروان‌های شادی، جشنواره‌های فرهنگی و هنری، کاروان موسیقی نوای نواحی، کمپین نور امید شهر، مسابقات مختلف فرهنگی و هنری از جمله نقاشی، خاطره‌نویسی، کتابخوانی و... از طریق فضای مجازی محله‌ها در حال اجراست.  

  • دوشنبه‌ها و ایستگاه شادمانه

تابستان است و رؤیاهای کودکانه. به همین دلیل شادستان تهران ۱۴۰۰ برنامه‌های ویژه‌ای برای کودکان دارد؛ برنامه‌هایی که بتواند شادی و هیجان را حتی در همین روزهای کرونایی برای کودکان به روزهای به یاد ماندنی تبدیل کند. یکی از این برنامه‌ها ایستگاه ورزش شادمانه است که مهارت‌های ورزشی و آموزشی را به‌صورت تخصصی برای کودکان برگزار می‌کند.

«کاظم دستگردی» رئیس اداره ورزش منطقه یک در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «کودکان به ورزش و بازی علاقه زیادی دارند. بازی و تحرک برای رشد آنان لازم است. تشویق به تحرک و بازی وظیفه والدین و مربیان است و باید سعی کنند کودکان را به سوی ورزش و بازی‌هایی هدایت کنند که فکر، جسم و شخصیت آنان را بسازد و برای زندگی اجتماعی سالم و مفید آماده کند. ایستگاه ورزش شهروندی ویژه کودکان با عنوان شادمانه برای سنین کمتر از ۱۲ سال با حضور مربی مجرب، روزهای دوشنبه ساعت ۱۸ تا ۲۰ در بوستان پردیس دایر می‌شود.» بوستان پردیس در کاشانک، خیابان شهید پورابتهاج، جنب شهرداری ناحیه ۵ واقع شده‌است. در ایستگاه شادمانه کودکان به‌صورت دسته‌جمعی کنار هم مهارت‌های پایه‌ای انواع ورزش‌ها را فرا می‌گیرند.  

کد خبر 614351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha