رئیس انستیتو پاستور ایران از آغاز تولید صنعتی واکسن کرونای پاستوکووک از شهریورماه امسال خبر داد.

واکسن کرونا - پاستور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران بیان کرد: پیش‌بینی می شود از شهریورماه امسال تولید صنعتی واکسن مشترک ایران و کوبا به نام پاستوکووک در داخل کشور آغاز شود.

بیگلری ادامه داد: تامین و نصب تجهیزات و ماشین آلات مرحله تولید صنعتی این واکسن در حال انجام است و به نظر می رسد این کار تا مردادماه به اتمام برسد. ظرفیت پیش بینی شده برای مرحله اول تولید صنعتی ماهیانه بین ۲.۵ تا ۳ میلیون دوز  است.

وی گفت: قبل از مرحله تولید صنعتی حداکثر ظرفیت تولید ماهیانه بیش از ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دوز نخواهد بود.

همکاری مشترک با انستیتو فینلای کوبا گسترش می‌یابد

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه همکاری مشترک با انستیتو فینلای کوبا برای ساخت واکسن کرونا نه تنها ادامه پیدا می کند بلکه شاهد توسعه آن در آینده خواهیم بود، اظهار داشت: یکی دیگر از موارد همکاری این دو مجموعه صاحب نام در صنعت واکسن، تولید واکسن پنوموکوک است که این کار در حال انجام است.

بیگلری با اشاره به اینکه انستیتو پاستور ایران سابقه همکاری بیست ساله با کشور کوبا دارد، گفت: قرارداد مشترک ساخت واکسن کرونا با استفاده از زیرساخت های واکسن های قبلی با انستیتو فینلای کوبا منعقد شده و کار در این زمینه ماه ها است که در حال انجام است.

وی این قرارداد را یکی از موفق ترین و منظم ترین همکاری بین المللی مشترک برای ساخت واکسن کرونا اعلام کرد و گفت: انتقال دانش فنی ساخت واکسن مشترک ایران و کوبا براساس قرارداد منعقده انجام می گیرد، واکسنی که براساس قرارداد همکاری مشترک تولید می شود در کوبا به نام سوبرانا و در ایران به نام پاستو کووک شناخته می شود.  

پاستوکووک بی‌خطر است

بیگلری بیان کرد: بی خطری و ایمنی زایی واکسن در مطالعات مختلف بالینی در گروه‌های سنی زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال بدقت مورد بررسی قرار گرفته و هم چنین نشان داده شده که این واکسن یکی از موثرترین واکسن ها در مقابل جهش های ویروس کووید-۱۹ است.

وی افزود: پاستو کووک یکی از ایمن ترین و اصلی ترین واکسن برای تامین نیازهای داخل کشور برای مقابله با ویروس کرونا است، امیدواریم که با همت و تلاش های تولید کنندگان بتوانیم علاوه بر نیاز کشور به واکسن کرونا از نگرانی های مردم هم بکاهیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه اولین سری تولیدی پاستوکووک آماده تحویل به وزارت بهداشت است، اظهار داشت: مجوز اضطراری این واکسن در هفته گذشته صادر شده است، واکسن در ایران تولید شده و در ماه های آینده هم به تولید آن افزوده می شود.
بیگلری یادآور شد: فاز سوم تست انسانی واکسن در کوبا به اتمام رسیده که در ایران هم بزودی به پایان می رسد و در انتظار تحلیل نتایج آن هستیم.

کد خبر 613068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha