بزرگراه‌ها و معابر مهم و شلوغی در محدوده غربی تهران یعنی مناطق ۵، ۹، ۲۱ و ۲۲ وجود دارد که در طول شبانه‌روز شاهد تردد وسایل نقلیه کوچک و بزرگ در آنها هستیم.

عابران پیاده

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل پور:   با این حال، بسیار عجیب و شگفت‌انگیز است که بدانیم بیشترین سوانح و تصادفات رانندگی در این محدوده، نه به چهارچرخ‌های کوچک و بزرگ که به عابران پیاده بر می‌گردد! در این‌باره با سرهنگ «قاسم برجی»، سرکلانتر پلیس راهور غرب تهران، گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که حاوی نکات و موارد بسیاری است و جنبه آموزشی نیز دارد.  

سرهنگ قاسم برجی درباره حوادث بالای عابران پیاده در تصادفات و سوانح رانندگی به همشهری محله می‌گوید: «درصد بالای تصادفات فوتی سرکلانتری غرب تهران مربوط به عابران پیاده است و در برخی از این سوانح نیز مقصر شناخته می‌شوند. البته این موضوع تنها به مناطق غربی محدود نمی‌شود و بررسی آمارها حاکی از آن است‌درصد بالایی از تصادفات فوتی شهر تهران به عابران بر می‌گردد. وقتی تصادفات عابران پیاده مورد بررسی قرار می‌گیرند متأسفانه با این نکته مواجه می‌شویم که این تصادفات در جاهایی اتفاق می‌افتند که ما انتظار حضور عابران پیاده را نداریم. بیشترین تصادفات ما در سرکلانتری غرب در بزرگراه ها اتفاق می‌افتد، جایی که عابر اصلاً نباید تردد داشته باشد. این نشان‌دهنده آن است که عابران پیاده نسبت به قوانین بی‌دقت هستند و از محل‌های امن برای عبور و مرور استفاده نمی‌کنند.» سرهنگ برجی با اشاره به اینکه رانندگان در معابر بزرگراهی با سرعت در حرکت هستند می‌گوید: «رانندگان در بزرگراه‌ها انتظار حضور عابران پیاده را ندارند و وقتی با یک عابرپیاده مواجه می‌شوند، دیگر فرصتی برای واکنش مناسب ندارند و احتمال وقوع تصادف بالا می‌رود.»

همیشه پای عابران پیاده‌ در میان است
قاسم برجی/ سرکلانتر پلیس راهور غرب تهران
  • این چند ساعت لعنتی!

سرکلانترپلیس راهور غرب تهران می‌گوید بر اساس آمار، بیشترین تصادف‌ها از عصر تا اوایل شب رخ می‌دهد: «بررسی ساعت‌های وقوع تصادف نشان می‌دهد که بیشترین تصادفات با عابران پیاده، بین ساعات ۱۶ تا ۲۰ رخ می‌دهد. چون در این ساعت‌ها تردد وسایل نقلیه و عابران بیشتر از هر زمانی است، در نتیجه آمار تصادفات در این بازه زمانی بیشتر است.» بنابراین بیشترین تصادف‌های منجر به جرح و فوت، شب‌ها اتفاق می‌افتد: «میزان تصادفات در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۴ به لحاظ تعداد در جایگاه سوم قرار دارد، اما واقعیت این است که تصادفاتی که در این بازه زمانی روی می‌دهد با توجه به اینکه روشنایی معابر کمتر است یا جرحی بسیار شدید است یا به فوت منجر می‌شود.»

  • درصد تصادف‌های فوتی منطقه ۵ بالاست

سرهنگ برجی درباره منطقه و محدوده‌ای که بیشترین تصادف عابران پیاده در آن رخ می‌دهد، به شلوغ‌ترین و پرجمعیت‌ترین منطقه غرب تهران اشاره می‌کند: «در حوزه تصادفات، عابران پیاده منطقه ۵ تهران بیشترین ‌درصد تصادف‌های فوتی را دارند که نکته بسیار مهم و حائز اهمیتی است. این موضوع نشان می‌دهد شهروندانی که در این محدوده‌ تردد دارند، بی‌دقتی می‌کنند و از مسیرهایی امن و ایمنی که کارشناسان ما با در نظر گرفتن همه جوانب آن را انتخاب و مشخص کرده‌اند، گذر نمی‌کنند. برخی از شهروندان احساس می‌کنند اگر از پل عابر بالا نروند یا از مسیر خط‌کشی شده عبور نکنند در وقت‌شان صرفه‌جویی می‌شود، نامش صرفه‌جویی نیست. بلکه بازی کردن با جان و سلامت خود و دیگران است. این در شرایطی است که با تردد از پل‌های عابرپیاده و مسیرهای خط‌کشی شده، آرامش و امنیت بیشتری خواهند داشت.»

  • دیده شدن و زمان طلایی

با رعایت چند نکته می‌توانیم از پیشامد بسیاری از سوانح رانندگی جلوگیری کنیم. اصل خوب دیدن و خوب دیده شدن یکی از این نکات است که می‌تواند جلوی بسیاری از تصادفات رانندگی را بگیرد. سرهنگ برجی می‌گوید: «موضوع خوب دیده شدن یک اصل در رانندگی است. یعنی هم شما به‌عنوان عابرپیاده باید به‌گونه‌ای تردد کنید که هم از سوی راننده دیده شوید و هم تخمین بزنید که چه زمانی خودرو به شما نزدیک می‌شود. هم‌چنین راننده نیز باید به‌گونه‌ای حرکت کند که از سوی عابران دیده شود. در چنین شرایطی، زمان طلایی برای واکنش به موقع از دست نمی‌رود.» سرکلانتر پلیس راهور غرب تهران تأکید می‌کند که عابران برای اینکه خوب دیده شوند، باید یکسری موارد را رعایت کنند: «توصیه‌ای که به عابران پیاده داریم این است که اگر در ساعاتی‌ تردد می‌کنند که دیگر روشنایی روز وجود ندارد، از محل‌هایی‌ تردد کنند که روشنایی کافی داشته باشد. هم‌چنین شب‌ها از لباس‌های روشن استفاده کنند تا از سوی رانندگان وسایل نقلیه دیده شوند.»

نکته‌ای که سرهنگ برجی می‌خواهد تا شهروندان به آن توجه داشته باشند این است که براساس قوانین، در هر تصادفی حق با عابرپیاده نیست. برای همین مطالعه قوانین را به مردم توصیه می‌کند: «قوانینی وجود دارد که به صراحت به این موضوع اشاره می‌کند و عابران پیاده را در برخی تصادفات مقصر می‌شناسد. لازم است این موضوع اطلاع‌رسانی شود تا عابران پیاده گمان نکنند که می‌توانند هرگونه و به هر شکلی از خیابان و بزرگراه‌ تردد کنند و حق تقدم با آنها است و در صورت وقوع تصادف، بی‌ تردید راننده مقصر شناخته می‌شود.»

همیشه پای عابران پیاده‌ در میان است

  • دلیل اصلی تصادفات در مناطق غرب تهران

سرهنگ قاسم برجی، سرکلانتر پلیس راهور غرب تهران، سبب اصلی تصادفات و سوانح رانندگی رخ داده در این حوزه را بر اساس آمارهای موجود، مشغول شدن به کارهای دیگر در هنگام رانندگی عنوان می‌کند که سبب برهم خوردن تمرکز رانندگان می‌شود: «دلیل اصلی تصادفات، بی‌توجه به جلو از سوی رانندگان، استفاده از تلفن همراه، خوردن، آشامیدن و استفاده از دخانیات در حین رانندگی است. بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی مانند حق تقدم، سرعت مجاز و حرکت در بین خطوط نیز از دلایل تصادف است. بر اساس آمار، بیشترین تصادفات غرب تهران در منطقه ۵ به وقوع می‌پیوندد و در منطقه ۲۱ نیز کمترین تصادفات را شاهد هستیم.»

  • ماده ۱۱۴ و ۱۱۵ آیین‌نامه را رعایت کنید!

ستوان یکم «وحید زارعی»، رئیس اداره تصادفات غرب تهران، با اشاره به این موضوع که بخشی از سوانح رانندگی در این محدوده، ناشی از توقف وسایل نقلیه دچار نقص فنی بدون رعایت اصول و موارد ایمنی است، از لزوم توجه به ماده‌های ۱۱۴ و ۱۱۵ آیین‌نامه رانندگی می‌گوید: «در ماده ۱۱۴ تأکید شده است که شب هنگام و در تاریکی هوا، اگر خرابی و نقص فنی برای وسیله نقلیه موتوری پیش آمد، باید به جای مناسبی که موجب بسته شدن راه و ایجاد مزاحمت برای عبور دیگر وسایل نقلیه و عابران پیاده نشود، انتقال یابد. اگر هم امکان حرکت دادن وسیله نقلیه موتوری وجود نداشت، باید برای آگاه ساختن دیگران از علائم هشداردهنده استفاده شود. یعنی با قرار دادن چراغ الکتریکی یا دیگر ابزار و وسایل مناسب مانند مشعل و چراغ در فاصله‌ای که در آیین‌نامه مشخص شده، به وسایل نقلیه دیگر هشدار و آگاهی داده شود که یک خودرو به دلیل نقص فنی در مسیر متوقف است. ماده ۱۱۵ هم تأکید می‌کند که اگر در طول روز چنین اتفاقی افتاد و به دلیل روشنایی نیازی به استفاده از مشعل و چراغ نیست، برای آگاه‌سازی و دادن هشدار باید از مثلث‌های شبرنگ دارای زمینه سفید یا زرد با حاشیه قرمز که ارتفاع آن حداقل ۷۰ سانتیمتر است، در فاصله مناسب استفاده شود. با رعایت همین نکته‌های ساده می‌توان از پیشامد برخی از تصادفات سخت جرحی و فوتی جلوگیری کرد.»

کد خبر 613625

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha